Hälsa Lärande Trygghet 
i Västerbotten

Årsuppföljning 2021

 

FoU Socialtjänst - För en kunskapsbaserad socialtjänst i Västerbotten

Innehåll

Text och produktion: Ansvarig Nanna Forsgren, FoU Socialtjänst, Region Västerbotten
Grafisk form: Helen Bäckman, Region Västerbotten

Inledning 4

Sammanfattning 2021 

6

Antalet barn 

7

Samordnad individuell plan 

9

Ålder 11

Könsfördelning 12

Barn och föräldrars upplevelse av HLT  14

Feedback från HLT-teamen  

16

Fokusområden 2022 

17

 

Umeå med krans      

Södra Lappland         

Skellefteå/Norsjö   

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Inledning

Hälsa, Lärande, Trygghet
Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten, HLT är ett samarbe-
te mellan hälso- och sjukvård, förskola/skola och socialtjänst 
i Västerbottens femton kommuner. Målet är att med gemen-
samma krafter snabbt ge bästa möjliga stöd för barn och famil-
jer som under en period i livet behöver det. 

Namnet HLT, sammanfattar tre grundläggande rättigheter 
som barn har, rätten till Hälsa, Lärande och Trygghet, samt 
tre samverkande aktörer; hälso- och sjukvården, förskolan/
skolan och socialtjänsten. Målet med samverkansmodellen 
är att säkra tidig upptäckt så att barn får sina rättigheter en-
ligt barnkonventionen tillgodosedda och att mer omfattande 
svårigheter senare i barns liv kan förebyggas. 

Visionen för HLT har från start varit att:
•  alla barn ska uppnå bästa möjliga hälsa och ha tillgång till 
 

hälso- och sjukvård när de behöver det. 

•  alla barn och elever utifrån sina förutsättningar ska kunna 
 

utvecklas så långt som möjligt enligt förskolans och 

 

grundskolans mål. 

•  alla barn ska känna trygghet i hem, skola och på fritiden. 

Bakgrund
Hälsa, Lärande, Trygghet började som ett utvecklingsarbete 
mellan Umeå kommun och Region Västerbotten, med stöd 
och uppbackning från SKR 2010. De positiva erfarenheterna 
av samverkan skapade efterfrågan i fler kommuner och sedan 
2020 finns samverkansmodellen etablerad i alla länets femton 
kommuner. I alla kommuner finns det minst en ledningsgrupp 
för HLT samverkan bestående av chef från hälsocentral, skola 
och socialtjänst. I Umeå och Skellefteå har man valt att ha flera 
operativa ledningsgrupper och en gemensam styrgrupp som 
håller samman kommunens HLT. 

Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten samordnas sedan 
2020 av FoU Socialtjänst som bl.a. ansvarar för att tillsätta 
och stödja regionala och lokala processledare för HLT. HLT 
följs upp två gånger per år, och resultatet sammanställs i en 
årsuppföljning som återkopplas till bl.a. berörda medarbetare 
och chefer, Beredning barn och unga och Länssamverkans-
gruppen. Länssamverkansgruppen stödjer länets HLT-sam-
verkan med finansiering av samordning och processtöd via 
medel från Uppdrag Psykisk Hälsa. 

Målbeskrivningar 
Beredning barn och unga och Länssamverkansgruppen har 
fastslagit följande målbeskrivningar för HLT: 
•  att det i alla kommuner i Västerbotten ska finnas en 
 

strukturerad samverkan mellan förskola, skola, 

 

socialtjänst och primärvård som förmår tillhandahålla ett 

 

lättillgängligt och samordnat stöd för barn och unga 

•  att barn och föräldrar är nöjda med hjälpen de får från 
 HLT-teamen 
•  att HLT samverkan förbättrar situationen för barn och 
 föräldrar 
•  att barn i hög grad aktualiseras till HLT med samtycke från 
 

vårdnadshavarna, målvärde 75%. 

•  att barn i hög grad aktualiseras till HLT i ett tidigt skede av 
 

en ogynnsam utveckling 

•  att barn i hög grad får en samordnad individuell plan (SIP), 
 

målvärde 50% 

•  att barn oavsett kön får likvärdigt stöd utifrån sina behov

Gemensam första linje
Hälsa, Lärande, Trygghet är en strukturerad modell för sam-
verkan för att skapa den samordning som behövs för att uppnå 
en helhet av insatser för barn och unga som är i behov av stöd 
från flera aktörer. Alla myndigheter har en allmän skyldighet 
att samverka och varje myndighet ska lämna andra myndighe-
ter hjälp inom ramen för den egna verksamheten. Det innebär 
att ansvaret för att skapa en ändamålsenlig samverkan delas 
mellan aktörerna i HLT. 

HLT utgör en gemensam Första linje mellan hälso- och sjuk-
vården, förskolan/skolan och socialtjänsten i Västerbotten. 
Med begreppet Första linjen avses den eller de funktioner 
eller verksamheter som har i uppgift att först ta emot barn, 
ungdomar eller familjer som söker hjälp, oavsett om proble-
met har psykologiska, medicinska, sociala eller pedagogiska 
orsaker. Första linjen kan illustreras med hjälp av en pyramid. 
I pyramidens bas finns de generella insatser som erbjuds alla 
barn av hälsofrämjande och förebyggande karaktär. I toppen 
finns specialistinsatser som riktar sig till en mindre grupp barn 
som behöver mer specialiserad hjälp. Mitt emellan dessa nivå-
er finns första linjen. 

 

Tidiga och samordnade insatser 
Skolverket och Socialstyrelsen arbetar gemensamt på upp-
drag av regeringen för utvecklingen av Tidiga och Samord-
nade Insatser (TSI) mellan skola, hälso- och sjukvård och 
socialtjänst. En viktig del i satsningen är stöd till 35 utveck-
lingsarbeten på olika platser i landet som arbetar med tidiga 
och samordnade insatser. Västerbotten är representerad i 
utvecklingsarbetet med HLT-teamen från Vilhelmina, Vännäs 
och Åsele. Tillsammans med Socialstyrelsen har HLT-teamet i 
Åsele tagit fram en kort film som på ett mycket bra sätt beskri-
ver vad HLT är

https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organi-
sera-skolan/organisera-tidigt-stod-och-extra-anpassningar/
tidiga-och-samordnade-insatser-for-barn-och-unga

Samordnad individuell plan
Riksdagen lagstiftade 2010 om att socialtjänsten och hälso- 
och sjukvården ska upprätta en samordnad individuell plan 
(SIP) när någon har behov av insatser från båda huvudmän-
nen. Bestämmelsen syftar till att säkerställa samarbetet mel-
lan huvudmännen så att alla, oavsett ålder eller problem, ska 
få sina behov av vård och omsorg tillgodosedda. 

Samordnad individuell plan utgör ett centralt inslag i HLT, och 
inom ramen för HLT deltar även skolan i arbetet med SIP. När 
HLT teamen möts kommer de överens om vilka professionel-
la som i nästa steg ska möta barn och familj till ett SIP-möte. 
Till det mötet bjuds barn och föräldrar in som experter på sin 
livssituation och görs delaktiga i beskrivningen av svårigheter, 
behov, resurser och val av insats. Den samordnade individuel-
la planen utgår från det enskilda barnets behov och upprättas 
tillsammans med barn och föräldrar. Planen är ett sätt att säkra 
att barnet får sina rättigheter tillgodosedda, genom att svara 
på frågan vem som gör vad och när. 

Nära vård
Den pågående betydande omställningen av hälso- och sjuk-
vården till Nära vård harmoniserar väl med Hälsa, Lärande, 
Trygghet i Västerbotten. Barn och deras familjer ska erbjudas 
ett stöd som är nära, hälsofrämjande, förebyggande, tidigt, 
samordnat utifrån en helhetssyn på barnets behov och med 
barn och föräldrar som aktiva medskapare. I den inspirations-
skrift som SKR publicerat under 2021, med titeln Nära vård för 
barn och unga - Exempel på inspirerande arbetssätt, ägnas ett 
kapitel åt Hälsa Lärande och Trygghet i Västerbotten.

https://skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikatio-
ner/naravardforbarnochunga.55507.html

Hållbar socialtjänst
Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten harmoniserar även 
väl med förslaget till ny socialtjänstlag som presenterades hös-
ten 2020. I förslaget betonas det förebyggande arbetet, en lätt 
tillgänglig socialtjänst och möjligheten att tillhandahålla insat-
ser utan föregående behovsprövning. I lagförslaget omnämns 
HLT som exempel på en samverkansform där socialtjänsten, 
hälso- och sjukvården och förskolan/skolan i samverkan 
åstadkommer bättre resultat än på egen hand. När olika pro-
fessioner hjälps åt över traditionella verksamhetsgränser leder 
det till bättre stöd för barn och deras familjer. 

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-of-
fentliga-utredningar/2020/08/sou-202047/

Västerbotten - det barnvänligaste länet
I Region Västerbottens Regionplan 2020 - 2023 är ett mål 
inom målområdet Hållbart samhälle ”Västerbotten är det 
barnvänligaste länet.”  Ingressen till målet lyder: ”Vi har lik-
som alla samhällsaktörer ett ansvar att arbeta för att uppfylla 
de rättigheter som finns i FN:s konvention om barnets rättig-
heter (barnkonventionen). Alla barn och unga i Västerbotten 
har rätt att åtnjuta bästa uppnåeliga hälsa, rätt till delaktighet, 
inflytande och trygghet samt få möjlighet till utveckling. Barn 
och unga ska respekteras och vara delaktiga i beslut som rör 
dem. ”

Regionstyrelsen har antagit två målvärden kopplat till målet 
”Västerbotten är det barnvänligaste länet” som behandlar HLT 

•  Andelen hälsocentraler/sjukstugor som erbjuder HLT 
 

samverkan ska vara 100%.

•  Andel barn och unga med samtycke till HLT som får en 
 

samordnad individuell plan är 50%” 

https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Region-
plan-2019-14juni_webb.pdf

Specialist

Första linjen

Generella insatser

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Sammanfattning 2021

Resultat i korthet
Hälsa Lärande Trygghet finns i alla kommuner i länet, men är 
ännu inte etablerad på alla geografiska områden i Skellefteå 
kommun.

Under 2021 aktualiserades totalt 602 barn i Västerbotten till 
ett av länets HLT-team. 409 barn aktualiserades med sam-
tycke från barnets föräldrar/vårdnadshavare och 194 barn 
aktualiserades anonymt. Andelen barn som aktualiserats med 
samtycke ökade under 2021 med 2% jämfört med 2020.  

Av de barn som aktualiserades i HLT under 2021 var det flest 
barn i åldrarna 6-12år. Med hänsyn till befolkningsmängden är 
andelen barn som aktualiseras till HLT störst i åldersgrupper-
na 0-5 år och 6-12 år. Andelen pojkar som aktualiseras i HLT är 
större än andelen flickor. 

Av de barn och familjer som deltagit i HLT erhöll 48% en sam-
ordnad individuell plan vilket är en ökning med 12% jämfört 
med 2020. Ökningen innebär att HLT teamen i Västerbotten 
nästan når upp till det antagna målvärdet på 50%. 

Under 2021 erbjöd 84% av hälsocentralerna/sjukstugorna 
i Västerbotten HLT samverkan, vilket är en ökning med 5%.  
Det är 6 hälsocentraler som ännu inte erbjuder HLT samver-
kan. Av dessa hälsocentraler återfinns en i Umeå området och 
övriga fem i Skellefteåområdet. 

Uppföljningsenkäten som vänder sig till barn och föräldrar 
som deltagit i HLT har under 2021 endast besvarats av ett 
fåtal familjer och ger därför ingen samlad bild över barn och 
föräldrars upplevelse av HLT. De fåtal svaren ger dock en po-
sitiv bild av att familjerna känner sig lyssnade på, upplever att 
samtalet handlar om det som är viktigt för dem och att de får 
vara med och bestämma vilken hjälp de ska få. Vidare förmed-
lar familjerna att deras situation har förbättrats sedan hjälpen 
påbörjades och att HLT samverkan haft stor betydelse för den 
förbättringen. 

Fokusområden
Under 2021 har processledarna bl.a. arbetat med att starta 
upp HLT på fler områden i Skellefteå kommun. Styrgruppen 
för HLT i Skellefteå antog en implementeringsplan där områ-
de syd prioriterades. Nya ledningsgrupper och HLT-team har 
startats upp i Bureå och Lövånger och en omstart av HLT med 
ledningsgrupper och HLT team har gjorts i Burträsk och An-
derstorp. 

 Antalet barn

Målet med HLT är att alla barn i Västerbotten i åldern 0-16 vid 
behov ska kunna erbjudas ett tidigt och samordnat stöd. Med 
tidigt stöd avses ett stöd som ges tidigt i barnets liv och i ett 
tidigt skede av problematiken. Med samordnat stöd avses att 
verksamheterna samarbetar för att åstadkomma en helhets-
syn på barnets behov och hur insatserna tillsammans ska bidra 
till att hjälpa barnet och familjen. 

Vi vet inte hur många barn i Västerbotten som är i behov av 
tidigt stöd. Beräkningar från SKR gör gällande att ungefär 20-
30% av alla barn någon gång under sin uppväxt är i behov av 
stöd från första linjen, t.ex. särskilt stöd i skolan eller av första 
linjens hälso- och sjukvård. Översatt till Västerbotten skulle 
det innebära ungefär 10.000 - 15.500 barn som någon gång 
under sin uppväxt är i behov av särskilt stöd från första linjen. 
En del av dessa 10.000-15.5000 barn är någon gång under sin 
uppväxt i behov av samordnade insatser mellan hälso- och 
sjukvården skolan och/eller socialtjänsten. 

Barn aktualiseras till HLT genom någon av de samverkande 
aktörerna, antingen anonymt eller med samtycke. Förskola/
skola, som tillbringar mest tid tillsammans med barnen, står för 
de allra flesta aktualiseringarna. Målsättningen är att så många 
barn som möjligt ska aktualiseras till HLT med samtycke så att 
barn och föräldrar kan göras delaktiga och hälso- och sjuk-
vården, förskolan/skolan och socialtjänsten kan samordna sitt 
arbete och erbjuda ett samordnat stöd. Erfarenheter från ny-
startade HLT-team visar att de till en början har en högre andel 
anonyma barn, men att antalet barn med samtycke ökar i takt 
med att arbetssättet blir mer inarbetat och känt hos professio-
nella, barn och föräldrar.

Sammanställningen av antalet barn i HLT samverkan 2021 
följer samma mönster som föregående år. Det totala antalet 
barn som HLT teamen samverkat kring, samt antalet barn med 
samtycke och antalet samordnade individuella planer, är fler 
under vårterminen än under höstterminen. 

Under 2021 har ett arbete påbörjats med att ta fram en ge-
mensam budskapsplattform för HLT. Ord och bilder som be-
skriver HLT på ett enkelt och begripligt sätt riktat till barn och 
föräldrar. Den nya budskapsplattformen ska färdigställas un-
der våren 2022. 

Under 2021 arrangerades en gemensam digital HLT konfe-
rens för alla HLT team i länet med temat ”Att samverka kring 
våldsutsatta barn och deras familjer”. Konferensen genom-
fördes i samverkan med Barnafrid Linköping - Nationellt kun-
skapscentrum om våld mot barn. Över 100 medarbetare från 
länets HLT team deltog.

Under 2021 bjöds samtliga samordnare från länets alla 50 HLT 
team in till en gemensam digital samordnarträff. 40 medarbe-
tare, tillika samordnare deltog. Dialog om samordnarrollen 
och information om Kontaktcenter barn och unga psykisk häl-
sa Västerbotten, var två av programpunkterna.

Under senhösten 2021 inleddes dialog med Barn- och ung-
domspsykiatrin och Barnhabiliteringen om hur barn som aktu-
aliseras till HLT och som är i behov av insatser från hälso- och 
sjukvårdens specialistnivå, fortsatt ska kunna erhålla ett lättill-
gängligt och samordnat stöd. 

Utmaningar
Under 2021 har pandemin fortsatt att hålla sitt grepp om Sve-
rige och världen. För HLT har det medfört ett förändrat ar-
betssätt med fler digitala möten. Eftersom regionen och kom-
munerna inte har gemensamma system för säkra möten, har 
övergången till digitala möten försvårat HLT teamens arbete. 
Avsaknaden av digitala verktyg för föräldrarars underskrift av 
samtycke till HLT samverkan har ytterligare försvårat arbetet 
och medfört fördröjningar. I vissa kommuner har man fortsatt 
att arrangera fysiska möten vid SIP för att hantera de digitala 
svårigheterna. 

Till följd av pandemin har vi både sett en ökad sjukfrånvaro 
och att verksamheterna behövt göra omprioriteringar till för-
mån för andra arbetsuppgifter, vilket till viss del påverkat HLT 
samverkan negativt.

Under året har vi i omgångar haft vakanser på uppdragen som 
lokala processledare för HLT. Vakanserna har inneburit ett 
minskat stöd till länets HLT team och dess ledningsgrupper. 

Västerbotten 

Totalt antal barn 

Barn med  

Anonyma barn 

Samordnad 

 

 

(Barn med  

samtycke 

 

individuell plan

 

 

samtycke och 

 

 

(SIP)

  

anonyma barn)

Vt 2021 348 

241 

107 

101

Ht 2021 254 

168 

86 

95

Helår 2021 602 

409 

193 

196

Västerbotten

602 barn

Umeå med krans

393 barn

Skellefteå/Norsjö

101 barn

Södra lappland

108 barn

Samtycke          Anonyma

69%

31%

Skellefteå/Norsjö

101 barn

Samtycke

Anonyma

68%

32%

Umeå med krans

393 barn

Samtycke

Anonyma

67%

33%

Södra lappland 

108 barn

Samtycke

Anonyma

68%

32%

Västerbotten

602 barn

Samtycke

Anonyma

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

När föräldrar/vårdnadshavare och barn samtycker till HLT, kan 
HLT-teamet mötas kring ett enskilt barn och utse vilka profes-
sionella som i nästa steg ska möta familjen till ett SIP-möte. 
Till SIP-mötet bjuds barn och föräldrar in som experter på sin 
livssituation och görs delaktiga i beskrivningen av svårigheter, 
behov, resurser och val av insats. Exempel på insatser som er-
bjuds är föräldrastöd, familjesamtal, föräldra- och barngrup-
per, nätverksarbete, kartläggning, individuella behandlingar, 
gemensamma uppföljningar m.m. Planen är ett sätt att säkra 
att barnet får sin rättigheter tillgodosedda, genom att svara på 
frågan vem som gör vad och när. 

För att säkra att barn och föräldrar får ett samordnat stöd är 
det ett angeläget mål i HLT att barn får en samordnad indi-
viduell plan. Ett första målvärde är satt till att 50% av de barn 
som aktualiseras i HLT med samtycke ska erhålla en samord-
nad individuell plan, ett målvärde som så när uppnåtts under 
2021, 48%. 

Samordnad individuell plan

En minskning av barn med samtycke kan utläsas under 2021 
jämfört med år 2020 där differensen är 49 barn. Däremot har 
antalet samordnade individuella planer ökat under 2021 i för-
hållande till år 2020 (differensen är 33 SIP:ar). Detta resulterar 
i att andelen barn med samtycke från föräldrar som utmynnat 
i samverkande insatser för barnet och familjen där samordnad 
individuell plan upprättats har stigit från 36% år 2020 till 48% 
år 2021. 

Det är stora skillnader i länet, därför redovisas andelen även 
utifrån geografiska områden

690

458

163

602

409

196

0

100

200

300

400

500

600

700

800

Totalt antal barn

Barn med samtycke

SIP

Jämförelse år 2020-2021

2020

2021

Jämförelse år 2020-2021

2020         2021

48%

52%

Västerbotten

409 barn med samtycke

SIP

Ingen samordnad insats

64%

36%

Södra lappland

72 barn med samtycke

SIP

Ingen samordnas insats

10%

90%

Skellefteå/Norsjö

70 barn med samtycke

SIP

Ingen samordnad insats

Västerbotten

409 barn

med samtycke

Umeå med krans

70 barn

med samtycke

Skellefteå/Norsjö

267 barn

med samtycke

Södra lappland

72 barn

med samtycke

SIP          Ingen samordnad insats

54%

46%

Umeå med krans

267 barn med samtycke

SIP

Ingen samordnad insats

10 

11 

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Ålder

Målet med HLT är att erbjuda barn ett tidigt stöd för att fö-
rebygga mer omfattande svårigheter senare i barns liv. Med 
tidigt stöd avses i ett tidigt skede av en ogynnsam utveckling. 
Uppföljningen av ålder delar upp redovisningen i åldersspan-
nen 0-5 år, 6-12 år samt 13-16 år, d.v.s. för- och grundskolans 
indelning av barns olika åldrar. Från uppstarten av HLT 2012 
och framåt, har statistik visat på en förskjutning nedåt i åldrar-
na när det gäller att identifiera barn med behov av samordna-
de insatser. De första åren identifierade HLT-teamen behov av 
samordnat stöd främst i åldersspannet 13-16år. 

I Västerbotten som helhet är det flest barn i åldern 6-12år som 
aktualiserats i HLT. I Södra Lappland är åldersgruppen 0-5år 
störst. Om vi tar hänsyn till befolkningsmängden är det i Väs-
terbotten som helhet flest barn i åldersgrupperna 0-5år och 
6-12år som aktualiseras i HLT. Detta är en förändring jämfört 
med 2020 års uppföljning där det var flest barn i förhållande till 
befolkningsmängd HLT i åldersgrupperna 0-5år och 13-16år. 

Om man tittar på de olika geografiska områdena inom de tre 
åldersgrupperna sett till befolkningsmängd, aktualiserar Söd-
ra Lappland flest barn inom åldersgruppen 0-5år, Skellefteå/
Norsjö aktualiserar flest barn inom åldersgruppen 0-5år och 
Umeå med kranskommuner aktualiserar flest barn inom ål-
dersgruppen 6-12 år.   

 2021 

0-5år  6-12år 13-16år

 Västerbotten  0,8% 0,8% 0,6%

 

Södra Lappland 1,3%  0,6%  1,2%

 

Umeå med krans 0,9%  1% 

0,6%

 Skellefteå/Norsjö 0,6% 

0,5% 

0,3%

Totalt antal barn -20            Totalt antal barn -21            Samtycke -20            Samtycke -21            SIP -20            SIP -21

En jämförelse mellan år 2020 och 2021 visar att samtliga om-
råden har ökat antalet samordnade insatser och därmed sam-
ordnade individuella planer. Den största minskningen av an-
talet barn som tagits upp i HLT samverkan finns i Skellefteå. 
En orsak till detta kan vara att både skolan och socialtjänsten 
omorganiserat sig i Skellefteå samt att nystartade team inte 
hunnit påbörjat det konkreta arbetet. HLT teamen i Burträsk 
och Anderstorp har under en hel termin inte arbetat med HLT 
med anledning av planerad start med nytt team och lednings-
grupp. Det finns en samsyn och kraft i Skellefteå, där man tyd-
ligt ser vinsterna med samverkan för barn och familjer. Den 
nybildade styrning- och ledningsstrukturen för HLT i Skellef-
teå utgör en stabil grund för fortsatt implementering av HLT.

201

99

390

101

108

393

133

59

266

70

72

267

5

25

133

7

46

143

0

50

100

150

200

250

300

350

400

450

Skellefteå/Norsjö

Södra lappland

Umeå med krans

Jämförelse år 2020-2021

Totalt antal barn -20 Totalt antal barn -21
Samtycke -20

Samtycke -21

SIP -20

SIP-21

Jämförelse år 2020-2021

I Storuman, Södra Lappland, har man under delar av 2021 
pausat HLT eftersom så få barn aktualiserades till HLT-teamet. 
Vid årsskiftet gjorde man en omstart och tillsatte två HLT-te-
am i kommunen, där man har valt att särskilt fokusera på att nå 
de yngre barnen. 

Västerbotten

åldersfördelning barn 

med samtycke

Umeå med krans

åldersfördelning barn 

med samtycke

Skellefteå/Norsjö

åldersfördelning barn 

med samtycke

Södra lappland

åldersfördelning barn 

med samtycke

0-5 år          6-12 år          13-16 år

39%

44%

17%

Västerbotten

Åldersfördelning barn med 

samtycke

0-5 år

6-12 år

13-16 år

43%

26%

31%

Södra lappland

Åldersfördelning barn med 

samtycke

0-5 år

6-12 år

13-16 år

37%

48%

15%

Umeå med krans

Åldersfördelning barn med 

samtycke

0-5 år

6-12 år

13-16 år

43%

44%

13%

Skellefteå/Norsjö

Åldersfördelning barn med 

samtycke

0-5 år

6-12 år

13-16 år

Bilden visar andel barn i respektive åldersgrupp som 
aktualiseras i HLT med samtycke

Andel barn som aktualiseras i HLT med samtycke i 
förhållande till befolkningsmäng

12 

13 

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Könsfördelning

Alla barn i Västerbotten ska få sina rättigheter tillgodosedda, 
oavsett kön. Stödet ska vara jämställt stöd, d.v.s. flickor och 
pojkar ska i lika stor utsträckning få vård utifrån sina behov.  
 

Om vi tittar på antal flickor och pojkar i HLT samverkan under 
2021, framträder en bild av att det är flest pojkar i åldern 0-5år 
som aktualiseras. Detta gäller även när vi sätter antalet i för-
hållande till kön och befolkningsmängd. 

När det gäller flickor så är det främst i åldern 6-12år som de 
aktualiseras i HLT sett till kön och befolkningsmängd. Det ser 
ut som att ju äldre pojkar blir, minskar behovet av samverkan-
de insatser, medan för flickor stiger behovet av samverkande 
insatser, med störst behov i åldern 6-12år. Detta mönster 
återkommer från årsuppföljningen 2020, men med den skill-
naden att där var behovet av samverkande insatser för flickor 
störst vid 13-16år. Det finns vissa geografiska skillnader, i Söd-
ra lappaland och Skellefteå/Norsjö är det störst andel pojkar 
som aktualiseras i HLT i åldern 0-5år, medan det i Umeå med 
kranskommuner är störst andel pojkar i åldern 6-12år som ak-
tualiseras. 

 

2021 

0-5 år 

6-12 år 

13-16 år

 

Flickor 47 

73 

37

 

Pojkar 110  102  33

    

Kön 

0-5  6-12 13-16

 Västerbotten 

Flickor 

  

 6

  

  

Pojkar 

 6

  

  Södra lappland 

Flickor 

  

                   6

  

Pojkar 

 6

  

  Umeå med krans  Flickor 

  

 6

  

  

Pojkar  

 6

 

 Skellefteå/Norsjö  Flickor 

 6

 

  

Pojkar 

 6

 

 

2021 

Flickor Pojkar

 
 

Västerbotten 0,6%  0,9% 

 
 

Södra Lappland 0,9% 

1,3% 

 
 

Umeå med krans 0,7% 

1% 

 
 

Skellefteå/Norsjö 0,4% 

0,5% 

Det är flest pojkar som aktualiseras i HLT, detta gäller både för 
Västerbotten som helhet och i samtliga geografiska områden. 
Eftersom det föds flest pojkar i Västerbotten är det relevant 
att titta på andel flickor respektive pojkar sett till befolknings-
mängd för åldersgruppen 0-16år.

Andelen pojkar som aktualiseras i HLT är högre än andelen 
flickor i samtliga geografiska områden i relation till befolk-
ningsmängd. Under 2020 såg det ut på likartat sätt, med un-
dantag i Södra Lappland där det var flest flickor som aktuali-
serades i HLT.

Västerbotten

könsfördelning barn

med samtycke

Umeå med krans

könsfördelning barn

med samtycke

Skellefteå/Norsjö

könsfördelning barn

med samtycke

Södra lappland

könsfördelning barn

med samtycke

Flickor          Pojkar

39%

61%

Västerbotten

Könsfördelning barn med 

samtycke

Flickor

Pojkar

40%

60%

Södra lappland

Könsfördelning barn med 

samtycke

Flickor

Pojkar

39%

61%

Umeå med krans

Könsfördelning barn med 

samtycke

Flickor

Pojkar

39%

61%

Skellefteå/Norsjö

Könsfördelning barn med samtycke

Flickor

Pojkar

Aktualiserade barn i HLT, ålder och kön, i förhållande 
till könsuppdelad befolkningsstatistik

Påvisat högsta andel barn som tas upp i HLT i förhållande till  

kön, ålder, befolkning

Antal flickor och pojkar som aktualiseras i HLT med samtycke

Andel flickor och pojkar som aktualiseras i HLT med 
samtycke i förhållande till könsuppdelad befolkningsstatistik

Andel flickor och pojkar som aktualiseras i HLT med 
samtycke i Västerbotten

14 

15 

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Barn och föräldrars upplevelse av HLT

Finns datum för uppföljande 

träff?

Ja

Nej

Jag blev lyssnad på vid 

mötet

Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte

Vi pratar om det som är 

viktigt för mig/familjen

Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte

Jag får vara med och 

bestämma vilken hjälp vi ska 

Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte

Hur har situationen för er 

förändrats sedan hjälpen 

påbörjades?

Förbättrats
Ingen förändring
Försämrats

Om situationen förbättrats, 

vilken betydelse har hjälpen 

från HLT haft?

Stor betydelse
Liten betydelse
Situationen har ej förbättrats

Är du nöjd eller missnöjd 

med den hjälp du fått av 

HLT?

Nöjd

Missnöd

Barn och föräldraenkäten
Under 2021 har HLT teamen haft möjlighet att efter samver-
kansmötet med föräldrar och barn (SIP) lämna ut en QR-kod 
till en digital enkät för att fånga barn och föräldrars upplevelse 
av HLT. Det har varit svårt att implementera enkäten. En av 
svårigheterna är att många samverkansmöten skett digitalt. 
Under 2021 har 14 enkäter besvarats efter första samver-
kansträffen och 10 enkäter har besvarats efter uppföljande 
samverkansträff. Samtliga svar kommer från föräldrar och de 
flesta svaren kommer från HLT samverkan i Robertsfors. I Ro-
bertsfors har HLT teamet tagit fram ett bildspel som används i 
alla samverkansmöten med föräldrar. I det bildspelet har man 
som sista bild lagt in QR-koden till den digitala barn- och för-
äldraenkäten 

Resultat från enkäten ”Några frågor efter första träffen”, 14 svaranden.

Resultat från enkäten ”Några frågor efter uppföljande träff”, 10 svaranden

Vid den gemensamma HLT-konferensen våren 2021 delade 
HLT-teamet i Robertsfors med sig av bildspelet till länets övri-
ga HLT team, för att möjliggöra liknande arbetssätt vid digitala 
möten i fler HLT-team. Det är främst föräldrar till barn i åldern 
6-16 år som svarat på enkäten.

Jag blev lyssnad på vid mötet

Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte

Vi pratar om det som är viktigt 

för mig/familjen

Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte

Det är tydligt vad som ska 

göras, och vem som gör vad

Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte

Jag får vara med och 

bestämma vilken hjälp vi 

ska få

Stämmer
Stämmer ganska bra
Stämmer inte

Jag blev lyssnad

på vid mötet

Det är tydligt vad

som ska göras, och

vem som gör vad

Jag får vara med

och bestämma vilken 

hjälp vi ska få

Vi pratar om det

som är viktigt för

mig/familjen

Stämmer         Stämmer ganska bra         Stämmer inte

Finns datum för 
uppföljande träff?

Ja          Nej

Jag blev lyssnad

på vid mötet

Jag får vara med

och bestämma vilken 

hjälp vi ska få

Vi pratar om det

som är viktigt för

mig/familjen

Stämmer         Stämmer ganska bra         Stämmer inte

Hur har situationen för 

er förändrats sedan 

hjälpen påbörjades?

Är du nöjd eller 

missnöjd med den hjälp 

du fått av HLT?

Om situationen 

förbättrats, vilken 

betydelse har hjälpen 

från HLT haft?

Förbättras       
Ingen förändring
Försämrats

Stor betydelse     
Liten betydelse
Situationen har ej förbättrats

Nöjd    
Missnöjd

16 

17 

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Hälsa Lärande Trygghet i Västerbotten - Årsuppföljning 2021

Feedback från HLT-teamen

HLT-teamen har beretts möjlighet att inkomma med kommen-
tarer kring vad som har fungerat bra och vad som kunnat fung-
era bättre under året.  Nedan hittar du igen ett sammanfattan-
de urval av de kommentarer som inkommit. 

HLT-teamen lyfter att de upplever samarbetet i HLT-
teamet positivt
•  ”Det finns en vilja och engagemang att samverka.”
•  ”Det är en bra grupp att samråda med högt i tak för att 
 

komma med tankar, reflektioner och åsikter, en grupp som 

 

vill utvecklas och som tänker på barnets bästa.”

•  ”Väl fungerande grupp i teamet, högt i tak, driv till att 
 

samverka. Hög kompetens.”

De definierar även framgångsfaktorer för samverkan 
•  ”Att vi har bestämda tider gör att flödet fungerar bra.”
•  ”Prestigelöst är något som vi tycker är en styrka i vårt team.”
•  ”Värdefullt att träffas även om vi inte tar upp ärenden.”  
 

Det har gett oss möjlighet att diskutera och fortsätta 

 

utveckla samarbetet på ett bra sätt.”

•  ”Erfarenheten från att HLT-processen är i gång underlättar 
 

för oss att introducera HLT till föräldrar.”

•  ”Positiv respons från föräldrar som känner att de blir hjälpta.”

De beskriver att omställningen till digitala möten 
inneburit teknikstrul som skapat stor frustration
•  ”Vidicue systemet har absolut varit det mest negativa.”
•  ”Vidicue är inte användarvänligt och har fungerat dåligt.” 
•  ”Saknar fysiska möten för att få ett bättre samarbete.” 
•  ”Svårt att lära känna varandra via Teams.”
•  ”Att mötas digitalt fungerar väl för oss, både smidigt och 
 tidsbesparande”

Några team förmedlar att de önskat mer från en 
verksamhet
•  ”Ingen representant från socialtjänsten har varit med 
 

under hösten p.g.a omorganisering hos dem. HLT tappar 

 

då stor del av sitt syfte”

•  ”Svårt att få till mötestider p.g.a. samhällsviktiga uppdrag 
 

gällande Covid-19”

•  ”Fortsatt avsaknad av BUP:s medverkan”
•  ”Vi upplever att vi saknar en del i HLT från landstinget som 
 

tex en kurator, psykolog, psykiatrisköterska.” 

•  ”Hur kan socialtjänstens delaktighet komma HLT mer till 
 del/nytta.”

Önskemål framåt
•  ”Alla nya teammedlemmar bör gå en grundkurs i tanken 
 

med HLT, kring syfte, samtycke, sekretess mm.”

•  ”Att ledningsgrupperna för HLT-teamen tar initiativ till 
 

kontakt och stöd till HLT teamen i olika frågor.”

Fokusområden 2022

Avslutningsvis vill vi beskriva de fokusområden som vi före-
slår för Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten under 2022.

Att implementera barn och föräldraenkäten
För att kunna utveckla Hälsa, Lärande, Trygghet i samklang 
med barn och föräldrars synpunkter är det viktigt att syste-
matiskt samla in barn och föräldrars upplevelse av HLT. Vi 
hoppas att fler HLT-team blir inspirerade att erbjuda barn- och 
föräldraenkäten och hitta rutiner för att presentera enkäten till 
barn och föräldrar. Vi vill också uppmana ledningsgrupperna 
för HLT att stötta HLT-teamen att använda enkäten och fråga 
efter vad barn och föräldrar tycker. 

Att färdigställa och lansera ny budskapsplattform för 
Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten.
Det har passerat tio år sedan starten av HLT och en del av de 
texter som formulerades vid starten känns inte längre aktuel-
la. Då låg fokus på att beskriva samverkansmodellen och att 
skapa ett engagemang bland yrkesverksamma för samverkan 
medan vi idag när HLT är etablerat, framför allt är angelägna 
om att beskriva HLT på ett sätt som är lättillgängligt för Väster-
bottens barn och föräldrar. Syftet med budskapsplattformen 
är att det ska det vara lätt att sprida rätt information om HLT. 
Den färdiga budskapsplattformen för HLT kommer bestå av 
en kort berättelse om HLT, syftesindelade budskap i fem steg, 
ett bildmaner och en logga. Budskapsplattformen tas fram i 
nära samarbete med en kommunikationsbyrå och beräknas 
färdigställas våren 2022. 

Att fortsätta dialogen med BUP och Habiliteringen
Den dialog som påbörjats med representanter för Barn- och 
ungdomspsykiatrin och Habiliteringen för att säkerställa att 
det finns en upparbetad plan för samarbete och samverkan 
när barn och unga aktualiseras i HLT, men under en period är 
i behov av insatser från hälso- och sjukvårdens specialistni-
vå, ska fortgå under 2022. Målet är att hitta former för sam-
ordning för barnet och familjens bästa, men även ett bättre 
resursutnyttjande. Erfarenheterna från tio år med Hälsa, Lä-
rande, Trygghet i Västerbotten, liksom målbilden för omställ-
ningen till Nära vård ska vara vägledande. 

Digitala samtycken och mötesformer
I och med pandemin har den digitala kompetensen ökat avse-
värt. För att säkra digitala möten av hög kvalitet krävs att det 
finns fungerande digitala verktyg för säkra möten som god-
känns av länets femton kommuner och regionen.  HLT teamen 
har sedan pandemins start 2020 starkt efterfrågat en digital 
lösning på samtycken. Ett av de prioriterade fokusområdena 
är att få IT ansvariga inom region och kommun att skyndsamt 
ta fram gemensamma digitala verktyg för samtycken och säk-
ra möten inom ramen för Hälsa, Lärande, Trygghet i Väster-
botten, för barnet och familjens bästa.

Ansökan om forskningsmedel
Umeå universitet har i samarbete med FoU Socialtjänst bevil-
jats forskningsmedel från Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv 
och välfärd, till ett treårigt forskningsprojekt med titeln ”Barn 
som kompetenta deltagare i beslut som påverkar deras liv - 
hur kan barnrättsperspektivet förverkligas av Hälsa-Läran-
de-Trygghets team inom välfärdssektorn?” Syftet är att titta 
närma[1]re på organiseringen och uppbyggnaden av HLT - 
vad kan vi lära och använda i den fortsatta omställningen till 
Nära vård, samt att studera barnrättsperspektivet i HLT sam-
verkan. 

Att säkerställa fortsatt finansiering av samordning och 
processtöd 
Samordningen och processtödet för Hälsa, Lärande, Trygghet 
i Västerbotten omfattar totalt 2,0 åa. Tjänsteutrymmet finan-
sierats gemensamt av länets kommuner och regionen genom 
att Länssamverkansgruppen avsätter statliga Uppdrag Psy-
kisk Hälsa medel till Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten. 
Tjänsteutrymmet har möjliggjort två regionala processledare, 
sex lokala processledare och en samordnare som gemensamt 
håller ihop, följer upp och driver utvecklingen av HLT i enlig-
het med antagna målformuleringar och identifierade fokus-
områden.  De medel som avsätts ger också ledningsgrupper 
och HLT-team tillgång till stöd i samband med uppstart av nya 
HLT-team och stöd till befintliga HLT-team när frågor eller 
svårigheter uppstår i samverkan. Medlen finansierar därtill 
författandet av årsuppföljning, kontinuerliga utskick i form 
av meddelandeblad samt arrangerandet av en årlig HLT-kon-
ferens. Under 2021 har det uppstått vakanser på uppdragen 
som lokala processledare för HLT, ett angeläget fokusområde 
är att säkra såväl finansiering som bemanning långsiktigt. 

Vi vill rikta ett stort tack till alla er; förskollärare, lärare, special-
pedagoger, skolsköterskor, kuratorer, BVC-sköterskor, arbets-
terapeuter, psykologer, socialsekreterare, familjebehandlare, 
rektorer, chefer m.fl. som utgör HLT i Västerbotten och som 
med kunskap och gemensamma krafter gör stor skillnad för 
länets barn och unga! 

Nanna Forsgren 
Samordnare barn och unga FoU Socialtjänst

Ulrika Granskog 
Regional processledare HLT

Jessika Nyström 
Regional processledare HLT 

Mer information om HLT finns att ta del av på Region Väster-
bottens hemsid

https://www.regionvasterbotten.se/folk-

halsa/psykisk-halsa/hlt-halsa-larande-och-trygghet

www.regionvasterbotten.se

 

www.regionvasterbotten.se

Hälsa, Lärande, Trygghet i Västerbotten är 
ett samarbete mellan länets 15 kommuner 
och Region Västerbotten

SORSELE KOMMUN

SUORSÁN

 

TJEÄLDDIE

LYCKSELE
KOMMUN

LIKSJUON KOMMUVDNA