Regional samverkan 

med 

SITHS/HSA 

Västerbottens län 

 

 

 

 

Inledning 

Säker roll och behörighetsidentifikation hanteras via den nationellt upphandlade behörighetskatalogen HSA 
och eID-korten SITHS. HSA/SITHS hanteras av varje kommun enskilt med egna organisationer. Beroende på 
kommunstorlek varierar resursbehovet. Genomgående för varje kommun är kravet på kompetens samt 
ansvariga personer för de olika rollerna vid hanteringen av HSA/SITHS. Med ett ökat antal verksamhetssystem 
som kräver säker inloggning blir roll- och behörighetsidentifikation en verksamhetskritisk funktion. Kraven på 
support även under kvällar och helger kommer att öka, vilket på sikt kommer att bli resurs- och 
kostnadsdrivande för kommunerna.  

Direktivet 

En överenskommelse fattades under 2013 mellan staten och Sveriges kommuner och landsting att 
stimulansmedel ska utgå till evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten. eHälsa har nu lyfts in 
inom området evidensbaserad praktik och staten ger stimulansmedel till de regioner och kommuner som 
arbetar inom fem fokusområden under 2013. Säker roll- och behörighetsidentifikation är ett av dessa områden.  

Syfte och mål 

Syftet med projektet är  
att utreda möjligheterna till samverkan mellan Region Västerbottens medlemmar vid hanteringen av säker roll 
och behörighetsidentifikation utifrån de nationella verktygen HSA och SITHS. 
 
Målet med projektet är 
att leverera genomarbetade förslag på regional samverkansorganisation 
att detaljera vald lösning ur ett organisatoriskt, förvaltnings, juridiskt och ekonomiskt perspektiv   

Avgränsning 

Projektet omfattar inte följande delar: 

 

Administration av HSA katalog 

 

Införande av vald lösning 

Metod 

Metoden som används i projektet är e-delegationens metod för Utveckling i Samverkan. Metoden är en 
generell metod framtagen för att stödja aktörer som samverkar i utveckling av förvaltningsgemensamma 
lösningar. Metoden definierar åtta faser som en utvecklingsinsats genomgår. Faserna är Identifiera behov, Ta 
fram lösningsalternativ, Detaljera vald lösning, Initiera,

 

Utveckla, Införa, Etablera förvaltning samt Realisera 

nyttor. Se metodskiss nedan. 
Projektet har genomfört de 2 första faserna, Identifiera behov samt Ta fram lösningsförslag.  
Fasen Identifiera behov innebär att behov av förändring/utveckling har konstaterats. En behovsanalys har 
gjorts och ligger till grund för beslut om att gå vidare. 
Fasen Ta Fram lösningsalternativ innebär att förslaget till förändring har utretts. Syftet har varit att identifiera 

och beskriva möjliga lösningsalternativ för att önskad nytta ska kunna uppnås. 

Projektgruppen har genomfört ett studiebesök hos Västra Götaland för att få information hur de arbetar med 
dessa samarbetsfrågor. 

För att få input till vilka frågeställningar som finns hos Västerbottens kommuner och landstinget har det 
genomförts två nätverksträffar. Projektgruppen har genomfört tre möten för att sammanfatta och ta fram 
lösningsförslag. 

Metodskiss

 

 

 

 

 

Resultat och förslag 

Det förslag som projektgruppen redovisar utgår från genomförd workshop med aktiva deltagare från samtliga 
kommuner i Västerbotten och landstinget. Förslaget innebär att införandet genomförs i flera steg. Stegen 
bygger på varandra och förslaget innebär att börja samarbetet i mindre skala och sedan bygga på i flera steg. 
Första steget är att nyttja varandras kompetenser på ett bättre sätt vilket direkt skulle minska arbetsbördan för 
många. När det känns tryggt med arbetssättet i steg 1 kan gruppen besluta om att ta nästa steg. En viktig 
framgångsfaktor för att detta ska ge den effekt som vi hoppas på är att samtliga berörda måste vara delaktiga i 
förändringsprocessen. 

 

Projektet har identifierat ett antal behov och tagit fram ett lösningsalternativ som bygger på succesivt ökande 
samarbete. Några av de behov som framkommit för ett utökat samarbete är följande: 

 

Stöd vid framtagande av dokumentation till Inera 

 

Hjälpa varandra med kortframställning/kortutlämning 

 

Bättre supportstöd 

 

Minskad sårbarhet 

 

…….. 

 

Målsättningen med förslaget är att 

 

Öka kompetensen inom förvaltningen i landstinget och kommunerna 

 

Minska de administrativa kostnaderna inom varje organisation 

 

Öka tillgängligheten för kortbeställare och kortmottagare/ägare 

 

Öka servicegraden för kortbeställare och kortmottagare/ägare 
 

 
 

 

Projektgruppens förslag består av 3 steg där varje steg bygger på föregående steg. 

 
Steg 1 

För regionen utses personer (koordinatorer) med spetskompetens inom HSA/SITHS-förvaltning,som håller sig 
uppdaterad om regelverk, metoder, krav och och rutiner m.m. koordinatorerna ska bistå med support till 
kommunerna och landstinget i Västerbotten. Region Västerbotten håller samman gruppen och ansvarar för 
utbildningssamordning och att det finns ett fungerande nätverk mellan alla organisationer. Vid kommunernas 
och landstingets nätverksträff framkom ett stort behov av detta. 
Koordinatorgruppen skulle vara en virtuell grupp. Deltagarna finns ute i kommunerna och VLL. Vilka det ska 
vara är också en sak som måste diskuteras och det måste det finnas en arbetsbeskrivning så att det blir tydligt 
vad som ska ingå i respektive roll. Omfattningen kommer att variera mellan de olika rollerna.  

 

Vinst 
Med koordinatorer inom området får vi spetskompetens inom regionen och en ökad kompetens ute i 
organisationerna. Kostnaderna för organisationerna sjunker om de administrativa uppgifterna kan 
effektiviseras. Likartade rutiner och arbetssätt i hela Västerbotten.  
De utsedda personerna kan samordna och leda olika typer av aktiviteter. Det kan vara gemensamma aktiviteter 
för nya införanden, revisionsarbeten, systemtekniska lösningar vilket innebär en minskad sårbarhet för 
respektive organisation. 
Region Västerbotten kan bidra med samordning och uppföljning och exempelvis bidra med samordningsansvar 
för ekonomi, inköp av externa konsulter samt utbildningsinsatser. 

 

 

 

 

Steg 2 

Koordinatorgruppen kompletteras med gemensam kortproduktion utifrån behov för kommunerna och 
landstinget. För att detta ska fungera så ska gemensamma rutiner fastställas. Vid nätverksträff framkom att 
gemensam kortproduktion skulle underlätta arbetet för landstinget som har mer eller mindre medarbetare på 
alla orter i Västerbotten. Framgent kommer också kraven på tillgänglighet att öka i kommunerna. Gemensam 
servicedesk under tider när varje organisations egen servicedesk har stängt (kvällar, nätter, helger) ska också 
utredas 

 

Vinst 

Utökad samverkan i kortproduktionen innebär mindre resor, utökad tillgänglighet och bättre service för såväl 
kortbeställare, korthandläggare och för kortmottagare.  Likartade rutiner och arbetssätt i hela Västerbotten 
innebär både ekonomiska och miljömässiga besparingar. 

  

 

 

 

 

 

 

Steg 3 

Koordinatorgruppen och gemensam kortutgivning kompletteras med tredjepartsanslutningar för kommunerna. 
Ingen organisatorisk förändring för landstinget. Region Västerbotten är huvudman och ansvarar för SITHS (RA) 
och säkerheten (säkerhetsansvarig). 

 

Vinst 

En stor del av den tid som idag läggs på avtalshanteringen kommer att minska. På sikt kommer tid som idag 
läggs ner från varje kommun på olika avtal minskas. Likartade rutiner och arbetssätt i hela Västerbotten 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Förslag till beslut 

I det hittills genomförda projektarbetet har behov identifierats, alternativa lösningar diskuterats och 
analyserats, och som resulterat i föreslagen flerstegslösning (3-steg), där varje delsteg utgör en specifik och 
funktionell lösning i sig. 

Antar projektets styrgrupp det övergripande lösningsförslaget och beslutar om att gå vidare i arbetet, så utgör 
nästa fas i projektet att utforma ett detaljerat lösningsförslag för samtliga 3 steg avseende: 

 

Arkitektur 

 

Behovsdriven utveckling 

 

Finansiering 

 

Förvaltning 

 

Informationssäkerhet 

 

Kommunikation 

 

Nyttorealisering 

 

Resurser/kompetens 

 

Rättsliga förutsättningar 

 

Återanvändning och erfarenhetsöverföring 

 

Ovanstånde förutsätter att projektets styrgrupp även beslutar om finansiering och personella resurser samt 
tidplan för det fortsatta arbetet.  

 

Beslut  

Beslut 2014-01-09 att fortsätta med detaljering  utfrån ovansående av Magnus Rudehäll och Lars Eriksson. 
Region Västerbotten.