Kompetensstege för barnmorskor i klinisk vård

Kompetensutveckling och kompetensförsörjning går hand i hand. Verksamhetens krav på god vårdkvalitet och hög patientsäkerhet förutsätter kontinuerlig kompetensutveckling hos dess medarbetare. Det skapar en stimulerande arbetsmiljö och ökad självkänsla hos medarbetare. Alla har med andra ord att vinna på kompetensutveckling – invånare, medarbetare och arbetsgivare.

Syfte

Syftet med kompetensstegar i klinisk vård är att de ska bidra till verksamhetens utveckling och tydliggöra medarbetarens möjligheter till kompetens-, karriär- och prestationssamtal. De ska också öka organisationens möjlighet att attrahera, motivera och behålla medarbetare.

Kompetensstegar i Region Västerbotten

Riktlinjen Kompetensstegar ligger till grund för utvecklingen av kompetensstegar för olika kliniska yrkeskategorier. För varje yrkeskategori tas en övergripande kompetensstege fram och inför implementering förtydligar verksamheten stegens innehåll utifrån verksamhetens behov och förutsättningar. Som stöd i denna process finns en handbok.

Kompetensstegen beskriver en möjlig utveckling från ny i yrket till erfaren. Den tydliggör formella och reella kompetenskrav samt relevanta kompetensutvecklingsaktiviteter på varje steg. Utöver detta innehåller varje steg också en kort stegbeskrivning.

De formella kompetenskraven visar vilken kunskapsnivå varje steg ställer krav på. De reella kompetenskraven beskriver vilka färdigheter medarbetaren har utvecklat genom bland annat arbetslivserfarenhet.

De reella kompetenskraven utgår från de sex kärnkompetenserna för vårdpersonal:

  • Evidensbaserad vård
  • Personcentrerad vård
  • Samverkan i team
  • Förbättringskunskap för utveckling
  • Säker vård
  • Informatik

Samt:

  • Pedagogik

Kärnkompetenser

Evidensbaserad vård

Innebär en medveten och systematisk användning av bästa tillgängliga vetenskapliga kunskap som förenas med vårdtagarens behov och vilja samt beprövad klinisk erfarenhet. Utmaningen ligger i att hantera en stor mängd föränderlig information och att systematiskt tillämpa den i det dagliga arbetet.

Personcentrerad vård

En personcentrerad vård förutsätter att personen blir sedd och förstådd som en unik individ med individuella behov, värderingar och förväntningar och är expert på sin upplevelse och vardag. Detta innebär att personen som är i behov av vård ses som en jämlik partner i vården. Personens berättelse är grundläggande för att skapa delaktighet och identifiera individens behov, möjligheter och resurser.

Samverkan i team

Teamarbete handlar om interprofessionella processer där samspel i team och mellan kunskapsområden leder till en god och säker vård. Vårdtagaren och närstående är en del av teamet. Varje medlem i teamet ansvarar för att bidra med sin unika kunskap.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

Vårdens resultat ska följas och utvärderas. Förbättringsarbete är en grund för vårdens utveckling och för att nå goda resultat. Genom att regelbundet mäta, följa upp och öppet redovisa resultat och utveckling kan säkerhet och kvalitet förbättras. Här är det nödvändigt med kvalitetsindikatorer som speglar vårdens alla olika kunskapsområden.

Säker vård

Vården är ett komplext system med hög risknivå. Fokus måste riktas mot att minimera risker för vårdtagare och yrkesutövare genom att systematiskt identifiera och förebygga risker samt lära av inträffade händelser. Säker vård är ett ansvar för vårdens alla professioner vilket kräver tätt interprofessionellt samarbete där även patienter och närstående inkluderas.

Informatik

Information, teknik och digitala tjänster som ökar tillgängligheten till vården oavsett tid och plats, förbättrar samordningen av vården och stärker patientens ställning i vården genom ökade möjligheter till delaktighet i vårdprocessen. Att kommunicera, inhämta och hantera kunskap för att minimera fel och vara ett stöd i vården.

Från Institute om Medicine of the National Academies och Quality and Safety Education for Nurses (QSEN) där sex kärnkompetenser är kartlagda (ref: Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: sex grundläggande kärnkompetenser, Sherwood, G- Barnsteiner, J (red). 2013) som alla professioner inom hälso- och sjukvård behöver för att säkra god kvalitet och patientsäkerhet.

Vad används kompetensstegen till?

Kompetensstegen utgör ett underlag för medarbetarsamtal, medarbetarens individuella utvecklingsplan och lönedialog. Den kan också användas för verksamhetens kompetens- och bemanningsplanering och i samband med rekrytering.

Kompetensutveckling

Exempel på kompetensutvecklande aktiviteter är lärande i arbete, nya arbetsuppgifter, deltagande i nätverk, hospitation, självstudier, leda eller delta i projekt och förbättringsarbeten, handledaruppdrag, mentorskap, studiebesök, utbildningar, kurser och konferenser. Kompetensutvecklingsinsatser kan ske på den egna arbetsplatsen, inom andra verksamheter, inom regionen eller via externa aktörer.

Kompetensutvecklingen ska utgå från verksamhetens och patienternas behov med målsättningen att integrera vårdutveckling och forskning i det kliniska arbetet. Verksamhetens behov och budget är styrande för prioriteringarna när det gäller kompetensutvecklingsaktiviteter.

Kontinuerlig kompetensutveckling ska vara en naturlig del av arbetet för alla medarbetare oavsett vilket steg man befinner sig på.

Karriär

Inom Region Västerbotten finns olika karriärvägar att välja på och kompetensstegarna fokuserar på utvecklingsmöjligheter inom det kliniska arbetet. Det finns också möjlighet att inrikta sig mot exempelvis ledarskap eller forskning och utbildning.

Stegbeskrivning

Individuell inlärningsfas där du får utrymme för utveckling och kompetensutveckling. Du arbetar självständigt och utvecklar färdigheter som är specifika för barnmorskan med stöd av erfarna kollegor. Du tar, tillsammans med chef och mentor, ansvar för din kompetensutveckling genom att fördjupa din kunskap utifrån yrkesutövning, ta del av forskning och tillämpa ett kritiskt reflekterande förhållningssätt. Du ansvarar för patienter med mindre komplexa behov, men även andra med stöd av mer erfaren kollega.

Formell kompetens

Något av nedanstående:

  • Barnmorska med magisterexamen

  • Barnmorska med motsvarande kompetens*

*Med motsvarande kompetens menas:
Har den kompletterande fortbildning/vidareutbildning (annan än magister) som är definierad av verksamheten.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Inhämta och med stöd tillämpa kunskapsunderlag som är evidensbaserade och relevanta för ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa inom verksamheten, till exempel riktlinjer och vårdprogram.
  • Ta del av och kritiskt värdera vetenskaplig litteratur.
  • Kritiskt värdera rutiner, riktlinjer, ordinationer och interventioner utifrån evidens.

Personcentrerad vård

  • Självständigt identifiera och förutse mindre komplexa behov relevanta för patienten inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.
  • I mindre komplexa fall främja patientens egna resurser att hantera sin situation och finna vägar till egenvård och hälsofrämjande åtgärder ur ett livscykelperspektiv.
  • Möjliggöra delaktighet och självbestämmande utifrån patientens/närståendes behov och resurser.
  • Uppmärksamma och påtala diskriminering inom vår­den genom att identifiera hur attityder och värderingar (kring kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder) kan påverka vården.

Samverkan i team

  • Initiera och leda det interprofessionella teamet.
  • Utveckla sin förmåga att planera, prioritera och leda arbetet inom teamet/arbetsgruppen.
  • Medverka till gott samarbete och öppen dialog med patient, närstående och kollegor inom professionen samt andra yrkesgrupper i teamet/arbetsgruppen.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Ta del av verksamhetens kvalitets-och utvecklingsarbeten.
  • Ta del av kvalitetsregister som är relevanta för verksamheten där så är tillämpligt.

Säker vård

  • Ha kännedom om för verksamheten relevanta läkemedel samt gällande rutiner och riktlinjer.
  • Tillämpa farmakologiska kunskaper och helhetsbedömning utifrån patientens förutsättningar och behov för säker hantering och administrering av läkemedel samt förskrivning där så är tillämpligt.
  • Hantera för arbetsplatsen vanligt förekommande medicinteknisk utrustning utifrån gällande författningar, säkerhetsföreskrifter och riktlinjer.
  • Självständigt hantera vanligt förekommande sjukvårdstekniska moment inom enheten utifrån riktlinjer och rutiner.
  • Med stöd skriva avvikelserapporter och utifrån det identifiera eventuella risker för att upprätthålla hög patientsäker­het.
  • Identifiera och förutse mindre komplexa risker relevanta för patienten inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.
  • Tillämpa och vara uppdaterad på arbetsplatsens rutiner, riktlinjer, checklistor inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Informatik

  • Inhämta kunskaper om och med stöd använda de informations-och kommunikationsverktyg som används i verksamheten.
  • Följa gällande riktlinjer och rutiner för dokumentation inom verksamheten.

Pedagogik

På steg ett finns inga kriterier inom området.

Din kompetensutveckling

Du utför verksamhetens introduktionsprogram och obligatoriska utbildningar. För att gå upp till steg två går du kortare kurser på högskola/universitet eller annan utbildning i motsvarande omfattning för att fördjupa din kunskap inom för verksamheten relevanta områden.

För att gå vidare till steg två

För att gå vidare till steg två krävs att du uppfyller de formella och reella kompetenskraven som beskrivs i steg ett.

Stegbeskrivning

Du arbetar självständigt som barnmorska med stöd i specifika vårdsituationer. Du är lyhörd i vårdmöten och kan genomföra åtgärder i god samverkan med berörda patienter. Du medverkar i det dagliga patientsäkerhets- och förbättringsarbetet och kan prioritera i komplexa situationer. Du deltar i handledning av studenter och mindre erfarna kollegor.

Formell kompetens

Något av nedanstående:

  • Barnmorska med magisterexamen

  • Barnmorska med motsvarande kompetens*

Samt:

  • Ämnesfördjupning motsvarande 1,5-3 hp.

*Med motsvarande kompetens menas: Har den kompletterande fortbildning/vidareutbildning (annan än magister) som är definierad av verksamheten.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Självständigt tillämpa kunskapsunderlag som är evidensbaserade och relevanta för ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa inom verksamheten.

  • Vara uppdaterad inom forskning och utveckling inom ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • Reflektera över erfarenhetsbaserade metoder i förhållande till evidensbaserade metoder.

  • Bidra i förbättringsarbeten gällande rutiner, ordinationer och interventioner utifrån evidens.

  • Bidra till evidensbaserad utveckling och utformning av den gemensamma vårdmiljön för vårdgivare och vårdtagare.

Personcentrerad vård

  • Med stöd av kollegor identifiera och förutse komplexa behov relevanta för patienten inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • I komplexa fall främja patientens egna resurser att hantera sin situation och finna vägar till egenvård och hälsofrämjande åtgärder ur ett livscykelperspektiv.

  • Säkerställ delaktighet och självbestämmande utifrån patientens/närståendes behov och resurser.

  • Motverka diskriminering inom vården genom att uppmärksamma hur attityder och värderingar (kring kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder) kan påverka vården.

Samverkan i team

  • Planera, prioritera och leda arbetet inom teamet/arbetsgruppen.

  • Bidra till strukturer för gott samarbete och öppen dialog med patient, närstående och kollegor inom professio­nen samt andra yrkesgrupper i teamet/arbetsgruppen.

  • Vara uppmärksam på patientens, närståendes, sina egna och kollegors reaktioner före, under och efter svåra situationer.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Tillämpa kunskap om verksamhetens kvalitets-och utvecklingsarbeten i det dagliga arbetet.

  • Vara uppdaterad om kvalitetsregister relevant för verksamheten där så är tillämpligt.

Säker vård

  • Ha en god kännedom om för verksamheten relevanta läkemedel samt gällande rutiner och riktlinjer.

  • Självständigt hantera de mer komplexa sjukvårdstekniska momenten inom enheten utifrån riktlinjer och rutiner.

  • Självständigt skriva avvikelserapporter och utifrån det identifiera eventuella risker samt uppmärksamma behov av förbättringsarbeten för att upprätthålla hög patientsäkerhet.

  • Med stöd av kollegor identifiera och förutse komplexa risker relevanta för patienten inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • Uppmärksamma behov av och föreslå uppdatering av rutiner, riktlinjer, checklistor inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Informatik

  • Självständigt använda de informations-och kommunika­tionsverktyg som används i verksamheten.
  • Bidra till utveckling av riktlinjer och rutiner för dokumentation inom verksamheten.

Pedagogik

  • Delta i handledning av kollegor i det interprofessionella teamet.
  • Delta i handledning av studenter.

Din kompetensutveckling

Du utvecklar din kompetens och genomgår utbildning efter överenskommelse med din närmaste chef utifrån verksamhetens behov.

För att gå upp till steg tre går du kurser på högskola/universitet eller annan utbildning i motsvarande omfattning för att fördjupa din kunskap inom för verksamheten relevanta områden.

För att gå vidare till steg tre

För att gå vidare till steg tre krävs att du uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett och två.

Stegbeskrivning

Du utvecklar och fördjupar dina färdigheter samt tar ett stort ansvar för verksamhetens teamarbete/arbetsgrupper. Du ger stöd i komplexa vårdsituationer. Du bidrar till utveckling inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa. Du introducerar nya kollegor, stöttar mindre erfarna kollegor samt handleder självständigt studenter. Du kan fungera som mentor.

Formell kompetens

Något av nedanstående:

  • Barnmorska med magisterexamen
  • Barnmorska med motsvarande kompetens*

Samt:

  • Ämnesfördjupning motsvarande 7,5 hp

*Med motsvarande kompetens menas: Har den kompletterande fortbildning/vidareutbildning (annan än magister) som är definierad av verksamheten.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Bidra till utveckling och användning av kunskapsunderlag som är evidensbaserade och relevanta för ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • Bidra till implementering av ny kunskap utifrån aktuell forskning och utveckling inom ämnes­området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • Systematiskt söka och kritiskt värdera vetenskaplig litteratur.

  • Bidra till att evidensbaserade metoder används inom verksamheten.

  • Initiera förbättringsåtgärder gällande rutiner, riktlinjer, ordinationer och interventioner utifrån evidens.

  • Bidra till att patientmedverkan i vården gynnas.

Personcentrerad vård

  • Självständigt identifiera och förutse komplexa behov relevanta för patienten inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • Bidra till att arbetsrutiner finns för att stödja patienter och närståendes förmåga till egenvård och hälsofrämjande åtgärder ur ett livscykelperspektiv.

  • Bidra i utvecklingen av rutiner och arbetssätt för att motverka diskrimi­nering inom vården.

  • Bidra i utvecklingen av personcentrerad vård inom verksamheten.

Samverkan i team

  • Bidra i utvecklingen av goda strukturer för samarbete i det interprofessionella teamet.

  • Bidra till utveckling av arbetet inom teamet/arbets­gruppen.

  • Delta aktivt i att omhänderta patientens, närståendes, sina egna och kollegors reaktioner före, under och efter svåra situationer.

  • Bidra till att säkerställa kontinuitet och säkerhet i vårdkedjan.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Bidra till verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.

  • Stödja kollegors användning av kvalitetsregister relevant verksamheten, där så är tillämpligt.

Säker vård

  • Självständigt identifiera och förutse komplexa risker relevanta för patienten inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • Bidra till uppdatering av rutiner, riktlinjer och vårdprogram inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Informatik

  • Bidra i utvecklingen av information och kommunikation inom sitt ansvarsområde.

  • Pedagogik

  • Förmåga att självständigt handleda kollegor i det interprofessionella teamet. Fungera som mentor där så är möjligt.

  • Förmåga att självständigt handleda studenter.

Din kompetensutveckling

Du vidareutvecklar din förståelse för helheten och vidareutvecklar din kompetens utifrån verksamhetens behov.

För att gå vidare till steg fyra

För att gå vidare till steg fyra krävs att du har uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett till tre.

Stegbeskrivning

Du har ett övergripande perspektiv på verksamheten, samt hela vårdkedjan för patienten. Du leder och ansvarar för utvecklings- och förbättringsarbeten.

Formell kompetens

Något av nedanstående:

  • Barnmorska med magisterexamen
  • Barnmorska med motsvarande kompetens*

*Med motsvarande kompetens menas: Har den kompletterande fortbildning/vidareutbildning (annan än magister) som är definierad av verksamheten.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Bidra i utveckling av metoder och processer utifrån forskning och utveckling inom ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • Ta initiativ till och leda reflektion över erfarenhetsbaserade metoder i förhållande till evidensbaserade metoder.

  • Driva förbättringsarbeten gällande rutiner, ordinationer och interventioner utifrån evidens.

  • Initiera och leda evidensbaserad utveckling och utform­ning av den gemensamma vårdmiljön för vårdgivare och vårdtagare.

Personcentrerad vård

  • Utveckla arbetsrutiner för att stödja patienter och när­ståendes förmåga till egenvård och hälsofrämjande åtgärder ur ett livscykelperspektiv.

Samverkan i team

  • Utveckla goda strukturer för samarbete i det interprofessionella teamet.

  • Ansvara för utveckling av arbetet inom teamet/arbets­gruppen.

  • Ansvara för utveckling av strukturer för gott samarbete och öppen dialog med patient, närstående och kollegor inom professio­nen samt andra yrkesgrupper i teamet/arbetsgruppen.

  • Bidra i det förebyggande arbetet och utvecklingen av goda strukturer för omhändertagande av patientens, närståendes, sina egna och kollegors reaktioner före, under och efter svåra situationer.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Kan leda kvalitets- och utvecklingsarbeten inom verksamheten.

  • Verka för användandet av kvalitetsregister som underlag i kvalitets- och utvecklingsarbeten.

Säker vård

  • Bidra till utveckling av rutiner och riktlinjer gällande för verksamheten relevanta läkemedel.

  • Hantera för verksamheten specifik medicinteknisk utrustning utifrån gällande författningar, säkerföreskrifter och riktlinjer.

  • Bidra i förbättringsarbeten utifrån avvikelserapporter för att upprätthålla hög patientsäkerhet.

Informatik

  • Initiera och bidra i utvecklingen av information och kommunikation inom verksamheten.

  • Ansvara för utveckling av riktlinjer och rutiner för dokumentation inom verksamheten.

Pedagogik

  • Undervisa och handleda kollegor i det interprofessionella teamet.

Din kompetensutveckling

Du deltar i utvecklingsarbetet och fördjupar din kompetens inom vissa områden.

För att gå upp till steg fem så läser du kurser på högskola/universitet eller utbildning av motsvarande omfattning inom för verksamheten relevanta områden.

För att gå vidare till steg fem

För att gå vidare till steg fem krävs att du har uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett till fyra.

Stegbeskrivning

Du har ett fördjupat ansvar att självständigt leda och utveckla vården inom sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Formell kompetens

Något av nedanstående:

  • Barnmorska med magisterexamen
  • Barnmorska med motsvarande kompetens*

Samt:

  • Ämnesfördjupning motsvarande 15 hp.

*Med motsvarande kompetens menas: Har den kompletterande fortbildning/vidareutbildning (annan än magister) som är definierad av verksamheten.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Ansvara för implementering av arbetssätt utifrån evidensbaserade kunskapsunderlag som är relevanta för ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • Ansvara för att systematiskt söka, kritiskt värdera och sammanställa vetenskaplig litteratur.

  • Ansvara för utveckling av vården utifrån ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa samt utveckla metoder för utvärdering.

  • Verka för patientmedverkan i vårdens utveckling.

Personcentrerad vård

  • Leda utvecklingen av personcentrerad vård i partner­skap med patient och närstående.

Samverkan i team

  • Driver och ansvarar för samarbetet i det interprofessionella teamet.

  • Planera och samverka med andra aktörer/professioner för att säkerställa kontinuitet och säkerhet i vårdkedjan.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Initiera, leda och utvärdera systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete och projekt.

  • Kan delta i förbättringsarbete för att utveckla kvalitetsindikatorer i samarbete med myndigheter, intresseorganisationer och olika vårdgivare.

Säker vård

  • Leda utveckling och implementering av metoder för säker informa­tionsöverföring.

  • Leda uppdatering av rutiner, riktlinjer och vård-program inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa samt ansvara för att de blir kända i verksamheten.

Informatik

  • Leda utveckling av information och kommunikation inom sitt ansvarsområde inom sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Pedagogik

  • Fördjupat ansvar för handledning av kollegor i det interprofessionella teamet.

  • Fördjupat ansvar för handledning av studenter.

Din kompetensutveckling

Genom att leda och driva utveckling inom verksamheten fördjupar du din kompetens ytterligare och bidrar även till andras kompetensutveckling.

För att gå upp till steg sex läser du en masterutbildning eller påbörjar din resa mot en licentiatexamen eller i förlängningen en doktorsexamen. Du läser också en handledarutbildning på 7,5 hp om du inte har gjort det tidigare.

För att gå vidare till steg sex

För att gå vidare till steg sex krävs att du uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett till fem.

Stegbeskrivning

Du har ett övergripande ansvar för utveckling och implementering inom verksamheten.

Formell kompetens

  • Legitimerad barnmorska med masterexamen eller licentiatexamen

Samt:

  • Handledarutbildning 7,5 hp

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Delta i forskning som är relevant inom ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa där så är möjlig.

  • Analysera och initiera implementering av aktuell forskning inom ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Personcentrerad vård

  • Ansvar för att utveckla metoder för att stödja patienten och närståendes förmåga till egenvård och hälsofrämjande åtgärder ur ett livscykelperspektiv.

Samverkan i team

  • På steg sex finns inga kriterier inom området.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Bistå och stimulera medarbetarna inom verksamheten att driva kvalitets- och utvecklingsarbete och delge andra resultaten av sina genomförda projekt.

  • Kan driva utveckling av kvalitetsindikatorer.

  • Implementera kvalitetsregister i verksamheten samt vara uppdaterad om nationell utveckling av kvalitetsregister.

Säker vård

  • Säkerställa användning av metoder för säker informationsöverföring.

Informatik

  • Implementera metoder för utveckling av information och kommunikation inom sitt ansvarsområde inom sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Pedagogik

  • Handleda kollegor i projekt- och förbättringsarbeten.

  • Handleda studenter i projekt- och förbättringsarbeten.

Din kompetensutveckling

Du genomför forskningsförberedande kurser eller forskarutbildning. Du påbörjar eller fortsätter forskning.

För att gå vidare till steg sju

För att gå vidare till steg sju krävs att du uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett till sex.

Stegbeskrivning

Du har ett strategiskt ansvar för att självständigt leda och utveckla vården inom sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa. Du stärker interaktionen mellan vård, forskning och utbildning inom barnmorskans kompetensområde. Du främjar forskningsarbete bland kollegor i verksamheten. Du bistår vid handledning i forskning och utveckling inom barnmorskans kompetensområde.

Formell kompetens

  • Legitimerad barnmorska med doktorsexamen.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Leda utveckling av evidensbaserade metoder inom ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • Leda utveckling av vård- och forskningsprogram med patientmedverkan.

  • Initiera och driva aktuell forskning och utveckling inom ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Personcentrerad vård

  • Initiera, driva och utvärdera utvecklingen av person­centrerad vård i partnerskap med patienten och närstående.

Samverkan i team

  • Ansvara för interprofessionellt samarbete mellan klinisk verksamhet och universitet eller högskola.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Driva kvalitets- och utvecklingsarbete inom verksamheten genom forskning.

  • Kan initiera, utveckla och utvärdera kvalitetsindikatorer.

Säker vård

  • Utvärdera rutiner, riktlinjer och vård-program inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Informatik

  • Driva utveckling och identifiera kunskapsluckor inom information och kommunikation inom sitt ansvarsområde inom sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Pedagogik

  • Handleda studenter/kollegor under magister-, master-och doktorandstudier.

Din kompetensutveckling

Handleda studenter och kollegor under magister-, master- och doktorandstudier.

För att gå vidare till steg åtta

För att gå vidare till steg åtta krävs att du har uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett till sju.

Stegbeskrivning

Du har ett strategiskt ansvar för att självständigt leda och utveckla vården inom sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa. Du stärker interaktionen mellan vård, forskning och utbildning inom barnmorskans kompetensområde. Du främjar forskningsarbete bland kollegor i verksamheten. Du bistår vid handledning i forskning och utveckling inom barnmorskans kompetensområde.

Formell kompetens

  • Legitimerad barnmorska

Samt:

  • Docent eller professor.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Leda utveckling av evidensbaserade metoder inom ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

  • Leda utveckling av vård- och forskningsprogram med patientmedverkan.

  • Initiera och driva aktuell forskning och utveckling inom ämnesområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Personcentrerad vård

  • Initiera, driva och utvärdera utvecklingen av person­centrerad vård i partnerskap med patienten och närstående.

Samverkan i team

  • Ansvara för interprofessionellt samarbete mellan klinisk verksamhet och universitet eller högskola.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Driva kvalitets- och utvecklingsarbete inom verksamheten genom forskning.

  • Kan initiera, utveckla och utvärdera kvalitetsindikatorer.

Säker vård

  • Utvärdera rutiner, riktlinjer och vårdprogram inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Informatik

  • Driva utveckling och identifiera kunskapsluckor inom information och kommunikation inom sitt ansvarsområde inom sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.

Pedagogik

  • Handleda studenter och kollegor under magister-, master- och doktorandstudier.

Din kompetensutveckling

Genom att kombinera din kliniska tjänstgöring med docentur eller professur på universitetet genererar du kunskap och kompetens som kommer till nytta i det patientnära arbetet.