Alternativ telefoni med ny teknik

Slutrapport för försöksverksamhet i Västerbotten 

Alternativ telefoni - från särlösning till lösning

[september 2012]

Signe Rejdvik, Marcus Eriksson

 

 

 

Innehåll 

 
Sammanfattning .............................................................................................1 
Bakgrund och genomförande av försöken ..................................................... 2 

Bakgrund och syfte.....................................................................................2 
Förväntad projektnytta................................................................................ 3 
Projektorganisation och samarbetspartners ................................................ 3 
Projektgenomförande .................................................................................4 

Testpersoner och kommunikationssätt.................................................... 5 
Program för videosamtal......................................................................... 7 
Hårdvara och internetuppkoppling ......................................................... 8 
Anpassningar för tillgänglighet ..............................................................9 
Jämförelse med förskrivna produkter ................................................... 10 
Metodik................................................................................................. 10 

Projektresultat och projektmål ..................................................................... 11 

Brukaren/användaren................................................................................ 11 

Fallbeskrivning 1 .................................................................................. 11 
Fallbeskrivning 2 .................................................................................. 12 
Fallbeskrivning 3 .................................................................................. 12 
Fallbeskrivning 4 .................................................................................. 13 
Fallbeskrivning 5 .................................................................................. 13 
Nytta för målgruppen döva personer/hörselskadade personer.............. 14 
Nytta för målgruppen dövblinda personer ............................................14 
Nytta för målgruppen personer med tal/språksvårigheter..................... 14 

Landstinget/regionen ................................................................................ 19 

Befintlig organisation för re-/habilitering och hjälpmedelsförsörjning 19 
Organisationen och projektet ................................................................ 22 

Analys och slutsatser.................................................................................... 28 

Brukarens perspektiv ................................................................................ 28 
Fritt val ..................................................................................................... 29 
Behov av stöd vid användande av konsumentteknik................................ 29 
Förskrivning, frittie val, stöd .................................................................... 30 
Projektresultat - framtida arbete inom landstinget/regionen .................... 31 

Hjälpmedel och/eller konsumentteknik ................................................ 33 

Analys och slutsatser ................................................................................35 

Policy ....................................................................................................36 
Aktiviteter för implementering .............................................................37 

Bilagor..........................................................................................................38 

Referenslista .........................................................................................38 

 

 
 

Sammanfattning 

Hjälpmedelsverksamheten i Västerbottens Läns Landsting (VLL) har under 
ett års tid genomfört ett projekt med målsättningen att ge ökad kunskap om 
hur konsumentprodukter kan användas och anpassas som stöd i 
fjärrkommunikation. Projektet har bedrivits enligt Hjälpmedelsinstitutets 
riktlinjer för försöksverksamhet inom Alternativ telefoni - från särlösning 
till lösning. Projektet har haft en referensgrupp med personer som arbetar 
med tal- och språksvårigheter, grav hörselnedsättning, döva eller dövblinda. 
Nio testpersoner med olika funktionsnedsättningar och tolv anhöriga har 
provat videosamtal i olika hårdvara: smartphone, surfplatta, bärbar PC eller 
stationär dator. Alla deltagare hade redan privat hårdvara som gick att 
använda för videosamtal och programmen är gratis. Fyra av testpersonerna 
fick låna surfplattor för att kunna bidra med erfarenhet av den tekniken. För 
några testpersoner har videosamtal varit mer funktionellt än andra 
fjärrkommunikationssätt. Videosamtalet ger möjlighet att berätta och 
reagera på ett direkt sätt, med föremål, tecken, mimik och naturliga signaler. 
De flesta lärde sig tekniken snabbt. Trots detta användes videosamtal i lägre 
grad än förväntat, som mest någon gång i veckan. Några använde sig hellre 
av rösttelefon, SMS eller e-post. De goda exemplen visar dock att tekniken, 
med metodstöd, bör erbjudas för fler. Metodik och gränssnitt behöver bland 
annat utvecklas för att underlätta användandet av AKK på distans och för att 
underlätta för samtalspartnern att ge stöd, t ex pekprata. 
Videosamtal med konsumentprogram är i dagsläget inte likvärdigt med 
telefoni; det används främst av privatpersoner, fungerar bara mellan 
personer som använder samma program och kräver god uppkoppling. Det 
går i dagsläget inte att nå SOS Alarm, alla bildtelefoniprogram och 
tolktjänsterna för text, tecken eller otydligt tal via de program för 
videosamtal som vi testat (Jitsi, Tango, Skype, Windows Live Messenger). 
Programmen är däremot lämpade för socialt umgänge. Det ger möjlighet till 
mobil kommunikation, men bildkvaliteten är beroende av uppkopplingen. 
En hindrande faktor vid förskrivning är att vuxna västerbottningar med IT-
konal- och språksvårigheter bara har tillgång till logopeder på sjukhusen, 
förskrivare av alternativ telefoni saknas i hemrehabilitering, primärvård, 
kommunala omsorger och Särskilt stöd och habilitering för vuxna.  
När texttelefon och fax var de huvudsakliga hjälpmedlen passade 
lösningarna bara en smal (skrivande) brukargrupp, när det finns tekniska 
lösningar för fler behov ökar kraven på förskrivarna och därmed behovet av 
metod- och teknikstöd från hjälpmedelsverksamheten. 

 

 

Bakgrund och genomförande av försöken 

Bakgrund och syfte 

Hjälpmedelsinstitutet (HI) och Post- och telestyrelsen (PTS) har fått i 
uppdrag av regeringen att driva försöksverksamhet med intresserade 
landsting. Försöken ska syfta till att öka användningen av konsumentteknik 
som hjälpmedel för alternativ telefoni. Uppdraget i sin helhet kan läsas på 
regeringskansliet webb: www.regeringen.se/sb/d/108/a/161829. 
Regeringskansliets ärendenummer är S2011/1810/FST.  
Hjälpmedelsinstitutet samlar dokument, trycksaker m.m. om 
regeringsuppdraget på sin webb: www.hi.se/alternativtelefoni.  

Hjälpmedelsverksamheten i Västerbotten har bedrivit ett delprojekt inriktat 
på förskrivning och stöd till att använda allmänna produkter för personer 
med särskilda behov. Andra landsting har haft liknande delprojekt som 
samordnats av Hjälpmedelsinstitutet. 

Förskrivarna har upplevt att det är svårt att tillgodose behovet av 
fjärrkommunikation för personer med tal- och språksvårigheter och icke 
tecknande vuxendöva (äldre). På senare år har endast ett fåtal personer i 
Västerbotten med tal- eller språksvårigheter fått del av Socialstyrelsens 
stimulansbidrag för utrustning för fjärrkommunikation. 

Bildtelefoner och utrustningar för totalkonversation (rörlig bild, ljud och 
text) har främst förskrivits till gruppen döva och hörselskadade som kan 
teckenspråk. Tekniken gör att tecknande personer kan ha direktkontakt med 
varandra på sitt modersmål (teckenspråk), och med vem som helst via 
teckentolk. Majoriteten av lösningarna som i dagsläget förskrivs i länet är 
datorer med programvara för totalkonversation. 

Både för personer med tal- och språksvårigheter och personer som blivit 
hörselskadade sent i livet är det ovanligt att andra i bekantskapskretsen 
använder alternativ telefoni. Många av personerna med tal- eller 
språksvårigheter har även svårt att använda sig av skrift tillräckligt snabbt 
eller korrekt för att texttelefoni ska vara ett funktionellt 
kommunikationssätt. Gruppen som fått försämrad syn och hörsel i hög ålder 
är oftast inte teckenspråkiga och både de själva och deras jämnåriga är 
ovana vid datateknik. För dessa båda grupper finns ett stort behov av att 
hitta kommunikationssätt som passar för personernas sociala kontaktnät. 

 

 

Praxis är att man får välja ut en anhörig som får motsvarande utrustning. 
Med texttelefon kan man ringa via förmedlingstjänst som läser upp det 
skrivna för andra samtalspartners, men för många är det svårt att skriva och 
läsa tillräckligt snabbt och korrekt för att det ska bli ett funktionellt 
kommunikationssätt. Tolktjänsten för bildtelefon är endast tänkt för 
tecknande personer. För personer med tal- och språksvårigheter finns 
tolktjänsten Teletal men tjänsten baseras helt på ljud (personens eget tal 
eller ljud från samtalshjälpmedel). Taltjänst saknas i länet.  

Västerbottens delprojekt har som syfte att ge förskrivare fördjupad kunskap 
om hur konsumentprodukter kan användas och anpassas som stöd i 
fjärrkommunikation. Människor med kommunikationshinder behöver få 
bättre förutsättningar att fjärrkommunicera på samma villkor som andra 
medborgare. I denna rapport blandas resultat av delprojektets egna 
laborationer, erfarenheter från testpersonerna, referensförskrivarnas och 
deras chefers synpunkter och projektgruppens resonemang. 

Förväntad projektnytta 

Förhoppningen är att hitta enkla sätt att kommunicera på distans där den 
enskilde brukarens styrkor tas tillvara. Bäst vore att hitta lösningar som 
fungerar till sådan teknik som allmänheten använder, så att brukaren kan nå 
alla den behöver nå och att support kan ges av personer utan 
specialkunskaper. Det övergripande målet är ökad delaktighet. 

Projektorganisation och samarbetspartners 

Projektet har bedrivits inom Hjälpmedelsverksamhetens 
kommunikationsteam DRC. Projektrapporten är skriven av 
hjälpmedelskonsulent/logoped Signe Rejdvik och Marcus Eriksson, inhyrd 
IT-konsult. Båda har arbetat med funktionsnedsättningar och 
kommunikationshjälpmedel sedan 2003. I projektgruppen har även en 
hjälpmedelstekniker och en IT-konsult från teamet ingått. Annan personal 
från teamet har också involverats utifrån sina kunskaper om funktionell 
kommunikation, kognitivt stöd, ergonomi och administration. 
Andra samarbetspartners har varit Särskilt stöd och habilitering för vuxna, 
Barn- och Ungdomshabiliteringen, Tolkcentralen, Logopedverksamheten i 
den specialiserade sjukhusvården och Syn- och hörselrehabiliteringen. 
 

 

 

Hjälpmedelsverksamhetens projektgrupp har haft tillgång till en 
referensgrupp från berörda verksamheter, med arbetsterapeut, 
specialpedagog, hörselpedagog, synpedagog och två logopeder. Vid fyra 
tillfällen har referensgruppen träffat projektgruppen. De har fått information 
om program och produkter, deltagit i workshops och kommit med 
synpunkter på informationsmaterial, enkäter och manualer. Nio testpersoner 
med olika funktionsnedsättningar valdes ut av förskrivarna. Förskrivarna 
har gjort kartläggning och uppföljning och i varierande grad varit delaktiga i 
leverans, inträning och support. 
 
Projektet har under 2012 spridit information i olika sammanhang. 
Brukarorganisationerna som riktar sig till personer med tal- och 
språksvårigheter eller hörselskador erbjöds att komma med synpunkter och 
få stöd i att komma igång med videosamtal. Information gavs även via 
hjälpmedelsverksamhetens brukarråd. Afasiföreningen bidrog med 
synpunkter och en presentation om afasi och ny teknik hölls för värdinnor 
från föreningens Prova På Rum i Västerbotten och Västernorrland. 
Projektet har träffat Tolkcentralen, länets policygrupp för Elektronisk 
kommunikation

1

, arbetsterapeuter i Särskilt Stöd och Habilitering för vuxna 

och kommer att möta Barn- och Ungdomshabiliteringens arbetsterapeuter 
och logopeder och länets neuro-logopeder senare under hösten. 
Presentationer om ny teknik och fjärrkommunikation har hållits vid flera 
tillfällen: Offentlig föreläsning arrangerad av Nämnden för folkhälsa och 
primärvård i Umeåregionen 20/9, offentlig föreläsning för äldre arrangerad 
av Umeå kommun 11/6, presentation för EU-projektet Richard om IT i vård 
av kroniskt sjuka 31/5, deltagande vid Hjälpmedelsmässan i Umeå 26/9. 
Skriftligt material från vårt delprojekt fanns på Kommunikationskarnevalen 
i Göteborg 4-5/6, i den permanenta utställningen på Hjälpmedelscentrum 
Norr och på verksamhetens hemsida

2

Projektgenomförande 

Projektgruppen har tillsammans med referensförskrivarna kartlagt behov 
hos olika brukargrupper och sökt lämpliga program, anpassningar och stöd 
för användning. Projektet har sökt möjligheter att komplettera eller ersätta 
hjälpmedelsprodukter för olika brukargrupper. Förslag till stöd vid 
användning av och förbättring av konsumentprodukter har utformats. 
Moderna gränssnitts användbarhet för olika brukargrupper har analyserats. 

                                                 

1

 Gruppen består av representanter från Syn- och Hörselhabiliteringen och 

Hjälpmedelsverksamheten och hanterar policyärenden inom alternativ telefoni 

2

 Projektet presenteras på 

http://www.vll.se/default.aspx?id=37253&refid=37254

  

 

 

Avsikten var att kartlägga vilka problem som uppstår för brukare vid 
användning av konsumentprodukter och vilket stöd som behövs för att 
kunna använda dessa. Det kan vara i form av anpassningar, förenklingar, 
instruktioner, checklistor mm. Utifrån testresultat och behovsanalys har 
projektet ställt riktade krav på produkter och leverantörer. 

En checklista som stöd för förskrivarens kartläggning har tagits fram i 
samarbete med referensförskrivarna, se bilaga. När verksamheten arbetar 
vidare med implementering kommer ytterligare stödmaterial att behövas, för 
att använda smartphones och surfplattor inom andra behovsområden.  

Vi har samarbetat med de andra deltagande landstingen i projektet med 
telefonmöten, träffar för projektledare, tekniker och chefer och delprojekten 
har haft tillgång till varandras manualer och andra dokument. 

Gränsdragningsfrågor om vad som är en Hälso- och sjukvårdsinsats 
(förskrivning) och egenansvar är pågående i verksamheten. Frågor har 
bearbetats i ordinarie forum men även med referensförskrivarna, chefer från 
berörda verksamheter och i kontakt med övriga landsting. 

Testpersoner och kommunikationssätt 

Referensförskrivarna valde ut nio testpersoner:  

Testpersoner Kommunikationssätt Fjärrkommunikation 

4 tonåringar med 
utvecklingstörning 

tal, kroppsspråk, någon 
även TAKK

3

 eller GAKK

4

 

Ingen fjärrkommunikation, 
eller telefonsamtal utan att 
tala så mycket själv. 

2 skolbarn med 
språkstörning 

Tal, kroppsspråk 

Korta telefonsamtal 

1 vuxen med 
flerfunktionshinder 

mimik, kroppsspråk 

Lyssnar i telefon, tittar på 
Facebook 

1 vuxen med afasi 

Tal, skrift 

Telefon, sms, e-post, 
Facebook, videosamtal 

1 vuxen med dövhet 

teckenspråkig, skrift 

Totalkonversation, sms, e-
post, videosamtal 

                                                 

3

 TAKK: Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Personen tecknar för 

att uttrycka sig och samtalspartnern tecknar för att förstärka förståelsen. 

4

 GAKK: Grafisk alternativ och kompletterande kommunikation. Bilder t ex på pekkarta  

används för att uttrycka sig och för att förstärka förståelsen. 

 

 

Testpersonerna eller deras närstående valde i sin tur 1-4 samtalspartners 
som vi hjälpte igång, oftast ur den närmaste släkten. Några testpersoner har 
varandra som samtalspartners och några anhöriga är samtalspartners till 
flera testpersoner. Några familjer har lagt till fler kontakter själva.  

Grad av självständighet vid kommunikation 

En testperson med afasi och en testperson med dövhet har varit 
självständiga i sitt teknikanvändande. De sju andra testpersonerna hade 
assisterande personer med vid fjärrkommunikation. Ett sätt att beskriva en 
persons kommunikationsförmåga är att ange hur beroende den är av stöd 
från sin samtalspartner. Översikten här nedan beskriver olika grader av 
partnerberoende i kommunikationen.

5

  

1. Emerging (basic choice) 
communicators: omgivningen läser 
av personens naturliga signaler och 
reaktioner.  

4. Stored message communicators: 
kan självständigt (med inträning) 
använda sig av vokabulär/system 
som andra iordningställt. Till viss 
del gester, rita, skriva första 
bokstaven i ett ord. Kan själva 
uppmärksamma och korrigera 
kommunikationsavbrott. 

2. Contextual choice 
communicators: visar vilja att 
kommunicera. Kan välja mellan 
alternativ som samtalspartnern 
presenterar, i ett välkänt vardagligt 
sammanhang. 

5. Generative communicators: kan 
kombinera uttryckssätt för att 
kommunicera om egna och andras 
ämnen. Omskrivningar, ämnesbyten 
och frustration förekommer när 
personen försöker korrigera. 

3. Transitional communicators: 
behöver stöd av samtalspartnern i att 
använda AKK. Klarar inte för stor 
vokabulär och snabba ämnesbyten. 

6. Specific needs communicators: är 
mestadels självständig men behöver 
hjälp i situationer där det krävs att 
man uttrycker sig klart och snabbt. 

Våra testpersoner representerar steg 2-6 i skalan, från att vara beroende av 
att någon avläser signaler och mimik till att sköta alla samhällskontakter 
självständigt men behöva tolk/stöd ibland En stor del av framgången är 
beroende av omgivningen: det behöver finnas vilja, teknikkunnande och 
förmåga att tänka ut metodik. Om en lösning är för avancerad finns risk att 
omgivningen finner det för besvärligt. Kontakten mellan testpersonerna och 

                                                 

5

 Kathryn Garrett, föreläsning om AKK vid afasi, ”Strategic Use in Context”, Stockholm 

24-25 maj 2004. Sammanfattning och översättning Signe Rejdvik. 

 

 

deras samtalspartners har oftast varit planerad, där de kommit överens om 
att ha datorn uppkopplad och igång. Några av testpersonerna använde sina 
elevdatorer från skolan, de behövde komma överens om att ta hem datorerna 
för att kunna ringa på fritiden. Fyra testpersoner lånade surfplattor och de 
övriga använde egna datorer. 
Alla anhöriga har använt datorer eller telefoner som de redan hade. De flesta 
använder PC men fem personer har installerat program för videosamtal på 
smartphones. Tre anhöriga har fått låna webbkamera under projekttiden och 
fått hjälp att installera programmet för kameran. Programmet Jitsi var det 
svåraste att installera, den installationen sköttes av projektets tekniker. 
Installationen av Tango och Skype gjordes ibland av tekniker, ibland av 
familjerna själva. Familjerna tycker inte att det varit tekniskt svårt att 
använda videosamtalsprogrammen Tango och Skype. Fjärrstyrning med 
Teamviewer har använts för att hjälpa till med installation av program när 
personerna bott längre bort. 

Vi har valt ut program, gjort manualer, installerat och gett support. 
Testpersonerna eller någon närstående har intervjuats före och efter 
testperioden enligt ett (avidentifierat) formulär som rapporterats in till 
Hjälpmedelsinstitutet. Förskrivare, testpersoner och samtalspartners har fått 
möjlighet att ge synpunkter. En loggbok skickades ut för att få en bild av 
användandet och kompletterande telefonintervjuer och observationer har 
gjorts. 

Parallellt med projektet deltog Hjälpmedelsverksamheten i Västerbotten i ett 
annat av Hjälpmedelsinstitutets delprojekt; en film med goda exempel på 
fjärrkommunikationslösningar. Filmen heter ”Nya sätt att ringa på” och kan 
beställas från Hjälpmedelsinstitutet. 

Program för videkosamtal 

Vanligtvis förskrivs särskilda ”totalkonversationsprogram” för bildtelefoni, 
program som använder bild, ljud och text (Allan eC, TM9000, myMMX). 
Vi har provat program för videosamtal som går att ladda ner gratis och är 
kostnadsfria att använda. I urvalet utgick vi från en tidigare 
sammanställning av program för videosamtal

6

 och jämförde dessa program 

med varandra och med några ytterligare nyare program. De tre program vi 
valde att använda med testpersoner var Jitsi, Tango Video Calls och Skype. 
En testperson använde även Windows Live Messenger. 

                                                 

6

 Hjälpmedelsinstitutet 2010 Bildtelefoni test av 18 gratisprogram, Eirik Langjord och 

Jesper Persson, finns att ladda ner från 

http://www.hi.se/alternativtelefoni

  

 

 

Jitsi är en programvara med öppen källkod som har stöd för bild, ljud och 
text. Jitsi fungerar nu endast till Windows men Android är på gång. 
Fungerar idag med bild, ljud och text mot bildtelefonen myMMX. Mot 
bildtelefonen TM9000 fungerar bara bild och ljud och mot bildtelefonen 
Allan eC kopplas samtalet upp men ingen mediaström öppnas. Dessa 
resultat har förmedlats till respektive leverantör. 

Tango Video Calls används gratis till andra som laddat ner programmet. 
Kommunikationen sker med bild och ljud och det går att spela in och skicka 
videomeddelanden. För iOS och Android finns dessutom textchatt, rörliga 
animationer och spel. För Windows och iOS är programmet på engelska 
men översättning till fler språk pågår. I Android visas gränssnittet på 
svenska. 

Skype används gratis till andra som laddat ner programmet. Det går att ringa 
röstsamtal till vanliga telefoner men då kostar det. Skype har ett rörigare 
gränssnitt men är på svenska och fungerar både för Windows, Android och 
iOS. Både bild och ljud och text kan användas. Det används av många 
privatpersoner och var det program de flesta av delprojekten från de andra 
landstingen använde. 

Windows Live Messenger används gratis till andra som laddat ner 
programmet. Kommunikationen sker med bild och ljud och text. 
Gränssnittet är på svenska. 

Hårdvara och internetuppkoppling 

Vi lånade ut surfplattor till fyra testpersoner, med operativsystemen iOS, 
Android och Windows 7. Den som har utmärkt sig negativt bland dessa är 
surfplattan som använder Windows 7. Detta p.g.a. ett sämre gränssnitt för 
pekanvändning samt prestanda, utrustningen har fått bytas två gånger för 
förbättrad prestanda. En fördel med Androidplattan var att den fungerar som 
en vanlig mobiltelefon med SMS och telefonsamtal, för iPad är detta 
begränsat till webbaserade appar som kräver att samtalspartnern använder 
samma app. Fördelen med iPad har varit att det är lätt att hitta skyddande 
skal/fodral och att utbudet av AKKappar är större. 
De testpersoner eller samtalspartners som haft egna utrustningar har haft PC 
eller mobiltelefoner med iOS eller Android. Vissa telefoner har bara haft 
”bakåtkamera” och inte varit funktionella i videosamtal. Några datorer har 
haft för dålig inbyggd kamera och mikrofon och har därför kompletterats. 
Vad gäller Internetuppkoppling har stora variationer upptäckts, samtal med 
fast uppkoppling eller trådlös koppling i hem eller skola fungerar utan större 
problem. De personer som lånade surfplattor av oss använde 3G-

 

 

abbonnemanget Telia Mobilsurf Extra. Vi vet inte vilka abonnemang 
testpersonernas samtalspartners hade. 3G-uppkoppling kan uppvisa stora 
variationer beroende på plats och tid på dygnet, detta kan visas sig genom 
väldigt dåligt bilduppdatering eller endast bild en väg. Vi tittade även på 
möjligheter att nyttja de zoner med trådlöst Internet som finns i 
Umeåtrakten, men gick inte vidare med praktisk användning av dessa. Det 
som skulle krävas för att få en fungerande bildkommunikation är högre 
prestanda i det mobila nätet t.ex. genom ett bättre stöd för 4G-nätet eller ett 
mindre bandbreddskrävande bild-codec t.ex. HEVC

7

Anpassningar för tillgänglighet 

Projektgruppen analyserade vilka behov olika brukargrupper har och 
orienterade sig i tillgänglighetsinställningar som fanns i surfplattorna och 
tillbehör som skulle kunna användas. Andra medarbetare i 
Hjälpmedelsverksamheten och referensförskrivarna bidrog med förslag och 
vi besökte de större kedjornas butiker för att se vilka allmänna produkter 
butikernas säljare rekommenderade. Vi hade kontakt med Barn- och 
Ungdomshabiliteringens Datatek, fick visningar av hjälpmedelsfirmor och 
sökte information på Internet i bloggar, forum och webbutiker. 

Ingen av testpersonerna använde alternativa styrsätt, skärmläsning med 
talsyntes eller läs- och skrivunderlättande programvaror, vi saknar därför 
erfarenhet av hur detta fungerar i vardagen. 

De anpassningar som användes med testpersoner var:  

-

 

att koppla datorn till TV:n för att få större bild 

-

 

att vi lånade ut bra webbkameror för bättre ljud och bild 

-

 

att en person som vanligtvis använder pekkarta fick särskilda 
papperskort med en symbol på varje, för att visa i videosamtal 

-

 

att en surfplatta kompletterades med ett fysiskt tangentbord och 
några tangenter märktes om för att bli överskådligare 

-

 

att välja inställningar som ger ett så avskalat gränssnitt som möjligt 

-

 

manualer på lättläst svenska med skärmavbildningar 

                                                 

7

 HEVC, kallas även H.265 föreslagen standard som beräknas vara klar februari 2013, skall 

i jämförelse med h.264 kräva halverad bandbredd till samma upplösning. 

http://www.itu.int/en/ITU-T/studygroups/com16/video/Pages/jctvc.aspx

  

 

 

10 

-

 

delar av gränssnittet i videosamtalsprogrammet Jitsi översattes till 
svenska och vi försökte justera storleken på ikonerna för att 
harmonisera bättre med pekgränssnittet. 

Jämförelse med förskrivna produkter 

Vi hade för avsikt att utvärdera den mobila totalkonversationslösningen 
Allan EC Mobile med en ytterligare testperson men deltagandet avbröts av 
personliga skäl. 

I länet har en särskild bildtelefon, MyJoice

8

, förskrivits till några personer 

med tal- och språksvårigheter. Programmet använder SIP-protokollet men 

eftersom användarna inte är teckenspråkiga har 
det varken varit aktuellt för dem att använda 
teckentolktjänst via bildtelefoni.net eller att 
ringa till andra sorters förskrivna bildtelefoner. 
Det som krävs är god internetuppkoppling och 
en TV med scart-uttag.  Användaren har en 
särskild fjärrkontroll med inbyggd högtalare 

och mikrofon. Samtalspartnern behöver sitta vid 
en uppkopplad dator med ett särskilt program 

och en webbkamera. Vi har tre års erfarenhet av produkten. I länet finns 
idag ett fåtal användare. Det har varit problem med bandbredd som gett för 
dålig kvalitet. De som återlämnat sina bildtelefoner använder istället Skype. 
Om brukaren inte klarar att hantera fjärrkontrollen självständigt är allmänna 
program i en dator ett lika bra alternativ, även dessa går att koppla till en TV 
för större bild. 

Metodik 

En checklista har tagits fram som stöd för förskrivarnas kartläggning av 
brukarens behov och omgivningsfaktorer, se bilaga. 

Nyinlärning kan vara energikrävande, det är därför klokt att ta korta pass. Vi 
har försökt hålla genomgångar/visningar realistiska. Vi var vid de flesta 
leveranser i testpersonens egen miljö, kopplade upp samtal mot personer 
som testpersonerna kände och använde den utrustning de själva skulle ringa 
med. De assisterande kringpersonerna (assistent, familj eller vän) fanns 
med. Testpersonen och samtalspartnern ringde upp varandra upprepade 
gånger tills de kände sig säkra på hur man gör. De fick manualer och 

                                                 

8

 

www.myjoice.com

  

Bild 1 Fjärrkontroll till MyJoice

 

 

 

11 

kontaktuppgifter för support. Manualer skickades också till samtalspartners. 
En bearbetad version av checklistan för förskrivare, Skype-versionen av 
manualen och en exempelsamling över hur samtalshjälpmedel kan användas 
i videosamtal har sammanställts för spridning

9

Projektresultat och projektmål 

Brukaren/användaren 

Alla testpersoner har fått hjälp att installera program för videosamtal. 
Manualer har iordningställts för de olika versionerna av programmen. Några 
har sedan klarat sig med en manual och någon timmes introduktion för 
användaren, assisterande personer eller anhöriga. Andra har behövt 
återkommande support och inträning. Några anhöriga har installerat 
program själva, andra har fått hjälp med installation och har även fått låna 
webbkamera med bra mikrofon. Några testpersoner har bara provat några 
gånger men inte trivts med att använda videosamtal, andra har ringt flera 
gånger per månad. Vi hade nio testpersoner, här följer ett urval med fem 
(något förenklade) typexempel från vårt projekt. 

Fallbeskrivning 1 

Brukaren är ett barn med tal- och språksvårigheter som är inskriven i Barn- 
och Ungdomshabiliteringen. 

 

Före insats:  

o

 

Aktivitetsbegränsning avseende fjärrkommunikation: har svårt 

att göra sig förstådd i telefon och att hålla tråden i samtalet. 

o

 

Befintliga underlättande faktorer: teknikstöd finns 

 

Efter insats 

Barnet fick låna en surfplatta med ett program för videosamtal. Några 
släktingar installerade programmet på egen PC eller smartphone. Samtalen 
blev familjeträffar, de var alltid 3-5 personer framför datorerna.  De ringde 
några gånger per månad, 5-15 minuter per samtal. Samspelet fungerade 
bättre än i vanlig telefon, barnet ansträngde sig för att tala tydligare och 
berättarglädjen ökade när barnet kunde visa upp rum och föremål. 
Hårt belastat 3G-nät gjorde det inte gick ringa flera viktiga samtalspartners. 
Föräldrarna hoppas att barnet kommer börja videosamtala med kompisar. 

                                                 

9

 Hjälpmedelsverksamheten Västerbottens hemsida, under rubriken För förskrivare, projekt. 

http://www.vll.se/default.aspx?id=37253&refid=37254

  

 

 

12 

Fallbeskrivning 2  

Brukaren har ett omfattande rörelsehinder och nedsatt syn och 
kommunicerar med mimik och naturliga signaler. 

 

Före insats:  

Brukarens assistenter håller i luren när anhöriga ringer och förmedlar 
personens reaktioner, t ex berättar om personen ser glad ut. 

o

 

Aktivitetsbegränsning avseende distanskommunikation: Det 

gick inte att fjärrkommunicera direkt med anhöriga. 

o

 

Befintliga underlättande faktorer: Assistenter och anhöriga kan 

avläsa personens signaler. Vissa assistenter är teknikvana. 
God uppkoppling, bra dator och en stor TV finns i hemmet. 

 

Efter insats 

Ett program för videosamtal installerades på en privat dator. De insatser 
som gjordes av oss var riktade till både assistenter och samtalspartners. 
Flera anhöriga installerade programmet på PC, smartphone eller surfplatta. 
De fick manualer för programmet till de olika operativsystemen, hjälp med 
installation direkt eller genom fjärrinstallation, uppföljande instruktion till 
assistenterna och utlån av webbkameror. Nu sker kontakten med den 
närmaste släkten via videosamtal, andra kontakter sköts av assistenterna. 

Fallbeskrivning 3 

Brukaren är teckenspråkig och en god läppavläsare. I det sociala nätverket 
finns vuxna barn, vänner, kontakter i arbetsliv, samhällsliv och föreningsliv, 
både döva och hörande personer. 

 

Före insats:  

Brukaren har en förskriven bildtelefon i sitt hem. En av de hörande anhöriga 
har fått en ”anhörigutrustning”. Vi ville prova om en surfplatta med ett 
gratisprogram för videosamtal var jämförbar med den förskrivna 
utrustningen. Om vi hade hittat ett lämpligt program skulle det kunna vara 
ett komplement när mer än en anhörigutrustning behövs. 

o

 

Aktivitetsbegränsning avseende distanskommunikation: med 

en ”hemma-bildtelefon” finns inte möjlighet att vara mobil 
på samma villkor som för en hörande person.  

o

 

Befintliga underlättande faktorer: teknikvan, god uppkoppling. 

 

Efter insats: 

Vi provade programmet Jitsi som använder SIP och därmed är kompatibelt 
med myMMX och går att använda till distanstolkning med bildtelefoni.net. 
Gränssnittet översattes till svenska och efter önskemål från 
referensförskrivarna försökte vi ändra till större ikoner. Det grafiska 
gränssnittet skulle behöva förändras ytterligare för att bli användbart för en 

 

 

13 

bredare brukargrupp. Programmet visade sig kräva mycket processorkraft 
och vi provade därför med tre olika Windows-surfplattor. Den sista 
Windows-surfplattan

10

 fungerade till Jitsi men brukaren har främst använt 

Windows Live Messenger, som många i bekantskapskretsen använder. 
Utrustningen som brukaren lånade under testperioden gav en portabel 
lösning för kommunikation med vänner och bekanta som brukaren upplevde 
tillgodosåg behovet av i högre grad än den förskrivna bildtelefonen. I vårt 
test användes Jitsi, det finns andra SIP-kompatibla program som kanske är 
mer funktionella men dessa har vi inte testat i vårt delprojekt. 

Fallbeskrivning 4 

Brukaren är vuxen med motorisk afasi. Det sociala nätverket är stort med 
familj, vänner, kontakter i samhällsliv, arbetsliv och föreningsliv. 

 

Före insats:  

Brukaren har en egen PC och en enkel mobiltelefon. 

o

 

Aktivitetsbegränsning avseende distanskommunikation: 

Brukaren vill komplettera telefonsamtal med att formulera 
sig i lugn och ro i skrift. Att skriva SMS i mobilen är svårt 
och energikrävande och Facebook är för rörigt. 

o

 

Befintliga underlättande faktorer: har börjat återfå 

skrivförmåga. Har god uppkoppling hemma och teknikstöd. 

 

Efter insats: 

Brukaren fick låna en Android surfplatta som går att ringa och sms:a från. 
Vi installerade program för videosamtal, visade mobilversionen av 
Facebook som är mer avskalad, lärde ut hantering av skärmtangentbord med 
ordprediktion och hjälpte till att överföra kontakter från telefon och PC. 
Brukaren kan nu använda e-post, Facebook och SMS på ett mindre 
energikrävande sätt och kan koncentrera sig mer på innehållet. Vid 
videosamtal väljer brukaren bort att se sig själv, för bättre koncentration. 

Fallbeskrivning 5 

Brukaren är en tonåring på tidig utvecklingsnivå. Vid direktsamtal används 
egna varianter av tecken och några egna ord, pekkarta och en pratapparat. 

 

Före insats:  

Brukaren har ingen fungerande fjärrkommunikation. 

o

 

Aktivitetsbegränsning avseende distanskommunikation: de 

kommunikationssätt som används är inte förståeliga i telefon. 

                                                 

10

 Samsung Slate PC 7 med core i5 1,6GHz processor med HDMi- ingång som gör det 

enkelt att koppla den direkt till TV:n för större bild. 

 

 

14 

o

 

Befintliga underlättande faktorer: nyfiken på teknik, god 

uppkoppling och några sociala kontakter utanför hemmet 

 

Efter insats: 

Vi provade programmet Tango Videocalls i PC men bytte till Skype 
eftersom samtalspartnerns bild behövde täcka hela skärmen. Först användes 
ljudet från det talande samtalshjälpmedlet i videosamtal, med stöd av 
assistent. Senare valde brukaren att samtala utan pekkarta eller pratapparat, 
anhöriga tror att det blev för splittrat. Istället visar personen upp föremål, 
kroppsspråk och de tecken och egna ord som samtalspartnern förstår. 
Anhörig tror videosamtal kommer användas mer efter flytt till eget boende. 

Nytta för målgruppen döva personer/hörselskadade 
personer

  

Gruppen döva och hörselskadade är väl försedda med hjälpmedel och 
tekniskt stöd. Det finns tolktjänst såväl för texttelefon som för bildtelefon 
och den gruppen kan därför nå vem som helst via sina 
fjärrkommunikationshjälpmedel. (Den teckenspråkiga gruppen efterfrågar 
främst bildbaserade lösningar, texttelefon blir allt ovanligare.) 
Nyttan av konsumentprodukter för denna grupp är främst fler möjliga 
kontaktvägar. Redan idag använder många konsumentprodukter som ett 
komplement till sin allmänfinansierade utrustning. Om det blev möjligt att 
använda teckentolkning via konsumentprodukter skulle nyttan öka markant. 

 
Nytta för målgruppen dövblinda personer 

Eftersom ingen dövblind person varit testperson i vårt projekt bygger 
resonemanget nedan främst på tidigare erfarenhet. Nyttan för dövblinda 
personer att använda konsument produkter skulle vara väldigt stor om 
produkterna har ett gränssnitt som är avsett för målgruppen. Som exempel 
har Iphone ett inbyggt stöd för punkt och tal som fungerar väldigt bra och är 
enkelt att navigera för dövblinda personer, förstoringsläget lämnar dock en 
del att önska vad gäller följning av fokus och inställningsmöjligheter. Att 
använda den för punktskrift kräver dock en ansluten punktläsrad. Detta är 
den grupp där möjligheterna att påverka gränssnittet är absolut viktigast. 

Nytta för målgruppen personer med tal/språksvårigheter 

Att ha tillgång till fjärrkommunikation kan ge ökad delaktighet och höja 
livskvaliteten, det kan vara ”som en snorkel till omvärlden” (Karrberg & 
Parry, 2006). 

 

 

15 

Videosamtal 

För personer med svårigheter att föreställa sig samtalspartnerns perspektiv 
kan videosamtalet underlätta. En förälder berättar att videosamtal gör att 
barnet har lättare att hålla tråden i berättandet och lättare att fokusera på 
samtalet och förstå att det finns en mottagande part i samtalet. 
Berättarglädjen ökar när det går att visa sitt rum och föremål. Det blir lättare 
att upptäcka missförstånd och även kroppsspråk och mimik kan förmedlas.  

Med assistans kan GAKK fungera även på distans. Ett exempel från vår 
studie var när två ungdomar videosamtalade med varandra, med stöd av 
varsin assistent. Assistenterna satt sida vid sida med sina brukare men var 
inte i bild. De hjälpte till med uppkopplingen, såg till att ungdomarna var i 
bild, viskade tips på samtalsämnen och guidade bland bilderna på 
pratapparaten eller pappersbilder som visades upp för kameran - men det var 
ungdomarna själva som samtalade med varandra. 

Det är lätt hänt att tänka bort fjärrkommunikation för en person som varken 
kan tala, använda tangentbord eller kombinera ihop symboler snabbt. Men i 
videosamtal kan andra kommunikationssätt användas. Samtalspartnern får 
möjlighet att själv se hur personen mår och hur denne reagerar på det som 
sägs. Alternativet är att berätta i telefon utan att veta om personen förstått 
och sedan få reaktionen återberättad av en assisterande person. 

Samma strategier som används vid samtal ansikte mot ansikte

11

 kan 

användas vid fjärrkommunikation, men anpassat för mediet. Det kan vara 
stödjande strategier som 

-

 

att underlätta läppavläsning med bra belysning, rätt placering och 
tydlig artikulation  

-

 

en aktiv samtalspartner som inväntar, tolkar och sammanfattar det 
som personen med kommunikationssvårigheter uttrycker 

-

 

att samtalspartnern ställer frågor som går att besvara med de 
uttryckssätt som personen har 

-

 

att båda parter använder kompletterande kommunikationssätt som att 
visa föremål, bilder eller text 

-

 

att ha en assisterande person som hjälper till att planera innehållet i 
samtalet innan, tar fram föremål och annat man vill visa, sköter 

                                                 

11

 Vilka strategier som passar beror på många faktorer hos brukaren, redskapen och 

omgivningen. Boken ”Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och 
praktik (Handikappinstitutet 1998, Heister Trygg, Boel; Andersson, Ida; Hardenstedt, Lisa; 
Sigurd Pilesjö, Maja)” rekommenderas som fördjupning. 

 

 

16 

uppringning och hjälper personen med kommunikationssvårigheter 
att komma till sin rätt i samtalet 

Eftersom timing är en viktig faktor i samspel bör en persons snabbaste 
kommunikationssätt användas. En av testpersonerna som använder GAKK i 
direktkommunikation väljer att enbart kommunicera med kroppsspråk och 
visa upp föremål i videosamtal, det blir för långsamt och splittrande att 
använda kommunikationshjälpmedlet på distans. Många av de komplexa 
GAKK-lösningar som görs är långsamma och kognitivt krävande att 
använda och därför svåra att få funktionella för kommunikation i realtid 
(både på distans och för närkommunikation). Videosamtal där brukaren 
främst svarar med kroppsspråk och reagerar med mimik kan vara ett sätt att 
fjärrkommunicera som ger mer av social närhet trots att brukaren inte kan 
förmedla lika exakt information som när GAKK används. Även mer exakta 
uttryckssätt behövs, men kanske är SMS och e-post bättre lämpade 
fjärrkommunikationssätt de gånger formuleringen är viktig? 

Vi har inte haft någon deltagare som behövt kombinationen text + 
videosamtal, för alla våra testpersoner har det varit ett effektivare 
kommunikationssätt att själv tala, använda teckenspråk eller visa bilder än 
att skriva. För personer med bättre skrivförmåga än talförmåga kan 
videosamtal med chatt vara ett funktionellt kommunikationssätt: personen 
kan använda röst och mimik i den mån det går och komplettera med att 
skriva. Samtalspartnern kan se var personen tittar och märker därför om 
brukaren håller på att formulera något i skrift. 

Sociala medier 

Två testpersoner kompletterade sin fjärrkommunikation med att använda 
Facebook. Den ena personen använde mobil-versionen av programmet som 
är mer avskalad. Den andre hade datorn kopplad till en stor TV och fick 
hjälp av assisterande personer som läste och visade. Projektgruppen provade 
några läs- och skrivstödjande program till Facebook men dessa lösningar 
provades inte ute hos testpersoner. Videosamtalsprogrammet Jitsi har en 
textchatt som kan kopplas mot textchatten i Facebook. 
Program för att dela fotografier har inte prövats i projektet. 

SMS 

SMS ger möjlighet att formulera sig i lugn och ro och att använda tekniska 
hjälpmedel för kommunikationen utan att det stör samspelet. I smartphones 
går det att få förslag på ord, antingen det rättstavningsstöd som kommer 

 

 

17 

med SMS-programmet eller något tilläggsprogram. Det kan vara mallar med 
färdiga fraser eller ord, gärna med symbolstöd för att underlätta för den som 
skriver att hitta bland orden. Det går även att få sitt meddelande uppläst med 
talsyntes. 

Det kan vara enklare att skriva SMS med surfplatta eller smartphone än med 
en enklare mobiltelefon:  

- det är mindre kognitivt krävande att se hela skärmtangentbordet istället för 
att använda sifferknappar med flera bokstäver per knapp  

- SMS visas i en ”tråd” i tidsordning med tidigare meddelande till och från 
samma person. Det underlättar förståelsen, särskilt om det är länge mellan 
meddelandena eller om svaren är kortfattade. 

Läs- och skrivstödjande program till textchatt 

Ingen av våra testpersoner använde textchatt. Ofta finns det kommandon för 
att bygga in kommunikation med SMS eller e-post i olika dynamiska 
symbolkommunikationsprogram och i läs- och skrivstödjande appar. Direkt 
export av text till chatt är däremot ovanligt. Att chatta är också krävande, 
både att skriva och läsa snabbt. 

Det går att komponera ett meddelande med stöd av symboler eller bilder av 
tecken

12

 i ett dynamiskt kommunikationsprogram som t ex Communicate 

Symwriter

13

 och sedan kopiera och klistra in textchatten i Skype. 

Samtalspartnern ser då bara texten. Man kan även kopiera över det 
samtalspartnern skrivit till Communicate Symwriter, för att stärka 
förståelsen med stöd av symboler eller bilder av tecken. Det kräver många 
delmoment, hoppa mellan program, komponera, klippa och klistra. Skype-
textchatt utan pågående videosamtal blir mindre splittrat men metoden är 
mer lämpad för e-post. 

Tekniska problem och support 

Under projektåret fanns möjlighet att hänvisa testpersonerna till en 
gemensam IT-support utanför länet. Vi har inte nyttjat denna möjlighet utan 
valt att ta all support själva för att få mer erfarenhet. Supporten har inte varit 
omfattande. I uppföljningen har de flesta upplevt att de har tillgång till det 

                                                 

12

 Bildbas Tecken utvecklas av Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Bildbasen 

innehåller ritade bilder av de vanligaste tecknen som brukar användas vid Tecken som 
Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK). 

13

 Symwriter utvecklas av Hargdata, 

http://hargdata.se/

  

 

 

18 

tekniska stöd de behöver och att programmen för videosamtal varit 
lätthanterliga. 

De supportfrågor som har dykt upp har främst varit nätverks- och 
installationskaraktär. T.ex. att routern inte fungerar eller hur installerar jag 
kameran/programmet

Ett gemensamt problem oavsett val av program och hårdvara är 3G och 
bandbredd. Den upplevda kvalitén på samtalet varierar kraftigt beroende på 
plats och tidpunkt på dygnet. Efterfrågan ökar på mer mobila lösningar så 
att det går att koppla upp sig och fjärrkommunicera från andra platser än 
hemmet. Där är en begränsande faktor bandbredd och belastning på nätet, vi 
har exempel på testpersoner som inte kunnat använda videosamtal för att 
anhöriga haft för långsam Internetuppkoppling eller att anhöriga befunnit 
sig där 3G-nätet är överbelastat. Här följer exempel på teknisk 
problemlösning under projektet: 
 
Hinder: dåligt ljud vid samtal. 
Åtgärd: installation av webbkamera med bättre bild- och ljudkvalitet än den 
som fanns inbyggd i användarens dator. 
 
Hinder: (vid Tango för PC) bilden av samtalspartnern täcker bara en del av 
skärmen, andra program och ikoner syns och distraherar 
Möjlighet: byt ”skin” till ett utseende som täcker en större del av skärmen 
samt öppna ett tomt dokument som en neutral bakgrund. Tango skulle 
kunna bli ett tillgängligare program med en del programmeringsinsatser. 
Åtgärd: byte av program (från Tango till Skype) 
 
Hinder: brukaren har svårt att se samtalspartnern (i PC-versionen av Tango). 
Möjlighet: byta till ett annat program där större andel av skärmen används, t 
ex Skype. Och/eller koppla dator till tv-skärm för att få större bild. 
Åtgärd: installation och inkoppling samt utbildning till brukarens personal. 
 
Hinder: inget svar vid samtal till användare, eftersom datorn var avslagen  
Åtgärd: utbildning till assisterande personer, som får låta datorn vara igång. 

 

Hinder: brukaren använder vanligtvis symboler på en pekkarta som stöd i 
samtal och har svårt att göra sig förstådd utan den. Om papperskartan visas i 
sin helhet i videosamtal är den för detaljerad för att bli skarp. Brukaren har 
en intellektuell funktionsnedsättning. 
Möjlighet: att göra och träna in en särskild pekkarta för fjärrkommunikation 
med färre, större symboler. Den nya pekkartan kan visas med 

 

 

19 

dokumentkamera eller göras genomskinlig så att samtalspartnern ser vad 
brukaren pekar på. Pekkartan kan också omvandlas till en dynamisk 
skärmkarta som brukaren ser parallellt med videosamtalsprogrammet, 
samtalspartnern kan då höra ljudet men inte se bilden. Men alla dessa 
lösningar kräver att brukaren lär sig hantera en extra pekkarta och om 
hanteringen blir för kognitivt krävande avleds uppmärksamheten från 
samtalspartnern. En möjlighet vore också att använda ett program som visar 
en del av pekkartan för samtalspartnern i delad bild, t ex Manycam. 
Åtgärd: ett fåtal bilder från pekkartan gjordes om till stora lösa kort så att 
brukaren tillsammans med sin assistent kan välja ut samtalsämnen och hålla 
fram ett kort i taget för samtalspartnern. 
 
Hinder: att växla mellan videosamtalet och att leta efter samtalsämnen i ett 
samtalshjälpmedel blir för splittrat. 
Åtgärd: personen väljer bort sin grafiska kommunikation i samtalet och 
använder endast kroppsspråk, stödtecken och visar föremål. 
 
Hinder: för små ikoner i gränssnittet till Jitsi då man använder pekskärm. 
Här skulle en riktad utvecklingsinsats behövas. 

Landstinget/regionen 

Befintlig organisation för re-/habilitering och 
hjälpmedelsförsörjning 

Vårt delprojekt har inte inriktats på att förändra samarbetet i organisationen.  
I Västerbotten är det hörselpedagoger som förskriver alternativ telefoni för 
döva och hörselskadade och logopeder är förskrivare för alternativ telefoni 
till personer med tal- och språksvårigheter. För kommunikationshjälpmedel 
som används i direktsamtal kan även arbetsterapeuter vara förskrivare. För 
gruppen dövblinda finns ett särskilt team med representanter från 
verksamheterna Syn- och hörselrehabilitering och Särskilt stöd och 
Habilitering. Hjälpmedel för alternativ telefoni hanteras av 
Hjälpmedelsverksamhetens Kommunikations- och kognitionsteam är en 
landstingsverksamhet som även arbetar med länets kommuner. 
Landstinget har en gemensam hjälpmedelspolicy som utgår från brukarens 
bedömda behov av hjälpmedel. Hjälpmedelspolicyn ger även stöd för 
rådgivning utifrån brukarens behov oavsett om behovet kan tillgodoses av 

 

 

20 

hjälpmedel eller konsumentprodukter. I hjälpmedelspolicy

14

 och handbok 

finns ett stöd för att använda allmänna produkter (konsumentprodukter): 

Hjälpmedel som är anpassade 
allmänna produkter 

Innefattar produkter som efterfrågas 
på den allmänna marknaden men 
som kräver hälso- och sjukvårdens 
särskilda kompetens för att 
anpassas, utprovas och utvärderas 
med utgångspunkt från individens 
särskilda behov. Den merkostnad 
som anpassningen utgör kan vara 
samhällsfinansierad. 

 

Hjälpmedel som är allmänna 
produkter 

Innefattar produkter som är 
komplement till eller ersättning för 
standardprodukter, likaså produkter 
som efterfrågas på den allmänna 
marknaden och som ej behöver 
anpassas. För dessa ansvarar 
samhället för information, 
rådgivning och uppföljning. I 
förskrivningsprocessen ingår även 
information om lämpliga produkter. 

Förskrivaren kan få konsultation och utprovningsstöd av tekniker och 
hjälpmedelskonsulent. Vid förskrivning används samma blankett som vid 
ansökan om andra hjälpmedel utanför sortiment, ”Ansökan om särskilt 
hjälpmedelsbeslut”, och ansökningarna går via samma beslutsgrupp som 
andra hjälpmedel. I ansökan anges prioriteringsnivå, angelägenhetsgrad, 
effekt/nytta och förväntad nyttjandegrad

15

En omorganisation pågår, både Barn- och Ungdomshabiliteringen, Särskilt 
stöd och habilitering för vuxna och Syn- och hörselrehabiliteringen kommer 
att tillhöra ett gemensamt Habiliteringscentrum inom verksamhetsområdet 
Medicin. Även Hjälpmedelsverksamheten tillhör verksamhetsområdet 
Medicin. Logopedverksamheten tillhör Specialiserad sjukhusvård, 
verksamhetsområde Regionvård och Tolkcentralen tillhör Allmän service. 
En mötespunkt är policygruppen för elektronisk kommunikation

16

”, några 

gånger per år bjuder Syn- och hörselrehabiliteringen in berörda 
verksamheter för att diskuterar principiella ärenden inom området alternativ 
telefoni. Det finns också andra forum där två eller fler av ovanstående 
verksamheter möts i frågor som berör kommunikation. 

                                                 

14

 Västerbottens hjälpmedelspolicy finns att läsa i den digitala hjälpmedelshandboken 

http://www.hjalpmedelshandboken.vll.se/default.aspx?id=7608

  

15

 Blankett för ansökan om särskilt hjälpmedelsbeslut finns på 

http://www.vll.se/default.aspx?id=27332&refid=26439

 

16

 Elektronisk Kommunikation; ett annat ord för alternativ telefoni 

 

 

21 

Typfall hörsel 

Hörselpedagog kartlägger en brukares behov av alternativ telefon. En 
utprovning görs, med eller utan tekniker från Hjälpmedelsverksamhetens 
kommunikationsteam. Olika utrustningar visas, t ex Allan eC, myMMX och 
TM-9000. Utifrån detta gör hörselpedagogen en ansökan om särskilt 
hjälpmedelsbeslut som skickas till hjälpmedelsverksamheten, ansvarig 
tekniker kontrollerar då att ansökan är komplett och lämnar eventuell 
ytterligare information i ärendet. Ansökan skickas sedan vidare till en 
beslutsgrupp som fattar beslutet. Om en utrustning förskrivs får brukaren 
möjlighet att välja en anhörig/samtalspartner som får utrustning som gör det 
möjligt för dem att kommunicera med varandra. Tekniker från 
hjälpmedelsverksamhetens kommunikationsteam har ansvar för leverans 
och inträning av utrustning, med eller utan hörselpedagog. Hörselpedagog 
har sedan ansvar för uppföljning men vid support ärenden kan användaren 
vända sig direkt till tekniker på hjälpmedelsverksamheten. 

Typfall tal- eller språksvårigheter 

Ett typfall från Barn- och Ungdomshabiliteringen kan vara att logopeden 
förskriver ett dynamiskt samtalshjälpmedel där delar av lösningen kan 
användas för SMS eller e-post. Förskrivaren har kontakt med brukarens 
nätverk och gör hembesök och skolbesök och handleder i inträning, i 
samarbete med andra yrkespersoner som ingår i teamet runt brukaren. 
Hjälpmedelsverksamhetens roll kan vara att ge konsultation och 
utprovningsstöd, delta i utformningen och utföra programmeringen utifrån 
förskrivarens kartläggning. Personer i brukarens kontaktnät får utbildning i 
att komplettera hjälpmedlet med nya ord och fraser. 

Ett typfall från vuxenområdet är att en logoped i specialiserad sjukhusvård 
träffar en person som insjuknat i en skada eller sjukdom som påverkar 
kommunikationsförmågan. Logopeden kartlägger och ger råd och träning 
till personen eller medföljande kringpersoner. Insatserna sker på sjukhuset. 
Logoped saknas i andra verksamheter som har vuxna som målgrupp (t ex 
kommun, hemrehabilitering, primärvård, vuxenhabilitering). Punktinsatser 
som vissa bedömningar kan göras av sjukhusens logopeder, men för 
personer i behov av kontinuerliga insatser i den egna miljön saknas än så 
länge logopedresurser. 
Logopeden kan prova ut hjälpmedel själv eller få konsultation och 
utprovningsstöd av tekniker och hjälpmedelskonsulent. Det förekommer 
också visningar via videokonferens. Hjälpmedel som inte behöver 
installeras, t ex bärbara samtalshjälpmedel utan anpassningar, introduceras 

 

 

22 

av logopeden på sjukhuset och inträning kan ske genom att personen 
kommer till logopedmottagningen några tillfällen, genom att kringpersoner 
instrueras eller genom inträning på distans via videokonferens eller telefon. 
Vid behov levererar kommunikationsteamet utrustningen i hemmiljö och 
instruerar användaren och stödjande kringpersoner. I vissa ärenden deltar 
arbetsterapeut, sjukgymnast eller pedagog från Särskilt stöd och habilitering 
eller arbetsterapeut från någon annan verksamhet. 
Hjälpmedel som är förskrivna enbart för fjärrkommunikation, t ex en fax, 
texttelefon eller telefontillkopplare

17

 har bekostats med Socialstyrelsens 

stimulansbidrag. Om brukaren använder ett hjälpmedel både för 
direktkommunikation och för fjärrkommunikation har vi hittills inte nyttjat 
stimulansbidraget till lösningen. Exempel på sådana integrerade 
fjärrkommunikationslösningar är att samtalshjälpmedel förses med särskilda 
överlägg

18

 eller sidor

19

 som går att använda till röstsamtal, SMS eller e-post. 

När läs- och skrivhjälpmedel förskrivs ingår ofta en visning av hur de kan 
användas vid fjärrkommunikation. Vi vet inte hur många som fått hjälp med 
fjärrkommunikation där landstinget/kommunen stått för hela kostnaden. 

Organisationen och projektet 

I verksamheten fanns redan innan projektet kompetens om 
konsumentprodukter. Kommunikationsteam DRC har tidigare utvecklat 
förenklingar och anpassningar för sociala media samt utvecklat och provat 
andra produkter när behov hos brukare funnits. Det finns också mångårig 
vana av att hantera support i ”olåsta” lösningar, där program för alternativ 
telefoni (texttelefon eller totalkonversation) installeras i vanliga datorer som 
brukarna även nyttjar till annat. 
Den teknik som använts i vårt projekt är inte avancerad, kunskap och 
metodik finns inom Hjälpmedelsverksamheten. Däremot finns behov av mer 
utbildning till förskrivare, användare och användares anhöriga och 
möjlighet till kontinuerligt stöd, särskilt för brukare som är beroende av 
omgivningens vilja, teknikkunnande och förmåga att tänka ut metodik. 

                                                 

17

 En dosa som kopplas mellan ett samtalshjälpmedel och en telefon så att ljudet går ut på 

telefonlinjen. 

18

 I enklare pratapparater där symboler är utskrivna på papper och ljudet är inspelat med 

någons röst, som Vocaflex, GoTalk, TechSpeak eller TechTalk 

19

 I dynamiska kommunikationsprogram där symbolerna visas på en digital skärm med ljud 

från talsyntes eller röstinspelning, t ex Programsnickaren, the Grid, SymWriter, 
MindExpress, Tobii Communicator 

 

 

23 

Surfplattor och smartphones för angränsande behovsområden 

Genom projektet har Hjälpmedelsverksamhetens kommunikationsteam fått 
möjlighet att börja lyfta sin kompetens om surfplattor, smartphones och 
appar och den kunskapen efterfrågas allt mer även inom andra 
hjälpmedelsområden än alternativ telefoni. Vid projektansökan våren 2011 
hade ingen av referensförskrivarna tillgång till smartphone eller surfplatta i 
tjänsten och inom Hjälpmedelsverksamhetens kommunikationsteam fanns 
det bara någon enstaka Androidtelefon. (Däremot hade tablet PC och 
Windows mobile telefoner använts flera år i komplexa 
kommunikationslösningar).  

Kunskapsnivån har ökat när denna projektrapport skrivs september 2012. 
Arbetsterapeuterna i Särskilt Stöd och Habilitering för vuxna har nu 
smartphones för att kunna instruera brukare om hur de kan använda sina 
telefoner som kognitivt stöd. Barn- och Ungdomshabiliteringens Datatek 
har haft ett projekt

20

 med stöd av Hjälpmedelsinstitutet för att sprida 

kunskap om appar för lek och utveckling och nu görs utprovningar där 
familjerna får förslag på hur de kan använda appar med sina barn. Ett annat 
projekt pågår inom Barn- och Ungdomshabiliteringen där iPad används för 
handträning

21

. Alla arbetslag på de tre BoU-habiliteringarna har nu tillgång 

till iPad med appar för visning, både med program för lek och utveckling 
och som AKK. Inom hjälpmedelsverksamheten pågår interna försök där fem 
förskrivare och deras brukare under en avgränsad period får prova 
surfplattor med appar som ett alternativ till traditionella kommunikations- 
eller kognitionshjälpmedel.  

Det är i dagsläget inte klart hur hanteringen av surfplattor, smartphones och 
appar kommer att bli; vid vilka behov brukarna själva ska bekosta hårdvara 
eller program och vad som ska vara möjligt att förskriva. Avsikten är att 
hitta en policy där tyngdpunkten ligger på att hitta hållbara och 
kostnadseffektiva hjälpmedelslösningar som motsvarar brukarens behov. 

Det landstingspolitiska beslut som hittills styrt prioriteringarna (för annat än 
alternativ telefoni) är att en dator är en allmän produkt, det vill säga att när 
ett program förskrivs som är ett kompenserande hjälpmedel ska brukaren 
själv stå för hårdvaran. Undantag från detta är om datorn ”är en del i en 
helhetslösning”, t ex när ett avancerat program för direktkommunikation 
används monterat på en rullstol och det inte går att använda i en 
standarddator, eller vid vissa avancerade styrsätt där det är mera 

                                                 

20

 

http://habappar.wordpress.com

 Gunilla Leander Persson, arbetsterapeut i Barn- och 

Ungdomshabiliteringen Västerbotten 

21

 Gerd Andersson & Gunilla Leander Persson, arbetsterapeuter Barn- och 

Ungdomshabiliteringen Västerbotten 

 

 

24 

kostnadseffektivt att landstinget även står för datorn och därmed kan hantera 
den friare/enklare. Hjälpmedel för alternativ telefoni har inte omfattats av 
denna prioritering utan förskrivarna har kunnat välja mellan att förskriva 
låsta produkter som bara går att använda för alternativ telefoni eller att 
förskriva datorer med programvara som går att använda för alternativ 
telefoni, där brukaren även kan använda datorn till annat. 

I dagsläget har vi en behovsbaserad prioriteringsordning men i praktiken ser 
det ut som att vissa diagnoser särbehandlas: för behovet fjärrkommunikation 
får döva utan andra funktionsnedsättningar förskrivet både dator och 
program för bildtelefoni medan t ex personer med afasi eller 
utvecklingstörning utan andra funktionsnedsättningar måste köpa datorn 
själva men kan få förskrivet stödjande läs- och skrivprogram eller 
symbolstödda program för att kunna använda e-post. Orsaken till detta kan 
vara att utrustningarna har bekostats av olika medel. Kriterierna för vilka 
personer som omfattas av statsbidraget är inte så tydliga; hittills har 
efterfrågan inte varit så stor men om alla barn och vuxna som har nytta av 
att se sin samtalspartner och att kunna använda sitt kroppsspråk och 
naturliga signaler skulle få utrustningar för videosamtal skulle det bli en 
massiv förändring. 

Förskrivare för personer med tal- och språksvårigheter 

I Västerbotten har endast logopeder förskrivningsrätt för alternativ telefoni 
riktat till personer med tal- och språksvårigheter. Inom Barn- och 
Ungdomshabiliteringen finns logopeder som arbetar i team med andra 
professioner och har möjlighet att följa familjerna under många år och även 
arbeta i hemmiljön. 

Ett organisatoriskt hinder på vuxen-sidan är att logopeder bara finns i den 
specialiserade sjukhusvården. I den rollen blir det svårt att vara en aktiv 
förskrivare; all kontakt med brukaren och dennes nätverk sker på sjukhuset 
eller via telefon och telemedicin

22

. Distansöverbryggande teknik som 

telemedicin är väl utbyggt i länet och att logopederna är vana att använda 
den tekniken för rådgivning och behandling. Om det blev möjligt för 
förskrivarna att använda samma teknik som patienterna fått förskriven 
skulle inträning kunna utföras strukturerat även på distans, genom att 
patienten tillsammans med förskrivaren tränar på att använda strategier och 
hjälpmedel i funktionell kommunikation. Den distansöverbryggande 

                                                 

22

 Telemedicin är en form av videokonferens med hög bild- och ljudkvalitet och med 

utökad IT-säkerhet. I Västerbotten är nätet väl utbyggt med utrustningar bland annat på alla 
hälsocentraler (Å Lindqvist & M Lundström 2008). 

 

 

25 

tekniken ersätter dock inte behovet av insatser i hemmiljö. Det finns behov 
av logopedresurs längre ut i vårdkedjan. 

Hinder och möjligheter som har identifierats 

Det finns tekniska möjligheter som vi sett men inte testat i vardagen med 
projektets testpersoner. Området utvecklas ständigt och det återstår många 
möjligheter som kan bli aktuella att gå vidare med i andra brukarärenden:  

Vi ser behov av att arbeta vidare med teknik och metodik för att använda 
grafiska kommunikations- hjälpmedel på distans, anpassat till olika grader 
av kommunikativ självständighet och kognitiv nivå. Ett exempel är att dela 
skärmkarta: det vore önskvärt om både brukaren och samtalspartnern kan 
pekprata

23

 med en symbolkarta som båda ser, eller om båda parter kan rita 

och skriva för hand i ett delat dokument under samtalet och på ett enkelt sätt 
visa bilder. Vi behöver leta stabila och enkla lösningar - eller utveckla nya? 

För personer med svag språklig förmåga används ibland fotografier som ett 
sätt att kommunicera på distans, t ex skicka bilder från daglig verksamhet 
till anhöriga. Detta har vi inte testat i projekt. Om digitalkamera och vanlig 
dator används kräver hanteringen många delmoment och assistans behövs. 
Hanteringen är enklare i en smartphone/surfplatta där kameran är inbyggd 
och länk till e-post eller andra sätt att dela

24

 finns direkt från bilden. 

En annan oprövad metod är videosamtal som flerpartsamtal med en 
stödjande person med i samtalet på distans, som känner personen väl och 
kan förtydliga. 

Det har kommit nya SIP-kompatibla program för videosamtal som vi inte 
testat, det vore värdefullt att undersöka om de kan vara ett komplement till 
förskrivna hjälpmedel t ex för personer som vill ha mer än en 
anhörigutrustning eller om en mer mobil lösning önskas.  

Vi hade för avsikt att ha en ytterligare testperson för att jämföra allmänna 
produkter med hjälpmedelslösningen eC mobile, men deltagandet avbröts 
av personliga skäl. 

Det är tekniskt möjligt att använda läs- och skrivstödjande program och 
program med symbolstöd för att underlätta skriven fjärrkommunikation.  

                                                 

23

 Metoden pekprat beskrevs på föreläsning på Kommunikationskarnevalen 4-5 juni 2012 

av Carol Goossens. Metoden kallas på engelska ALgS, Aided Language Stimulation och 
innebär att även den talande samtalspartnern pekar på symboler när den talar, för att öka 
brukarens ordförråd, ge en modell för kommunikation och stärka förståelsen av begrepp. 

24

 Ett exempel på program är Instagram där man visar foton för andra och kan välja att bara 

utvalda personer får tillgång till bilderna. 

 

 

26 

Sådana lösningar användes inte med testpersonerna i projektet men den 
typen av lösningar efterfrågas inom den ordinarie verksamheten. Hittills har 
mest Windowsprogram använts, men vi kommer att behöva hänga med i 
utvecklingen av Android och iOS också. För att bli funktionellt i vardagen 
behöver brukaren ha tillgång till stödet utan att behöva klippa och klistra 
och hoppa mellan olika program. Här finns behov av produktutveckling. 

En teknisk lösning som skulle kunna göra det enklare att använda privat 
hårdvara är virtualisering, där man använder ett fristående operativsystem 
för att endast köra hjälpmedelsprogrammen utan att resten av datorn 
påverkas. Det är annars svårt att installera avancerade hjälpmedelsprogram i 
datorer som används av en familj, där t ex fotografier och personliga 
dokument riskerar att försvinna om hjälpmedelsprogrammet kraschar. Det 
är svårt att få fungerande rutiner för backup och kontroll över kompatibilitet 
som rör hårdvaran. 

Urvalet av testpersoner gjordes med referensförskrivarna och vi kunde bara 
ha ett begränsat antal testpersoner. Exempel på brukargrupper som vi haft i 
åtanke i våra workshops och egna tekniktester men som inte finns med 
bland testpersonerna är: personer med cochlea-implantat, personer som 
blivit döva eller hörselskadade i vuxen ålder och inte är teckenspråkiga, 
personer med kombinerad syn- och hörselskada (”dövblinda”), personer 
som behöver stödjande program för att kunna läsa och skriva och personer 
som endast har talsvårigheter men bibehållen språklig förmåga (t ex efter 
kirurgi i mun och hals). Till viss del kan erfarenheterna från projektet 
överföras även på de grupper som inte representerats av testpersoner, men 
det går inte att förutse alla problem och lösningar. Det kommer ständigt nya 
program och anpassningar som skulle kunna användas vid komplexa 
problematiker, dessa har vi endast orienterat oss i men inte testat i vardagen 
eftersom våra testpersoner inte hade de behoven. Detta projekt är bara 
början, verksamheten kommer att behöva arbeta intensivt och fortlöpande 
med att kombinera ihop anpassade allmänna produkter för särskilda behov. 

Hinder och möjligheter som har identifierats men inte åtgärdats 

Det vanligaste praktiska hindret var att Internetuppkopplingen var för dålig 
för att ge god bild- och ljudkvalitet, särskilt om mobilt bredband användes 
eller om samtalspartnern befann sig där 3G-nätet hade dålig täckning eller 
var hårt belastat. Det hjälpte inte att frågor om uppkopplingskvalitet fanns 
med i checklistan, videosamtal verkar ställa högre krav på nätet än annan 
datoranvändning som testpersonerna och deras samtalspartners ägnar sig åt. 

 

 

27 

Eftersom logopederna i den specialiserade sjukhusvården främst har kontakt 
med patienter i ett akut skede kommer vuxna personer i andra delar av 
vårdkedjan inte i kontakt med förskrivare av alternativ telefoni. Risken är 
stor att de arbetsterapeuter som arbetar i kommun och primärvård inte heller 
uppmärksammar behovet av fjärrkommunikation utan fokuserar på andra 
dagliga aktiviteter i hemmiljön. Sjukhusens logopeder ingår inte i 
hemrehabilitering, vuxenhabilitering och i kommunal omsorg och 
rehabilitering och saknar därför kontakt med stora delar av målgruppen. När 
hemsjukvården i Västerbotten inom kort kommunaliseras vore det önskvärt 
att bygga nya team där logoped finns med, för de patienter som behöver sina 
insatser hemma. Det finns även möjligheter till förändring när 
Habiliteringscentrum skapas där Barn- och Ungdomshabiliteringen finns 
tillsammans med Särskilt Stöd och Habilitering för vuxna (SoH). 

För att förskrivarna ska kunna stödja brukare i att använda allmänna 
produkter behöver de själva ha tillgång till produkterna och ha kunskap och 
tekniskt stöd för att kunna använda dem aktivt. När texttelefon och fax var 
de huvudsakliga hjälpmedlen passade lösningarna bara en smal 
brukargrupp, när det finns tekniska lösningar för fler behov ökar kraven på 
förskrivarna och därmed behovet av metod- och teknikstöd från 
Hjälpmedelsverksamheten. Vi förväntar oss en omprioritering mot billigare 
lösningar, men till fler och därmed en större tidsåtgång än i dagsläget. 

Även andra organisationer är viktiga för att uppnå goda resultat. Vi har haft 
hjälp av särskolans personal för att introducera videosamtal för ett par 
elever. Sedan har ansvaret för den fortsatta användningen legat hos 
familjerna och ungdomarnas assistenter. Om videosamtal användes som ett 
pedagogiskt verktyg i undervisningen och om det användes i 
korttidsboenden, hemma och inom skolan skulle ungdomarna vara vana att 
fjärrkommunicera när de övergår till vuxenliv och andra boenden. 

Vi har sett behov av samarbete med universitetsutbildningar och 
leverantörer för att anpassa program och göra egna appar och gränssnitt, 
men fick avslag på den delen av vår projektansökan. Vi kontaktades under 
projekttiden av studenter som fick förslag på hur kommunikationsappar 
skulle kunna vara utformade, men vi fortsatte inte samarbetet. 

Vi har inte involverat Tolkcentralen i det praktiska tekniktestandet. 
Tolkcentralen i Västerbotten hade 2011 ett projekt om texttolkning på 
distans med ny teknik och vi har träffats för att utbyta erfarenheter. När vi 
tekniktestat har vi ringt upp tolk på bildtelefoni.net via några SIP-
kompatibla program (Jitsi och Linphone).  

 

 

28 

Vi har haft ett informationstillfälle för Afasiföreningens ProvaPåRums-
värdinnor

25

 från Västerbotten och Västernorrland. Det vore positivt om 

videosamtal användes i ProvaPåRummen och om Afasiföreningen hade 
studiecirklar för personer med afasi och deras anhöriga. Även andra 
intressegrupper och brukarorganisationer skulle kunna inspirera sina 
medlemmar till att våga prova videosamtal och annan fjärrkommunikation, 
det behöver inte alltid vara en insats från hälso- och sjukvård.  

Vi har inte undersökt vilket stöd som finns från andra samhällsinstanser, 
som vilka merkostnader man kan ansöka om handikappersättning för och 
vilka alternativa finansieringsvägar det finns. Vi har heller inte undersökt 
hur biståndsbedömare ställer sig till att bevilja tid av hemtjänst eller 
boendestöd för att assistera vid videosamtal. 

På ett mer övergripande plan, gärna på riksnivå, behövs en 
omvärldsbevakande grupp som konfronterar leverantörer med 
förbättringsbehov och fortsätter att bearbeta dessa. Det behövs en 
gemensam kraft som lyfter tillgänglighetsperspektivet både för 
”hjälpmedelsprodukter” och ”allmänna produkter” t ex påtalar problem i 
gränssnitt, kortkommandon som krävs för alternativa styrsätt och behov av 
förenklingar och inställningar.  

 

Analys och slutsatser 

Brukarens perspektiv 

För gruppen döva är behoven idag väl tillgodosedda, de har idag 
möjlighet att kommunicera i hemmet med totalkonversationsprodukter, 
som fungerar mot bildtelefoni.net. De önskemål som kommer gäller 
förskrivning av mobila allmänna produkter som komplement till deras 
enhet i hemmet. I dagsläget godkänns endast en huvudutrustning per 
person. De brukare som så önskar kan köpa egna smartphones eller 
surfplattor och använda en programvara som följer med den förskrivna 
huvudutrustningen. 
 
Gruppen med tal- och språksvårigheter är en spretig grupp med olika 
funktionsnedsättningar och förmågor. De flesta har behov av att 

                                                 

25

 En öppen verksamhet som finns i de flesta av länets kommuner dit personer med afasi får 

komma för stimulans och aktivering. Det finns tillgång till datorer med träningsprogram 
och man umgås och får möjlighet att skapa sociala kontakter. 

 

 

29 

kommunicera med talande personer som använder vanliga 
kommunikationssätt som telefon, SMS eller e-post. De anpassningar som 
går att göra för att öka tillgängligheten är inte så kända hos allmänheten och 
förskrivare. Fler skulle kunna vara mer delaktiga med mer stöd. 

Bland vuxna är det bara i den specialiserade sjukhusvården det finns 
förskrivare av alternativ telefoni. Denna kontakt sker oftast i ett akut skede 
av ett sjukdomsförlopp när andra frågor än fjärrkommunikation i hemmet är 
högre prioriterade. Därför skulle brukarna behöva förskrivare längre ut i 
vårdkedjan som är specialiserade på kommunikation. 

För barn och ungdomar med kommunikationssvårigheter vore det positivt 
att komma igång med en fungerande fjärrkommunikation redan i 
barndomen för att få möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga 
även på distans, med tillgång till det stöd som finns från familj, assistenter 
eller skola. Det skulle kunna underlätta övergången till eget boende att ha 
fungerande sätt att vara i kontakt med sin familj. I dagsläget är det främst 
personer som har behov av grafisk kommunikation som får hjälpmedel för 
fjärrkommunikation inbakat i sina direktkommunikationslösningar (t ex ett 
överlägg med telefonfraser eller SMS-funktion i en pratapparat). 
Videosamtal skulle vara ett möjligt fjärrkommunikationssätt för många 
personer vars bästa uttryckssätt är kroppsspråk, naturliga signaler och 
tecken. Idén behöver väckas hos förskrivare, anhöriga och brukare om att 
fjärrkommunikation är möjlig även vid dessa funktionsnedsättningar. 

De testpersoner som använt videosamtal mest har uppskattat att starka sidor 
hos testpersonerna har tagits tillvara i kommunikationen och de har fått 
ökad delaktighet. Mer erfarenhet behövs av hur videosamtal kan användas 
för personer med en låg självständighet i sin kommunikation och om hur 
grafiska kommunikationshjälpmedel bäst används på distans. Videosamtal 
är ingen universallösning, några av testpersonerna föredrog att använda sina 
tidigare fjärrkommunikationssätt (talad telefoni, SMS, e-post, förskriven 
bildtelefon). Brukarna behöver få prova för att veta vad som passar dem.  

Fritt val 

Det finns inte politiskt beslut om införande av fritt val i Västerbotten. Andra 
landstings delprojekt har beskrivit förutsättningarna. 

 

Behov av stöd vid användande av konsumentteknik 

Under projekttiden har det behövts stöd till assisterande personer 

 

 

30 

(assistenter, föräldrar) och anhöriga (de som ska vara samtalspartners på 
distans). Det räcker inte att inrikta sig på brukaren. 
Tillgång till tekniskt stöd behövs, exempel på insatser har varit 
routerkonfigurering, nätverk och inställningar med wifi och bluetooth som 
råkat stängas av. Detta är tekniska problem som varje användare, oavsett 
funktionsnedsättning, kan råka ut för. 

I Västerbotten har vi under många år gett möjlighet att förskriva olåsta 
lösningar där brukaren får program för alternativ telefoni installerat på en 
dator. Om brukaren laddar ner andra programvaror och använder datorn till 
annat än alternativ telefoni uppstår supportbehov av allmän karaktär, som 
virus, uppdateringar, filer som försvinner och liknande. Hittills har denna 
support utförts av tekniker i Kommunikationsteam DRC och varit 
kostnadsfri. Supporten har då säkerställt att utrustningen fungerar som ett 
hjälpmedel men även gett en personlig frihet till användaren att använda 
andra kommunikationsvägar. 

Det finns egentligen inget i Socialstyrelsens riktlinjer som hindrar att 
stimulansbidraget för alternativ telefoni används även för hårdvara till 
personer med tal- och språksvårigheter. Men om samma kriterier tillämpas 
på området alternativ telefoni som på övriga hjälpmedelområdet är 
dator/surfplatta/smartphone med ett konsumentprogram (som Skype eller 
Tango) allmänna produkter som ska bekostas av brukaren själv. 
Förskrivaren kan ge råd och träning i användning och kan konsultera 
Hjälpmedelsverksamheten för anpassning och metodstöd. Idag ger 
logopeder t ex råd om hur digitalkamera kan användas i kommunikation, 
utan att kameran förskrivs som hjälpmedel. Vi tror att det för många 
personer skulle vara angeläget med inspiration och rådgivning, produkterna 
finns i många fall redan i hemmen. I vårt projekt hade alla testpersoner och 
samtalspartners tillgång till någon dator i sitt hem som gick att använda för 
videosamtal, även om vissa behövde kompletteras med webbkamera eller 
hade för långsam Internetuppkoppling för att ge god kvalitet. Vi tror att 
utvecklingen går mot att det som erbjuds som samhällsfinansierat inte i 
första hand är produkten utan rådgivning, metod och tekniskt support. För 
ett fåtal kan allmänna produkter inte användas rakt av, resurserna bör 
prioriteras till dem. 

Förskrivning, fritt val, stöd 

Vi har testat konsumentteknik för alternativ telefoni för att undersöka om 
den tillgodoser brukarnas behov. 

 

 

31 

De flesta av våra testpersoner använde inte videosamtal innan testperioden, 
trots att tekniken funnits i många år och används av allmänheten. De hade 
redan  hårdvara som fungerade för videosamtal. I flera fall har det räckt att 
familjerna fått idén och hjälp att komma igång, sedan har de arbetat vidare 
med att bygga upp kontaktnät och själva hjälpt närstående att komma igång 
med tekniken utan att vi varit involverade.  

För några behövs anpassningar och stöd med inträning, medan andra kan 
använda program och hårdvara som de är. Många brukare skulle kunna 
komma igång med videosamtal på egen hand med inspiration och råd från 
en förskrivare, på samma sätt som man idag arbetar t ex med digitalkameror 
utan att de förskrivs som hjälpmedel. Gruppvisningar, manualer och 
inspirationsfilmer skulle vara möjliga informationsvägar tills förskrivarna 
blivit vana vid arbetssättet. Vid mer komplexa lösningar kan konsultation 
med Hjälpmedelsverksamhetens kommunikationsteam behövas. 

Vi tror att många personer som idag använder kommunikationshjälpmedel 
skulle ha nytta av videosamtal som ett komplement eftersom det kan ge ett 
mer funktionellt sätt att umgås socialt i realtid på distans. För 
informationsöverföring behövs dock även andra mer komplexa system och 
metoder, trots att det går långsammare.  

En annan grupp som vi särskilt vill lyfta fram är de som varken kan tala i 
telefon eller kommunicera snabbt och korrekt med skrift eller tecken. 
Risken är att deras (och deras anhörigas) behov av att fjärrkommunicera inte 
uppmärksammas eftersom de inte använder kommunikationshjälpmedel. 

Projektresultat - framtida arbete inom 

landstinget/regionen 

Efterfrågan på mobilare fjärrkommunikationslösningar inom Alternativ 
telefoni är stadigt ökande. Prestanda i dagens mobila enheter är 
sådan att videokomprimering kan klaras av ganska enkelt, det som nu 
är flaskhalsen är de begränsningar som finns i det mobila nätet. Vi 
har tidigare nämnt det nya video codec som är beräknat att vara klart 
till februari 2013 (HEVC), med detta finns förhoppning att verklig 
mobil videokommunikation skall bli en verklighet. För fjärrkommunikation 
med text och ljud (SMS, e-post eller telefonsamtal med samtalshjälpmedel) 
finns det idag några produkter som kan användas mobilt, men det vore 
önskvärt att produkter och gränssnitt vidareutvecklas.  

 

 

32 

Efter detta projekt har kompetensen ökat och kommer att fortsätta att öka 
med de planer som finns på utbildning och informations spridning till 
förskrivare. Dock krävs ett kontinuerligt arbete för att hålla sig ajour med 
teknikutvecklingen och dess tillämpningar inom området. 

Även inom andra behovsområden finns förhoppningar om att den nya 
tekniken med surfplattor, smartphones och appar till dessa ska ge bättre, 
smidigare och billigare lösningar än de hjälpmedel som vanligtvis förskrivs. 
Det kan gälla direktkommunikation, läs- och skrivstöd, kognitivt stöd, 
alternativa styrsätt, omgivningskontroll eller träning och stimulans. Det 
finns därför behov av att fördjupa sig fortlöpande i området inte bara om 
alternativ telefoni utan hur den nya tekniken kan användas på andra sätt. 

 

Frågor om hur vi ska se på appar/surfplattor/smartphones är aktuell i olika 
sammanhang och vid pressläggning av denna rapport är policyn inte klar. 
Inom hjälpmedelsverksamheten diskuteras det i ledningsgruppen och i de 
team som berörs. Politiskt kommer Nämnden för Hjälpmedel och 
Funktionshinder att involveras. Vid möte med länets arbetsgrupp i 
Elektronisk Kommunikation (som hanterar alternativ telefoni) kommer 
berörda verksamheter att diskutera implementering. Barn- och 
Ungdomshabiliteringens förskrivare och sjukhusens logopeder kommer 
också att involveras. Frågan är även aktuell vid regionmöte i policyfrågor. 

Utvecklingen av program/appar går snabbt. Den kartläggning vi gjorde för 
ett år sedan av program för videosamtal är redan inaktuell. Glädjande nog 
håller ett webbforum

26

 på att skapas för att möjliggöra att personer med 

kommunikationssvårigheter och deras omgivning själva kan hitta och dela 
med sig av uppdaterad, relevant och lättillgänglig information om olika 
appar som ger kommunikationsstöd. I väntan på detta webbforum måste vi 
använda andra forum för utbyte, som Facebookgrupper, bloggar, e-postlistor 
och sammanställningar från olika resurscentra. 

Att utforma en lättläst manual med instruktioner steg-för-steg i bild tar 
många timmar - och sedan förändras programmet. Det vore bäst om 
programutvecklarna själva gjorde instruktionsfilmer (på svenska, gärna även 
med teckentolkning och med text på lättläst svenska). I de fall där 
utvecklarna inte tar det ansvaret vore det värdefullt med ett samarbete på 
riksnivå med någon form av delning av manualer. 

Förskrivarna (och därmed även hjälpmedelsverksamheten) får en annan roll 
när det är konsumentprodukter som efterfrågas. Ett intressant sätt att 
utveckla kunskap är att arbeta med ärendegrupp (Risberg & Burvall 2008). I 
                                                 

26

 .”Appar för kommunikation - ett webbforum” i Hjälpmedelsinstitutets regi 

 

 

33 

en ärendegrupp deltar 5-7 förskrivare och med två konsulenter. Gruppen 
möts (fysiskt eller i videokonferens eller telefonmöte) 3-4 gånger med en 
månad mellan mötena. Alla bidrar med både frågeställningar och förslag på 
lösningar och mellan träffarna arbetar de med sina ”ärenden”. Hittills har 
ärendegrupp endast använts för arbetsterapeuter som arbetar med kognition 
men det vore möjligt att tillämpa på området alternativ telefoni. 

Ett bredare sätt att sprida kunskap som provats i andra verksamheter är 
”app-öppet” eller ”app-otek” dit förskrivare och/eller allmänhet välkomnas 
för att orientera sig i ny teknik. I Västerbotten har vi Sveriges största 
permanenta hjälpmedelsutställning, HjälpmedelsCentrum Norr (HCN), med 
kurslokal och både planerad och öppen verksamhet. I oktober håller Barn- 
och Ungdomshabiliteringen en utbildningsdag för sina arbetsterapeuter, 
logopeder och pedagoger tillsammans med Hjälpmedelsverksamheten på 
HCN där de får lära sig använda surfplattor och program för olika 
behovsområden (och vårt projekt presenteras). Liknande utbildningsdagar 
skulle kunna hållas för fler verksamheter. Redan idag finns information om 
alternativ telefoni i visningsmiljön på HCN, detta skulle kunna utökas med 
exempel på konsumentprodukter och anpassningar. 

I första hand är det förskrivarnas uppgift att vara skickliga på kartläggning 
och behovsbedömning. Den tekniska utvecklingen går för snabbt för att 
varje enskild förskrivare ska hålla sig uppdaterad på de senaste lösningarna. 
Men för att kunna handleda sina brukare/patienter behöver förskrivarna 
ändå ha tillgång till tekniken själva och vara aktiva användare, med stöd av 
expertfunktioner ( t ex kommunikationsteam DRC). I nuläget är det ovanligt 
att förskrivarna har tillgång till smartphones eller surfplattor, men detta är 
på väg att förändras.  

Om landstingets personal vill använda t.ex. Skype eller Tango, dyker 
svårigheter upp. I det interna nätverket på landstinget begränsas idag 
möjligheterna att använda konsumentprodukter. Detta beror på IT-policy 
och brandväggar. Ett ”patientnät” finns delvis utbyggt som inte har några 
begränsningar ut mot Internet, men det är inte heltäckande och personalen 
får inte använda sina arbetsdatorer på det nätet. De smartphones/surfplattor 
som finns hos personalen har inga begränsningar vad gäller 
installationsmöjligheter. Däremot så ingår endast 1 Gb surfmängd i 
abonnemanget, detta kan dock utökas om behov skulle finnas enligt 
ansvarig på landstingets teleenhet. 

Hjälpmedel och/eller konsumentteknik 

Det är viktigt att utgå från brukarens behov, de samtalspartners denne har 
och de tekniska förutsättningarna hos de olika parterna och välja lösningar 

 

 

34 

flexibelt. Problemlösningsmodellen

27

 och landstingets prioriteringsnivåer

28

 

är två bra verktyg. Vi har också utformat en checklista, se bilaga, som stöd 
för förskrivarnas kartläggning. 

Rena tekniska begränsningar som bandbredd har försvårat användandet. En 
slutsats är att mobilt bredband och 3G-nätet i dagsläget inte är tillförlitligt, 
fast Internetuppkoppling och wifi behövs för att vara säker på att kvaliteten i 
bild och ljud blir tillräcklig.  

Att köpa en smartphone eller surfplatta kan vara en stor utgift för en person 
med små inkomster, samtidigt som det i många fall blir en billigare lösning 
att kombinera ihop en allmän produkt med appar och tillbehör istället för att 
använda en hjälpmedelsprodukt som bara har en funktion. När man 
diskuterar finansiering blir det viktigt att särskilja vad som är ett ansvar 
enligt Hälso- och Sjukvårdslagen och vad som hör till Socialtjänstlagen. 

Det var lättare att avgränsa vad som var hjälpmedel och vad som var 
egenansvar när hjälpmedelsprodukterna bara kunde en sak (t ex en 
bildtelefon, ett påminnelsehjälpmedel, en dörröppnare eller ett 
samtalshjälpmedel). Nu börjar det komma appar och tillbehör till surfplattor 
eller smartphones som har liknande funktioner som 
hjälpmedelsprodukterna. Är det rimligt att säga ”ditt behov motsvaras 
antingen av den här en-funktions-hjälpmedelsprodukten eller den här 
allmänna produkten (en smartphone med en app och ett tillbehör). 
Hjälpmedelsprodukten kostar 26 000kr, den kan du få förskriven. 
Smartphonelösningen kostar 6000kr, den måste du bekosta själv.” 

Vi står inför ett paradigmskifte. Det gäller att hålla i fokus att det handlar 
om att tillgodose behov, inte ett ställningstagande till vissa produkter. 
 
Frågan om konsumentteknik kontra hjälpmedelsprodukter är tveeggad. På 
ena sidan så minskar kostnaden för landstinget, vad gäller produkter, om 
man använder konsumentteknik. Däremot så kan man se ett ökat behov av 
utbildning samt teknikstöd, som kostar i form av personal. Sedan, beroende 
på funktionshinder, så kan man se ett behov av större anpassningar till 
konsumentprodukter än till hjälpmedelsprodukter och mer återkommande 
sådana. T.ex. gjordes i Västerbotten ett försök för några år sedan att förenkla 
hanteringen av Windows Live Messenger

29

 till personer med afasi, 

                                                 

27

 Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), G 

Zachrisson, B Rydeman, E Björck-Åkesson, Hjälpmedelsinstitutet 2002, best nr 02206 

28

 Västerbottens läns landstings prioriteringsnivåer för hjälpmedel och skalor för 

bedömning finns på 

http://www.vll.se/default.aspx?id=26401&refid=26414

  

29

 Programmet hette då MSN och är ett program videosamtal och för chatt i text. 

http://windows.se.msn.com/windowslive/

 

 

 

35 

programmet styrdes med hjälp av ett programmerbart numeriskt 
tangentbord. Anpassningen fungerade bra till en början, när sedan 
programmet uppdaterades så ändrades förutsättningarna och anpassningen 
fick göras om. När gratisprogram används istället för särskilda 
hjälpmedelsprogram finns det mindre möjligheter att påverka utvecklarna, 
de vill göra lösningar som är attraktiva för allmänheten och har inte 
personer med särskilda behov som huvudkund. Om program med öppen 
källkod används finns möjlighet att programmera om delar av programmen 
och säkerställa att de fungerar för brukargrupper med särskilda behov. 
Ett annat exempel på hur oförutsägbart det är att arbeta med 
konsumentteknik och appar är utvecklingen av programmet Tango Video 
calls

30

. Vi valde programmet för att det hade ett enkelt gränssnitt, bara röst- 

och videosamtal, och fungerar mellan Android, iOS och Windows. Ett år 
senare kan man i iOS- och Androidversionerna även chatta med text, spela 
in och skicka videomeddelanden och komplettera videosamtalen med 
rörliga animationer (t ex en skrattande apa som svingar sig över skärmen 
under samtalet). De nya finesserna gör programmet mer komplicerat men: 
- för dem som kan läsa och skriva är textchatt ett gratis alternativ till sms. 
- att skicka ett videomeddelande kan vara ett alternativ till att spela in ett 
meddelande på en telefonsvarare eller skicka ett sms. Hjälpmedel för 
GAKK kan användas i videomeddelandet och personen kan göra 
omtagningar tills meddelandet blir som man tänkt. Inspelade 
videomeddelanden kan också vara ett alternativ till videosamtal, om 
Internetuppkopplingen är för dålig för att ge tillräcklig kvalitet i realtid. 
- animationer ger nya sätt att skoja med varandra utan ord. Bilderna är 
rörliga med ljud och säljs i olika teman som kärlek, födelsedag eller jul. 
Programmet är inte framtaget för personer med särskilda behov och 
utvecklas därför utifrån vad allmänheten efterfrågar, vilket för vissa ger nya 
möjligheter medan det blir för komplicerat för andra. 

Analys och slutsatser 

Surfplattor och smartphones kan med rätt program och tillbehör motsvara 
vissa av dagens enfunktionshjälpmedel till en bråkdel av priset och 
samtidigt både ha ett bredare användningsområde och vara mer socialt 
accepterade. 

                                                                                                                            

 

30

 Tango Video Calls är ett program för chatt i text och som videosamtal. 

http://www.tango.me

  

 

 

36 

I dagsläget kan inte konsumentprogrammen helt ersätta de förskrivna 
bildtelefonerna; utrustningarna behöver fungera mot tolk och mot andra 
personer inom den teckenspråkiga världen (interoperabilitet). De personer 
som kan använda texttelefoni behöver förmedlingstjänst för texttelefoni för 
att kunna nå vem som helst. Dessa tjänster saknas för 
konsumentprogrammen.  

Den största nyttan av videosamtal ser vi för de personer som inte skriver 
tillräckligt snabbt eller korrekt för att använda texttelefon eller textbaserade 
kommunikationshjälpmedel. Även för personer som har förmåga att 
använda skrift eller andra grafiska kommunikationssätt kan videosamtal 
med textchatt ge ett trevligare sätt att umgås på distans, samtalspartnern får 
möjlighet att se personens reaktioner och samspelet kan löpa smidigare när 
man ser om den andre skriver. 

Det behövs fortsatt utveckling av gränssnitt och metodik som utgår från 
olika grader av partnerstöd i kommunikationen. Både brukaren, assisterande 
personer och samtalspartners kan behöva träning i att använda andra 
kommunikationssätt på distans och det behöver göras tekniskt smidigt (t ex 
att pekprata med symboler, dela bilder eller använda talande 
samtalshjälpmedel). 

Policy 

Policyn är inte klar. Intentionen från Hjälpmedelsverksamheten är att 
tillämpa de tidigare riktlinjerna anpassade till nya möjligheter: att utgå från 
behov snarare än diagnoser och att söka hållbara hjälpmedelslösningar 
snarare än hjälpmedelsprodukter.  

-

 

Hårdvara (dator, surfplatta eller smartphone) är egenansvar men kan 
i vissa fall ingå som en del i en helhetslösning om det ger en hållbar 
hjälpmedelslösning som tillgodoser behoven bättre och billigare än 
ett traditionellt hjälpmedel.  

-

 

Det kommer att behövas kriterier för när ett förskrivet hjälpmedel 
ersätts av en nyare produkt, både relaterat till produktens livslängd 
och ändrade behov hos användaren. 

-

 

Det kan bli aktuellt att erbjuda ett val mellan ett traditionellt 
hjälpmedel med en låst funktion eller en öppen lösning där support 
inte ingår i samma grad. Utbildning till förskrivare och checklistor 
som vägledning i valet mellan låsta enfunktionslösningar och öppna 
lösningar kommer i så fall att behöva utformas inom alla tillämpliga 
behovsområden. 

 

 

37 

-

 

Viss support kan komma att avgiftsbeläggas, som är av allmän 
karaktär och inte direkt kopplad till hjälpmedelsfunktionen. 

-

 

Någon form av egenavgift på produkter kan komma att föreslås.  

-

 

Det kan bli aktuellt att använda Socialstyrelsens stimulansbidrag för 
alternativ telefoni för blandade när- och 
fjärrkommunikationslösningar, t ex betala vissa delar av 
utrustningen med stimulansmedel. 

Aktiviteter för implementering 

I mötet med referensförskrivarna har vi sett många beröringspunkter mellan 
de olika verksamheterna och professionerna. Det finns gemensamma forum, 
nätverk med återkommande träffar. Vi kommer att arbeta vidare i de 
befintliga forum som finns för att inspirera till att använda ny teknik och att 
uppmärksamma behovet av fjärrkommunikation. 

-

 

En satsning behövs för att uppmärksamma förskrivare på ”nya” 
brukargrupper som inte kunnat använda traditionell alternativ 
telefoni (fax, texttelefon). För många brukare kommer det räcka att 
få råd om videosamtal från sin förskrivare, sedan kan de testa själva. 
Andra kommer att behöva hjälp med utprovning, anpassning, 
installation och inträning. 

-

 

Forum för ömsesidigt lärande där konsulenter, tekniker och 
förskrivare utbyter erfarenheter. Det kan t ex ske i form av 
seminarier eller ärendegrupper. Förskrivarna kommer att erbjudas 
möjlighet till detta under vintern 2012. 

-

 

Gruppvisningar om alternativ telefoni och ny teknik, liknande de vi 
tidigare gjort för läs- och skrivhjälpmedel och samtalsapparater. Vi 
har både erfarenhet av visningar öppna för allmänheten, för 
nätverket runt en brukare eller för blandade grupper med förskrivare 
och anhöriga runt flera brukare. 

-

 

Filmen som spelats in i samband med projektet kan användas i 
förskrivarutbildningar och andra utbildnings- sammanhang. Länk till 
filmen kan spridas till förskrivare. 

-

 

Korttidslån av hjälpmedelslösningar, även för behovsområden där 
hårdvara är ett egenansvar. Råd eller utprovningshjälp för att hitta 
lösningar och möjlighet att testa i vardagen, där förskrivaren lånar en 
produkt (t ex en surfplatta med lämpliga appar) under en avgränsad 

 

 

38 

period och tillsammans med brukaren och dennes nätverk utvärderar 
om produkten motsvarar behovet.  

-

 

Teamen kommer att behöva avsätta tid för fortlöpande 
internutbildning i ny teknik, hur allmänna produkter kan anpassas 
för att tillgodose behov hos brukare. Det behövs även stödfunktion 
som ger utbildning och information. Detta arbete är det inte rimligt 
att den enskilde förskrivaren gör.  

-

 

Det behövs omvärldsbevakning för att bevaka funktionaliteten hos 
produkter/appar, leta nya lösningar och hålla dialog med tillverkare. 
Denna funktion behöver till viss del centraliseras, t ex i HI:s regi. 

Fjärrkommunikation är ett behovsområde som lyfts fram tack vare detta 
projekt. Brukargruppen är bred och förmågorna och behoven skiftande. Vi 
behöver fortsätta söka smidiga sätt att kommunicera där personens bästa 
kommunikationssätt kan användas. Om program, tillbehör och produkter 
kombineras till individuella lösningar kan många fler få tillgång till den 
delaktighet som fjärrkommunikation ger möjlighet till. Ett problem är att 
kombinationslösningar lätt kan bli för komplexa, mer praktiskt arbete och 
produktutveckling behövs för att hitta funktionella lösningar.  

Vi tror att arbetet på sikt kommer att förskjutas mot mer av stöd och 
kunskapsöverföring och mindre av hantering av hjälpmedelsprodukter.  

Vi står inför ett paradigmskifte och detta är bara början. 

Bilagor 

Checklista vid förskrivning av alternativ telefoni 

Referenslista 

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik, 
Boel Heister Trygg; Ida Andersson; Lisa Hardenstedt; Maja Sigurd Pilesjö, 
Handikappinstitutet 1998 

”Som en snorkel till omvärlden”, en kvalitativ studie av brukares 
erfarenheter av hjälpmedel för fjärrkommunikation, Maja Karrberg & Justin 
Parry, magisteruppsats i logopedi, Umeå Universitet 2006 (laddas ner från 

http://www.clinsci.umu.se/digitalAssets/48/48692_45kurs4.pdf

 ) 

Koppla upp! Introduktion till logopediska videomöten Åsa Lindqvist och 
Margit Lundström, Västerbottens läns landsting februari 2008 
 

 

 

39 

Ärendegrupper ”Västerbottensmodellen”, Åsa Risberg och Sara Burvall 
Hjälpmedelsverksamheten Västerbottens Läns landsting 2008  
 
Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande 
kommunikation (AKK), G Zachrisson, B Rydeman, E Björck-Åkesson, 
Hjälpmedelsinstitutet 2002, best nr 02206