NYHETER 2021-03-23

Verktyg att minska uteblivna besök

Cirka 30 000 uteblivna besök per år samt sena av- och ombokningar innebär stora kostnader för hälso- och sjukvården i Region Västerbotten. Med hjälp av projektet ”Tomma tider i tidboken” och ett nytt verktyg ska de uteblivna besöken minska.

Tomma tider
Kan en enhet bara minska några få av de uteblivna besöken och fylla sina återbudstider, handlar det totalt om många besök i hela regionen. Foto: Klas Sjöberg

Att tiotusentals patienter inte kommer till sina bokade besök är ingen nyhet för hälso- och sjukvården.

– Jag har arbetat i primärvården i 30 år och det har hela tiden varit ett problem att patienter inte dyker upp, säger utvecklingskoordinator Ulrika Holmgren.

Det var under utbildningen till utvecklingskoordinatorer som Ulrika Holmgren, Viveka Jansson och Ulla Hjalmarsson valde att fördjupa sig i de alltför många uteblivna besöken i vården. En ny funktion i vårdsplattformen Diver gjorde det enkelt att ta del av aktuell statistik för uteblivna besök.

– Vi tog oss an detta som en del i vår utbildning och gick systematiskt och grundligt igenom problemet, säger Viveka Jansson.

Begränsad tillgänglighet

För verksamheterna betyder de tomma tiderna förlorade intäkter och minskad produktion, samt merarbete för personalen vid ombokningar. Dessutom riskerar vårdköerna att bli längre och sjukdomar förvärras för patienter som uteblir från behandling.

– Det är lätt att lägga hela ansvaret på patienterna, men vi kom fram till att det många gånger kan vara vårt eget arbetssätt och den begränsade tillgängligheten som ligger bakom att patienterna inte kommer. Skickar vi till exempel alltid ut kallelser i god tid och har vi enkla rutiner för att av- och omboka via webbtidbok, frågar sig Viveka Jansson.

Känna till verktyget

Även om det tidigare var möjligt att manuellt kontrollera statistik över uteblivna besök, är det inte förrän för ett år sedan som det blev möjligt att se statistiken i realtid.

– Det är viktigt att känna till att verktyget nu finns. Verksamheten kan också behöva analysera vilka patienter som uteblir och se över om rutinerna för kallelser behöver ändras, säger Ulla Hjalmarsson.

De tre utvecklingskoordinatorerna ingår nu i en fokusgrupp tillsammans med representanter från verksamheten som på uppdrag av hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp bland annat ska ta fram en enkel checklista som stöd i arbetet.

– Vi befinner oss just nu i ett läge mellan att ha identifierat problemet och att se vilken väg detta tar och hur stort det blir, säger Viveka Jansson.

Många besök

För många enheter är uteblivna besök ett stort och påtagligt problem medan andra kanske anser att det knappast gäller dem. Men, menar de tre utvecklingskoordinatorerna, rapporten är enkel att använda och det skadar inte att se över hur det ser ut för den egna kliniken.

– Kan en enhet bara minska några få av de uteblivna besöken och fylla sina återbudstider, handlar det totalt om många besök i hela regionen, säger Ulrika Holmgren.

– Tänk på vad dessa tider kan användas till och vad de kan göra med vårdköerna, avslutar Viveka Jansson.