Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning 

Vårdhygien 20221107 
 

 

 

 
 

 
Områden och påståenden 

 

Vägledning för ja:  

 

 
Kunskap och kompetens 

1.1

 

Finns vid enheten 

1.1a 

Hygienombud 

Utsedd person med ansvar att hålla sig uppdaterad inom ämnet vårdhygien finns. Uppdrag och mandat ska vara tydligt, 
gärna med skriftlig uppdragsbeskrivning. Finns ingen sådan person faller detta uppdrag på linjechefen. 
Det finns en tydlig ansvarsfördelning och planering av verksamhetens hygienarbete. Regelbundna samarbetsmöten finns. 
Ett aktivt samarbete är grundläggande för god vårdhygienisk standard 
 

1.1b 

Patientsäkerhetssamordnare 
 

Finns lokal patientsäkerhetssamordnare? 

1. 1c 

Introduktionsprogram gällande 
basala hygienrutiner och 
klädregler för alla nya 
medarbetare som deltar i 
patientnära/vårdrelaterat 
arbete 
 

Skriftlig rutin och rutin för muntlig genomgång finns. 
Rutinen ska innefatta hur introduktionen går till, när och av vem. 
Introduktion till nya läkare 

1.1d 

Kultur att medarbetare 
påminner varandra om 
följsamhet till basala 
hygienrutiner 

Finns brister i detta är detta en fråga att jobba med. Det gäller att alla personalkategorier kan påminna varandra oavsett 
titel. 

1.1e 

Möjlighet till utbildning inom 
det vårdhygieniska området för 
all personal 

Rutin finns för regelbunden, förslagsvis årlig, utbildning och uppdatering av vårdhygieniska frågor. Till exempel 
återkommande punkt på gemensamma personalmöten, E-utbildning t.ex. via Socialstyrelsen, SKR, Vårdhandboken, 
hantering av sterila medicintekniska produkter enl SIS-TR 57:2020, mikrobiologisk renhet i operationsrum SIS-TS 39:2015 
deltagande i utbildningar som erbjuds av Vårdhygien. 
 

1.1f 

Fast regelbunden mötestid där 
vårdhygieniska frågor 
diskuteras regelbundet  
 

Till exempel på APT. Tydliga informationsvägar finns för att göra vårdhygieniska rutiner kända för all personal som vistas 
på enheten.   

Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning 

Vårdhygien 20221107 
 

 

1.2 Genomförs återkommande mätning av:

 

1.2 a 

Följsamhet till basala 
hygienrutiner och klädregler 

Självskattning eller observationer genomförs minst två gånger per år.  
 
 

1.2 b 

Städ kvalité 

Utförs mätning av städkvalité av städenheten? 
 

1.2 c 

Dörröppningar 

Finns automatisk räkning av dörröppning? Om inte finns rutin att mäta dörröppningar?  
 

1.3

 

Återförs resultat och analys av: 

1.3 a 

Följsamhet till basala 
hygienrutiner och klädregler 

Rutin för analys och återkoppling till personal och chefer finns.  
 
 

1.3b 

Luftkvalitet 

Återkopplas luftkvalité (cfu-mätningar) utförda av hygienlab till personalen? 
 

1.3 c 

 Driftkontroll av ventilation 

Återkopplas kontroller av fastighet till personalen?  
 

1.3d 

Städkvalitet 

Återkopplas resultat till personalen från städledningen? 
 

1.3 e 

Postoperativa sårinfektioner 

Återkopplas resultat till personalen årligen från VRI-mätning eller infektionsverktyget?  
 

 

 
Basala hygienrutiner och klädregler
 

 

2.1a 

Bär all personal kortärmade 
arbetskläder i patientnära 
arbete 

Arbetsklädernas ärmar är korta och slutar ovanför armbågen så att korrekt handdesinfektion av händer och underarmar 
kan utföras. Det gäller även eventuell undertröja. Långa ärmar som kavlas upp kan glida ner. Det är därför inte tillåtet att 
bära ett långärmat plagg med uppkavlade ärmar under arbetskläderna.  
 
Se dokument: Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och omsorg 

SOSFS 2015:10.

 

2.1b 

Täcks specialarbetsdräkt med 
en rock när personalen lämnar 
enheten. 

Som specialarbetsdräkt avses mertex, olefin eller engångsarbetsdräkt  
 

 
2.2 

Finns handsprit lättåtkomligt på 
avdelningen 

Handdesinfektion finns till exempel: 

 

i operationssal innanför dörr, i korridor, sänghall, operationstvätt, förberedelserum, uppdukningsrum, 
sterilförråd, desinfektionsrum 

 

Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning 

Vårdhygien 20221107 
 

 

2.3 
 

Är handskar och plastförkläden 
lättåtkomligt där dessa krävs 
 

Finns handskar och plastförkläden tillgängligt i t ex överflyttningsrum, förberedelserum operationssal, desinfektionsrum. 
Placerat på ett lätt åtkomligt sätt, vägghängd hållare för handskar och plastförkläden. 

2.4 
 

Hålls händer och underarmar 
fria från armbandsur, smycken, 
bandage, förband, stödskenor 
eller motsvarande. 

Gäller även smartklockor. 
Förekommer sår, eksem eller nygjorda tatueringar? 

2.5 
 

Är naglar korta och fria från 
konstgjorda material hos all 
vårdpersonal 

Naglar ska vara fria från nagellack, lösnaglar och annan förstärkning/påbyggnad av naglarna som akryl eller gelénaglar.  

 

 
Rutiner, dokumentation och information
 

3.1 

Vet ni vilka riskfaktorer för VRI 
som finns på enheten och 
arbetar ni aktivt för att minska 
dessa. 

Postopinf, UVI- KAD? 
Arbetar ni aktivt för hantering av infarter 
Utbildning 

 

 
3.2 
 

Registreras urinvägskateter, 
centrala- och perifera infarter 
och trakealtub i 
patientjournalen? 

Arbetar personalen aktivt för att föra in och sätta ut infarter i journalen.  
 
 

3.3 
 

Sker screening av personal för 
multiresistenta bakterier (MRB) 
enligt RVBs rutin

 

Se dokument Screening av personal för multiresistenta bakterier på 

Vårdhygiens hemsida

  eller i Regionens 

ledningssystem.            
 

3.4 
 

Har närmaste chef uppdaterad 
information om alla 
medarbetares immunitet för 
mässling, vattkoppor, påssjuka 
och röda hund, hepatit b, tbc 

Hälsodeklaration fylls i vid nyanställning. Uppdateras informationen regelbundet? 

3.5 
 

Finns kännedom om lokal rutin 
för åtgärd vid stick och 
skärskada 

 
Se dokumenten Vid stickskada på 

Vårdhygiens hemsida

  eller i Regionens ledningssystem 

 
Se Vårdhandboken 

Stick- och skärskador samt exponering med risk för blodburen smitta hos ... 

 

Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning 

Vårdhygien 20221107 
 

 

 

 
Lokaler, städning, desinfektion, rengöring och tvätt

 

4.1 

Förvaras läkemedel 
enligt gällande standard 

Förvaras och hanteras läkemedel enligt dokument Förvaring läkemedel 

ledningssystem.

 

 

 

 

4.2

 

Följs

 

skriftliga städrutiner och 

lokala anvisningar 

Ansvarsfördelning mellan städ- och vårdpersonal ska vara klarlagd och framgå tydligt. 

 

I de skriftliga rutinerna framgår det: 

 

vilka lokaler/utrymmen som ska städas  

 

vilken städmetod som ska användas 

 

vilka rengörings-/desinfektionsmedel som ska användas och hur 

 

hur ofta det ska städas 

 

vem som ska städa 

 
 Se dokumentet: Desinfektion och städning samt omhändertagande av tvätt och avfall på operation på 

Vårdhygiens 

hemsida

 eller i Regionens ledningssystem.  

 
Finns lokal rutin på enheten, om ja följs den? 

4.3 

Kontrolleras följsamheten till 
enhetens skriftliga städ 
instruktioner 

Instruktionerna följs avseende: 
-Tillsynslista för signatur finns av utförd städning  
-Städinstruktioner finns  
 

4.4 
 

Följs skriftliga rutiner 
instruktioner för rengöring och 
desinfektion av medicintekniska 
produkter/apparatur 

Finns apparatansvarig? 

Ren medicinteknisk produkt Berör vid normal användning intakt hud och inte slemhinnor t ex blodtrycksmanschett, 
lyftbälten etc. Se Vårdhandboken

Medicintekniska produkter med specificerade mikrobiell renhet/Renhetsgrader

  

Medicinteknisk apparatur som används i samband med undersökning, övervakning och behandling. Dokumentation ska 
vara skriven på svenska och innehålla bruksanvisning för användare, instruktioner för handhavande rengörings- och 
skötselinstruktioner, fullständig teknisk dokumentation (på svenska eller engelska).  

Se Vårdhandboken, kapitel 

Medicintekniska produkter, översikt

. 

Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning 

Vårdhygien 20221107 
 

 

4.5 

Utförs och dokumenteras daglig 
kvalitetskontroll av spol- och 
diskdesinfektor. 

Anvisningarna följs avseende: 
-Tillsynslista för signatur finns av utförda kontroller 
-Rengöringsanvisningar finns 
-Loggbok finns 
 
Se dokumentet Skötsel och kontroller av desinfektionsapparatur på 

Vårdhygiens hemsida

 och i Regionens ledningssystem. 

 

 

4.6 

Finns ytdes-infektionsmedel 
lättåtkomligt placerat. 

Punktdesinfektion genomförs omgående vid spill av kroppsvätskor av den personal som upptäcker det 
Se Vårdhandboken

Städmetoder - Vårdhandboken 

 

Utförs rengöring och desinfektion mellan varje patient exempelvis: 
-Anestesibord med tillbehör  
-Operationsbord med tillbehör  
-Röntgenförkläden 
 
 Se dokumentet Desinfektion, städning samt omhändertagande av tvätt och avfall och operation på 

Vårdhygiens hemsida

 

och Regionens ledningssystem. 
 

4.7

 

Följs lokal instruktion för 
hantering av smuts- och 
risktvätt 

Kännedom finns om sortering och hantering av tvätt samt vad som klassas som risktvätt 
 
Se dokumentet Hantering av smuts- och risktvätt på 

Vårdhygiens hemsida

 eller i Regionens ledningssystem. 

 
 

       Sterilförråd  rutiner dokumentation

 

5:1a 

Används teknisk rapport SIS-
TR 57:2020, Byggenskap och 
Vårdhygien (BOV) samt 
nationella och lokala 
anvisningar vid utformning 
av sterilförråd och 
handhavande vid sterila 
produkter

 

Teknisk rapport SIS -TR 57:2020 

 Handbok för grundläggande rekommendationer för lagerhållning hantering transport av 

medicintekniska produkter 

BOV - Byggenskap och Vårdhygien - SFVH

 Vårdhygieniska aspekter vid ny-och ombyggnationer samt renovering av lokaler 

 
Se dokument: Förråd för sterila och höggradigt rena produkter på 

Vårdhygiens hemsida

 eller i Regionens ledningssystem 

Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning 

Vårdhygien 20221107 
 

 

5:1b 
 

Finns rutin för leveranskontroll 
och mottagande av 
transportförpackningar 

 Finns kvalitetsansvarig  
 
Finns rutiner för åtgärder vid defekta transportförpackningar 

5:2a 
 

Finns avemballeringsrum  

Uppfylls de krav som finns avseende: 
-tillgång till handdesinfektion och skyddsförkläde  
- ventilation 2-4 luftväxlingar/h 
-tryckdifferans, undertryck i förhållande till omgivande lokaler 
Temperatur är 22 grader +/-3 grader 
-Finns utrustning för övervakning 
-Tillsynslista för signatur 
Luftfuktighet  är 30-70 % RH  
-Finns utrustning för övervakning  
-Tillsynslista för signatur 
 

 
5:2b 

Finns rutin för borttransport av 
tomt emballage 

Dagligen samt vid behov 

5:3a 
 

Är lokalen som används som 
sterilförråd utformad på rätt 
sätt avseende: Undertak, 
väggar och fönster 

Undertak är icke perforerade plattor utan mellanrum är släta och lätta att torka av 
Väggarna  
-tål alkoholbeserat desinfektionsmedel med tensid  
-är icke absorberande och lätta att rengöra 
Fönster ligger i fasad, är ej öppningsbara  och försedda med solskydd 

5:3b 
 

Är lokalen som används som 
sterilförråd utformad på rätt 
sätt avseende: Ventilation, 
tryckdifferens, luftfuktighet och 
temperatur 

 

Ventilation är 10-20 luftväxlingar/h 
Tryckdifferens är ¥10 Pa övertryck i förhållande till omgivande lokaler med lägre renhetsgrad 
Luftfuktighet  är 30-70 % RH  
-Finns utrustning för övervakning  
-Tillsynslista för signatur 
Temperatur är 22 grader +/-3 grader 
-Finns utrustning för övervakning 
-Tillsynslista för signatur 
Se dokument: Åtgärdsplan för hantering av sterilt gods vid hög luftfuktighet och/eller hög temperatur inom 
operationscentrum eller sterilförråd på 

Vårdhygiens hemsida

 eller i Regionens ledningssystem 

 

5:3c 

Är lokalen som används som 
sterilförråd utformad på rätt 
sätt avseende: storlek, ej 

Lokalen är: 
-Tillräckligt stor för sin verksamhet 
-Ej genomgångsrum 

Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning 

Vårdhygien 20221107 
 

 

genomgångsrum, dörr kan 
stängas, ej direkt solljus och 
handdesinfektion 

 

 
Dörr kan stängas och hållas stängd 
Ej direkt solljus i rummet

 

Handdesinfektion finns i anslutning till sterilförrådet 

5:4a 
 

Förvaras sterila 
avdelningsförpackningar i 
garderob eller skåp? 

Förvaras de sterila förpackningarna åtskilda från andra produkter med annan renhetsgrad? I garderob eller skåp med 
stängd dörr?  
 

 
5:4b 

 
 Förvaras sterila 
avdelningsförpackningar i 
öppna hyllsystem? 
 

I förrådsrum med sterila avdelningsförpackningar och med öppen hyllställning (förrådsrum) 
-Nedersta hyllplan helbottenplatta 45 cm från golv 
-Översta hyllplan 45 cm från tak, finns sprinklar och armatur beräknas avstånd från dessa. 

 

-Hyllplanen är 5 cm från vägg 
-Förvaras åtskilda från andra produkter med annan renhetsgrad 
-Golvet under hyllplan är fritt från t ex transportförpackningar eller annat material 

 
5:4c 

Finns rutin för kontroll av 
utgångsdatum för sterila 
engångsprodukter 

De äldsta förpackningarna placeras längst fram för att undvika att utgångsdatum passeras 
Rutiner finns 
-Tillsynslista för signatur finns av utförda kontroller 
 
 

 
5:4d 

Finns rutin för rengöring/ 
desinfektion av ytor där sterila 
avdelningsförpackningar 
förvaras 

Hyllplan där avdelningsförpackningar förvaras rengörs/desinfekteras en gång/månad 
Rutiner finns 
-Tillsynslista för signatur finns av utförd rengöring/desinfektion 
 

5:5 

Finns rutin för städning av golv 
med fuktig metod 

Dagligen vid aktivitet i lokalen 
Rutiner finns