UPPDRAG OCH REGLER FÖR 

 HÄLSOVAL TANDVÅRD 2024  

 

Allmän tandvård för barn och unga vuxna 

3-23 år 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

 

Innehåll 

INLEDNING ....................................................................................................................................... 5 

1.1  Definitioner ................................................................................................................................ 5 

1.2  Målgrupper som inte ingår i Hälsoval tandvård ......................................................................... 5 

1.3  Tandvård som inte ingår i Hälsoval tandvård ............................................................................. 6 

Folktandvårdens områdesansvar för målgruppen, allmäntandvård ............................................... 6 

Specialisttandvård ........................................................................................................................... 6 

Tandvård som utförs i allmäntandvård och bekostas av patient/vårdnadshavare ........................ 6 

1.4  Förändringar av uppdrag och regler ........................................................................................... 6 

UPPDRAGET I HÄLSOVAL TANDVÅRD .............................................................................................. 7 

2.1  Målgrupper ................................................................................................................................. 7 

2.2  Mål för Hälsoval tandvård .......................................................................................................... 7 

2.3  Vårdinnehåll - allmänt ............................................................................................................... 7 

Barns och unga vuxnas behov ......................................................................................................... 7 

2.4  Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder .............................................................. 8 

Förebyggande tandvård vid identifierad sjukdomsrisk ................................................................... 8 

2.5  Andra hälsofrämjande åtgärder ................................................................................................. 8 

2.6  Våld i nära relation och Barn som far illa ................................................................................... 8 

2.7  Vård och behandling .................................................................................................................. 9 

Revisionsintervall ............................................................................................................................. 9 

2.8  Akut tandvård ............................................................................................................................. 9 

2.9  Barn och unga vuxna som är socialtjänstplacerade eller tvångsvårdade ................................ 10 

2.10 

Uteblivande .......................................................................................................................... 10 

2.11 

Sammanhållen vård ............................................................................................................. 10 

2.12 

Samverkan med specialisttandvården ................................................................................. 11 

Ortodonti ....................................................................................................................................... 11 

Pedodonti ...................................................................................................................................... 11 

2.13 

Sedering ............................................................................................................................... 12 

2.14 

Narkostandvård.................................................................................................................... 12 

2.15 

Läkemedel ............................................................................................................................ 12 

2.16 

Kvalitet och patientsäkerhet ................................................................................................ 12 

2.17 

Vårdhygien ........................................................................................................................... 13 

2.18 

Tillgänglighet ........................................................................................................................ 13 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

 

2.19 

Smittskydd............................................................................................................................ 13 

2.20 

Krisberedskap ....................................................................................................................... 13 

2.21 

Samarbete ............................................................................................................................ 13 

ALLMÄNNA VILLKOR ...................................................................................................................... 14 

3.1  Kompetens och bemanning ..................................................................................................... 14 

Verksamhetschef ........................................................................................................................... 14 

Kompetens..................................................................................................................................... 14 

3.2  Arbetsgivaransvar ..................................................................................................................... 14 

3.3  Lokaler och utrustning .............................................................................................................. 14 

3.4  Lagar, förordningar och övriga styrdokument ......................................................................... 14 

3.5  Remisshantering ....................................................................................................................... 14 

3.6  Miljöansvar ............................................................................................................................... 15 

3.7  Patientenkäter .......................................................................................................................... 15 

3.8  Patientnämnden ....................................................................................................................... 15 

3.9  Patientavgift och övriga avgifter .............................................................................................. 15 

3.10 

Sjukresor .............................................................................................................................. 15 

3.11 

Tolkservice ........................................................................................................................... 15 

3.12 

Patientjournal/Arkivering .................................................................................................... 15 

3.13 

Personuppgiftsbiträde ......................................................................................................... 16 

3.14 

Underleverantör .................................................................................................................. 16 

LISTNING ........................................................................................................................................ 16 

4.1  Icke-valsalternativ .................................................................................................................... 16 

4.2  Patientens/vårdnadshavares val .............................................................................................. 16 

4.3  Tillvägagångssätt för listning .................................................................................................... 16 

4.4  Skyddade personuppgifter ....................................................................................................... 17 

4.5  3-åringar och inflyttade ............................................................................................................ 17 

4.6  Flyttning inom länet ................................................................................................................. 17 

4.7  Tandklinik flyttar....................................................................................................................... 17 

4.8  Tandklinik upphör ..................................................................................................................... 17 

INFORMATION OCH MARKNADSFÖRING ...................................................................................... 17 

5.1  Hälsovalssymbol ....................................................................................................................... 17 

5.2  Information om kontaktuppgifter och uppdrag ....................................................................... 18 

5.3  Information mellan Region Västerbotten och vårdgivare........................................................ 18 

5.4  Patientinformation ................................................................................................................... 18 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

 

5.5  Marknadsföring ........................................................................................................................ 18 

INFORMATIK OCH TELEFONI ......................................................................................................... 18 

6.1  Patientadministration .............................................................................................................. 18 

6.2  Behörighetsregister till IT-tjänst ............................................................................................... 19 

6.3  Övriga systemfunktioner .......................................................................................................... 19 

HSA-katalog, HSA-ID ...................................................................................................................... 19 

SITHS och säkerhet ........................................................................................................................ 19 

6.4  Informationssäkerhet ............................................................................................................... 19 

Behörighet och åtkomstkontroll till IT-tjänst ................................................................................ 19 

Loggkontroll av patientjournaler ................................................................................................... 19 

Servicedesk .................................................................................................................................... 19 

MEDICINTEKNISK UTRUSTNING .................................................................................................... 20 

7.1  Utrustning för rengöring, desinfektion och sterilisering .......................................................... 20 

UPPFÖLJNING ................................................................................................................................ 20 

8.1  Metoder för uppföljning ........................................................................................................... 21 

Årsrapport ...................................................................................................................................... 21 

Dialog mellan beställare och utförare ............................................................................................ 21 

Enskild uppföljningsdialog.............................................................................................................. 21 

Särskilda fördjupningar .................................................................................................................. 21 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

 

 

HÄLSOVAL TANDVÅRD  

1

 

INLEDNING 

Regionfullmäktige i Västerbotten beslutade i februari 2020 att lagen om valfrihetssystem (LOV) införs 
inom allmän tandvård för barn och unga vuxna 3-23 år inom Västerbottens län. Valfrihetssystemet 
benämns Hälsoval tandvård. De vårdgivare som uppfyller de av Region Västerbotten beslutade 
kraven ska ha rätt att etablera sig i Hälsoval tandvård med offentlig ersättning. Kraven gäller såväl 
utförare i egen regi som privata utförare som väljer att etablera sig inom Hälsoval tandvård. 

På Region Västerbottens webbplats 

www.regionvasterbotten.se

 finns information om regionens 

uppdrag och organisation. På webbplatsen 

Tandvård för vårdgivare (regionvasterbotten.se)

 återfinns 

länkar till de dokument som förtydligar eller på annat sätt är relevanta för Hälsoval tandvård.  

Hälsoval tandvård baseras på val av tandklinik. Detta innebär att målgruppen fritt kan välja tandklinik 
i länet.  

1.1

 

Definitioner 

 

Patient 

Barn (3-17 år) och unga vuxna (18-23 år) 

Region Västerbotten  Huvudman som tillhandahåller valfrihetssystemet Hälsoval tandvård

 

inom ramen för Lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV). Den enhet 
inom Region Västerbotten som handlägger Hälsoval tandvård är 
beställarenheten vid ledningsstaben. 

Vårdgivare 

Den leverantör som Region Västerbotten har godkänt för att ingå i 
Hälsoval tandvård.  

Hälsoval tandvård 

Valfrihetssystem för allmän tandvård för barn och unga vuxna till 
patienter 3-23 år inom Västerbottens län. 

1.2

 

Målgrupper som inte ingår i Hälsoval tandvård   

 

Barn 0-2 år 

 

Barn och unga vuxna 3-23 år som ej valt tandklinik (icke-valsalternativ) och som är 
samhällsplacerade eller tvångsvårdade. 

 

Barn och unga vuxna 3-23 år som är asylsökande, EU-migranter och papperslösa/gömda. 

 

Barn och unga vuxna 3-23 år som inte är folkbokförda i Västerbottens län, men som vistas i 
länet - det vill säga kommer från andra län/länder.  

Ovanstående grupper tillhör Folktandvårdens områdesansvar. 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

 

1.3

 

Tandvård som inte ingår i Hälsoval tandvård  

Inom tandvård för barn och unga vuxna finns verksamheter och uppdrag som inte ingår i uppdraget 
för Hälsoval tandvård.  

 

Folktandvårdens områdesansvar för målgruppen, allmäntandvård 

 

Kollektiva tandhälsoinsatser och förebyggande åtgärder i samverkan med primärvård, 
skolverksamhet och föreningsliv  

 

Akuttandvård under lördag, söndag och helgdag samt om vald vårdgivare ej kunnat nås av 
patienten 

 

Akut tandvård för patienter inom målgruppen som ej valt tandklinik 

 

Intyg till Socialtjänst inför att ett barn ska socialtjänstplaceras. Socialtjänsten tar initiativ till 
att begära intyget. 

 

Sistahandsansvar som icke-valalternativ samt om tandklinik upphör 

 

Tandvård för personer 0-23 år som inte ingår i målgruppen för Hälsoval Tandvård 

 

Specialisttandvård 

Såsom: 

 

ortodonti med fast apparatur - utförs av ortodontist. Gäller ej Quad Helixapparatur som 
ingår inom Hälsoval. 

 

större trauma med käkskada - handhas av Käkskadejouren/Pedodonti 

 

apnéskena på medicinsk indikation, utförs av specialist i ortodonti/bettfysiologi 

 

gomplåtar vid oralmotorisk träning, utförs av specialist inom pedodonti. 

 

inläggs-, kron- eller broterapi till följd av medfödd eller förvärvad missbildning, utförs av 
specialister inom pedodonti/protetik.  
 

Tandvård som utförs i allmäntandvård och bekostas av patient/vårdnadshavare 

 

inläggs- eller kronterapi som inte uppfyller Tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets 
(TLV:s) riktlinjer till exempel av estetiska skäl 

 

vid behandling av agenesier eller förvärvade tandförluster utförs behandling enligt regionens 
riktlinjer 

 

tandskydd (om detta ej är odontologiskt indicerat som traumaprofylax) 

 

kosmetiska åtgärder såsom tandsmycken och tandblekning 

 

tandreglering som går utanför kriterier för behovsgradering enligt Region Västerbottens 
riktlinjer. 

1.4

 

Förändringar av uppdrag och regler

 

Uppdrag och regler revideras årligen och fastställs av Regionstyrelsen på delegation av 
Regionfullmäktige. 

Region Västerbotten äger rätt att ändra villkoren och ersättningsmodellen i Hälsoval tandvård. 
Region Västerbotten ska så snart beslut fattats om ändring av villkoren i uppdraget och 
ersättningsmodellen göra dem tillgängliga för Vårdgivaren. 

 

 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

 

2

 

UPPDRAGET I HÄLSOVAL TANDVÅRD  

2.1

 

Målgrupper 

De målgrupper som omfattas av uppdraget är: 

 

Barn och unga vuxna 3-23 år som är folkbokförda i Västerbottens län. 

 

Barn och unga vuxna med skyddade personuppgifter. Observera att dessa hanteras separat 
och inte ska registreras i regionens administrativa IT-tjänst Symfoni. 

2.2

 

Mål för Hälsoval tandvård

 

Målet för Hälsoval tandvård är en god munhälsa och tandvård på lika villkor för målgruppen. 

2.3

 

Vårdinnehåll - allmänt 

Vårdgivaren ska ge hälsoinriktad allmäntandvård till de barn och unga vuxna som listat sig hos 
vårdgivaren. Med allmän tandvård som ingår i Hälsoval Tandvård avses regelbunden och fullständig 
undersökning, riskbedömning, indicerad vård utifrån behandlingsplan samt individuellt förebyggande 
åtgärder. I uppdraget ingår även akut tandvård. Alla patienter ska ha en ansvarig tandläkare. 
Tandvården ska vara regelbunden och fullständig för personer till och med det år då de fyller 23. 
Vårdgivaren ska eftersträva att behandlingen är slutförd när den avgiftsfria tandvården upphör. 

 

Tandvården ska bedrivas enligt de av Region Västerbotten beslutade vårdprogram, riktlinjer och 
rutiner som rör tandvård och behandling inom ramen för uppdraget. All behandling ska baseras på 
bästa tillgängliga vetenskapliga bevis/evidens. Vid val av behandling ska även hänsyn tas till 
behandlingens kostnadseffektivitet. 

Vårdgivaren ska rapportera in utförd revisionsundersökning samt tandhälsodata i avsedd mall i 
Region Västerbottens administrativa IT-stöd. 

Barns och unga vuxnas behov 
Alla patienter ska behandlas personcentrerat utifrån sitt behov och sina förväntningar.  

Tandvårdspersonalen ska sträva efter att skapa god kontakt med patienten/vårdnadshavaren.  
Ett gott psykologiskt omhändertagande ska karaktärisera tandvård för barn och unga vuxna. 

Patientens integritet ska respekteras och vården ska utformas med hänsyn till patientens individuella 
förutsättningar. Vårdgivaren ska ha en medvetenhet om patienters utsatthet i 
behandlingssituationen.

 

Verksamheten ska bedrivas i enlighet med Tandvårdslagen (1985:25) och de grundläggande 
principerna i Socialstyrelsens vägledning God vård - ett ledningssystem för kvalitet och 
patientsäkerhet i hälso- och sjukvården
, vilket innebär att vården ska vara: 

1.

 

Kunskapsbaserad: Hälso- och sjukvården och tandvården ska baseras på bästa 
tillgängliga kunskap och bygga på både vetenskap och beprövad erfarenhet.  

2.

 

Säker: Hälso- och sjukvården och tandvården ska vara säker där riskförebyggande 
aktiviteter ska förhindra skador. Verksamheten ska också präglas av rättssäkerhet. 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

 

3.

 

Individanpassad: Hälso- och sjukvården och tandvården ska bidra till att vården ges 
med respekt för individens specifika behov, förväntningar och integritet. Individen ska 
ges möjlighet att vara delaktig. 

4.

 

Effektiv: Hälso- och sjukvården och tandvården ska använda tillgängliga resurser på 
bästa sätt för att uppnå uppsatta mål. 

5.

 

Jämlik: Hälso- och sjukvården och tandvården ska se till att vården tillhandahålls och 
fördelas på lika villkor. 

6.

 

Tillgänglig: Hälso- och sjukvården och tandvården ska verka för att vården är tillgänglig 
och ges i rimlig tid. Ingen ska behöva vänta oskälig tid på den vård som hen har behov 
av. 

2.4

 

Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder 

Vårdgivaren ska integrera ett hälsofrämjande och förebyggande synsätt vid alla kontakter med 
patienter samt i all vård och behandling och uppmuntra till egenvård. Vården ska vara 
personcentrerad och ske utifrån patientens förutsättningar

 

Förebyggande tandvård vid identifierad sjukdomsrisk  
En patient som vid undersökning hos tandläkare eller tandhygienist uppvisar tecken på sjukdomsrisk 
eller har sjukdomsaktivitet ska erbjudas en orsaksutredning och individuellt anpassad och 
sjukdomsförebyggande behandling. 

Vårdnadshavare ska ges särskilt kunskapsstöd om tandsjukdomars uppkomst och sambandet mellan 
beteende och hälsa. Kunskapsförmedlingen ska vara anpassad till patienters/vårdnadshavares olika 
förutsättningar att ta del av sådan information. Behandlaren ska säkerställa att 
patienten/vårdnadshavaren har förstått informationen. 

Vid behov ska vårdgivaren rekommendera och anvisa fluoranalys av dricksvatten från egen brunn. 

2.5

 

Andra hälsofrämjande åtgärder 

Vårdgivaren ska även sträva efter ett gott hälsoarbete för patienterna gällande kost, tobak, alkohol 
och droger. Särskild vikt ska läggas på information om tobakens skadliga inverkan på tandhälsan. Vid 
undersökning ska tobaksvanor dokumenteras från 13 års ålder. Vid tobaksbruk ska hänvisning till 
stöd för tobaksavvänjning kunna erbjudas. 

2.6

 

Våld i nära relation och Barn som far illa 

Samtliga anställda hos vårdgivaren ska ha kunskap om och särskilt uppmärksamma tecken på våld i 
nära relationer samt ska anmäla misstanke om barn som far illa i enlighet med Socialtjänstlagen. 
Med begreppet barn som far illa avses bland annat försummelse/omsorgssvikt, psykisk och fysisk 
misshandel, sexuella övergrepp, självdestruktivt beteende samt hot och våld i barnets närmiljö.

  

Tandkliniken ska rutinmässigt ställa frågor om våldsutsatthet vid patientmöten, ha rutiner om hur 
våldserfarenheter ska hanteras och följa det regiongemensamma vårdprogrammet ”Våld i nära 
relationer” 
och riktlinjen fö

”Våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och sexuellt våld” 

samt 

övriga ledningsdokument knutna till riktlinjen.   

  

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

 

 

2.7

 

Vård och behandling 

Revisionsintervall 
Revisionsintervall 
är tiden mellan två undersökningar utförda av tandläkare/tandhygienist och 
grundas på individuell riskbedömning. Med regelbunden tandvård avses för 3-15-åringar ett besök 
med undersökning, behandlingsplan samt indicerad vård minst var 24:e månad och för 16-23-åringar 
gäller minst var 36:e månad.  

Revisionsundersökning utförd av tandläkare omfattar fullständig diagnostik av hela munhålan, 
riskgruppering och behandlingsplanering. Detta ska utföras första gången under det år patienten är 3 
år. Högsta tillåtna intervall mellan två undersökningar utförd av tandläkare är fyra (4) år för barn 3-
15-åringar och sex (6) år för barn och unga vuxna 16-23-åringar.  

Revisionsundersökning utförd av tandhygienist omfattar fullständig diagnostik av kariessjukdom och 
parodontal sjukdom samt riskgruppering och behandlingsplanering. För individer med hög 
sjukdomsförekomst och andra tillstånd ska tandläkare konsulteras.

 

Vårdgivaren ska för alla i målgruppen upprätta individuella revisionsintervall utifrån patientens 
behov. Det planerade revisionsintervallet ska vid undersökningstillfället framgå av journalen. Patient 
som genomgått fullständig undersökning rapporteras in till beställarenheten via avsedd IT-tjänst. 

Bettutvecklingskontroll omfattar kontroll av bettutveckling samt bedömning av bettutvecklingsrisk. 
Kontrollen ska utföras av tandläkare vid varje revisionsundersökning för samtliga barn i 
åldersintervallet 6-13 år samt i övriga åldrar om behov finns. 

Tandhälsokontroll kan utföras av tandsköterska och utgör en kontroll av tandhälsan där diagnostik, 
riskgruppering och terapiplanering inte ingår. Tandhälsokontroll av tandsköterska utgör inte underlag 
för vårdrapportering. 

2.8

 

Akut tandvård 

Vårdgivaren ska även kunna erbjuda akut tandvård till patienter inom målgruppen som är listade på 
annan enhet inom Hälsoval tandvård. Akut tandvård som genomförs av privat vårdgivare till patient 
som inte är listad vid kliniken, debiteras den klinik där patienten är listad. Om patienten inte är listad 
vid någon klinik, debiteras områdesansvarsklinik. Debitering görs enligt Folktandvårdens 

prislista

 

Region Västerbotten. Vid tveksamheter tas kontakt med Region Västerbottens Tandvårdsstöd mail 

tandvardsstod@regionvasterbotten.se

. 

Med akut tandvård avses behandling som i en akut situation ges för att lindra eller eliminera smärta, 
obehag eller infektionstillstånd från munhålan. Återföring av utförd akutbehandling ska snarast ske 
till ordinarie tandklinik. Ansvar för eventuell uppföljning och fortsatt vård sker på tandklinik där 
patienten är listad.  

Tandkliniken ska vara tillgänglig för akut tandvård samma dag under vardagar på klinikens ordinarie 
öppettider med kontaktmöjlighet via telefon eller besök på kliniken. Vid stängning inom ordinarie 
öppettider ska hänvisning finnas till annan överenskommen tandklinik i första hand inom Hälsoval 
tandvård som utför den akuta tandvården. 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

10 

 

Om vald vårdgivare inte är tillgänglig vid kontakttillfället så åligger det Folktandvården ett 
områdesansvar för den akuta tandvården. Akuttandvård under lördag och söndag samt helgdag ingår 
i Folktandvårdens områdesansvar. 
För patienter inom målgruppen som tillfälligt vistas utanför länet och behöver akut tandvårdvård får 
den behandlande vårdgivaren fakturera den tandklinik som har individen listad alternativt 
slutansvarskliniken om listning inte finns. Även behandlande vårdgivare som inte ingår i Hälsoval 
tandvård kan fakturera för genomförd akut tandvård. 

För patienter inom målgruppen som är folkbokförda i ett annat län och vistas i Västerbottens län och 
behöver akut tandvård får den behandlande vårdgivaren fakturera den tandklinik som har individen 
listad.  

För vägledning kring hantering av dessa ärenden kan beställarenheten kontaktas 

tandvardsstod@regionvasterbotten.se

. 

2.9

 

Barn och unga vuxna som är socialtjänstplacerade eller tvångsvårdade 

Om ett barn eller ung vuxen som är folkbokförd i Västerbotten och är socialtjänstplacerat eller 
tvångvårdas inom länet och behöver akut tandvård så står vårdgivande klinik för kostnaden. Om 
fullständig tandvård ska utföras så listas barnet på den vårdgivande kliniken. 

Om placeringen/tvångsvården sker utanför länet och barnet eller den unge vuxne behöver tandvård 
så står den klinik där barnet/den unge vuxne är listat för kostnaden. Om barnet inte är listat står 
slutansvarskliniken för kostnaden. Vid planerad tandvård ska förfrågan först göras av vårdgivande 
klinik till ansvarig klinik. 

Om ett barn eller ung vuxen som är folkbokförd i annat län och är placerat eller tvångsvårdas i 
Västerbotten och behöver tandvård så utförs tandvården inom ramen för Folktandvårdens 
områdesansvar. 

För mer information 

https://www.regionvasterbotten.se/for-

vardgivare/samverkan/halsoundersokningar-pa-begaran-av-socialtjansten

 

För vägledning kring hantering av dessa ärenden kan beställarenheten kontaktas 

tandvardsstod@regionvasterbotten.se

. 

2.10

 

Uteblivande 

Listade patienter

 

som inte infunnit sig på avtalad tid ska erbjudas ny tid inom rimlig tid från den 

första avtalade tiden. Samtliga avtalade tider mellan vårdgivare och patient skall journalföras och 
uteblivande debiteras.  

Vid upprepade uteblivande ska vårdnadshavaren/patienten skriftligen informeras av vårdgivaren. Vid 
upprepade uteblivande av barn upp till 18 år tillämpas rutiner för barn som far illa. Anmälan om 
misstanke att ett barn far illa ska ske i enlighet med skyldigheter i Socialtjänstlagen. 

2.11

 

Sammanhållen vård 

För att underlätta patientens/vårdnadshavarens kontakter med tandvården skall vården vara 
sammanhållen och personcentrerad. Så långt det är möjligt ska vården ges på hemmakliniken. 
Kontinuitet avseende behandling och behandlingsansvarig ska eftersträvas. 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

11 

 

2.12

 

Samverkan med specialisttandvården 

Ortodonti 
Alla patienter med ett behandlingsbehov enligt fastställda kriterier inom Region Västerbottens 
behovsgradering för tandregleringsbehandling ska erbjudas kostnadsfri tandregleringsvård. 

 

Vårdgivaren ska samverka med specialisttandvård i ortodonti, Region Västerbotten vid 
omhändertagandet av patienter med bettavvikelser.

 

När oenighet råder mellan tandläkaren och patienten/vårdnadshavaren beträffande 
behandlingsbehov ska patienten erbjudas så kallad second opinion av specialist inom Region 
Västerbotten. 

Ansvarig tandläkare hos vårdgivaren ansvarar för nedanstående: 

 

Övervaka av bettutvecklingen i både det primära och det permanenta bettet 

 

Uppmärksamma och diagnostisera bettavvikelser i rätt tid/vid rätt bettutvecklingsstadium 

 

Konsultera specialist i ortodonti vid behov 

 

Förbereda inför konsulten med registreringar och röntgenundersökningar och information till 
patient och vårdnadshavare 

 

Interceptiv vård inkluderande behandling med viss ortodontisk apparatur  

 

Extraktioner/operativa avlägsnanden av tänder på ortodontisk indikation  

 

Profylax och behandling av karies och gingivit samt behandling av akuta besvär i anslutning 
till ortodontibehandling   
 

Pedodonti 
Patienter med behandlingsproblem ska i största möjliga utsträckning omhändertas i 
allmäntandvården där smärtfri behandling ska erbjudas. Vid tandvårdsrädsla ska sedering kunna 
erbjudas som komplement till ett gott psykologiskt omhändertagande. Där komplicerande 
bakgrundsfaktorer föreligger kan det vara motiverat med utredning och behandling i samverkan med 
specialisttandvården inom Region Västerbotten.  

För följande patientkategorier ska vårdgivaren samverka med specialist inom pedodonti för barn 3-
18 år och specialist inom orofacial medicin för unga vuxna över 18 år. Syftet med samverkan är att 
skapa en sammanhållen och långsiktig behandlingsplan samt för att klargöra vad som ska utföras i 
allmäntandvård respektive specialisttandvård: 

 

Patienter med ovanliga och/eller komplicerade odontologiska problem och barn med 
tandproblem i samband med funktionsvariation eller olika medicinska tillstånd samt barn 
med komplicerad funktionsstörning avseende orofaciala problem 

 

Patienter som kräver omhändertagande i nära samarbete med sjukvårdande instanser. 
Exempel på detta är medfödda eller förvärvade missbildningar i ansikte och käkar eller 
tänder eller komplicerad sjukdomsbild med speciella krav på behandling och/eller samverkan 
med andra instanser 

 

Patienter som i samverkan med allmäntandvården kräver en samlad specialistkompetens 
med andra odontologiska specialiteter. Exempel på detta är komplicerade tand- eller 
käkskador efter trauma.  

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

12 

 

 

Patienter med stora behandlingsproblem och/eller med omfattande och komplicerad 
sjukdom och behandling, där omhändertagandet kräver särskild kompetens och särskilda 
resurser. Exempel på detta är okontrollerad sjukdomsutveckling i tänder, käkar och övriga 
orala vävnader. 

 

Patienter med omfattande bettavvikelser i samband med funktionsvariation. 

2.13

 

Sedering  

Vid behov av sedering med farmaka ska behandling i första hand ske inom allmäntandvården. 

I de fall tveksamhet råder om val av sederingsformer, utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv, 
alternativt lustgassedering skall specialisttandvård i pedodonti/orofacial medicin, Region 
Västerbotten konsulteras innan behandling genomförs.

 

2.14

 

Narkostandvård 

Narkos inom tandvård för barn och unga vuxna används restriktivt. Patienter som kan vara i behov av 
narkostandvård kan remitteras till specialisttandvård i pedodonti, Region Västerbotten för 
bedömning och behandling. Efter utförd tandbehandling under narkos ska patienten följas upp. 
Vårdgivare ansvarar för upprättande av uppföljningsplan. Vårdgivare ansvarar för att förebyggande 
tandvård genomförs under remisstiden i väntan på narkosbehandling. 

2.15

 

Läkemedel  

Vårdgivaren ska ha god kunskap om och följa gällande föreskrifter inom Region Västerbotten 
avseende läkemedel. De förskrifter som avses är Läkemedelskommittés rekommendationer och 
riktlinjedokument såsom Terapirekommendationer för tandvården, Tandvårdens läkemedel samt 
riktlinjer från Strama.  

Vårdgivaren ansvarar för att förskrivarkod och arbetsplatskod finns. 

Vårdgivaren ansvarar för läkemededelsordinationer till sina listade patienter samt ansvar för att 
erforderliga läkemedel som behövs vid mottagningen finns och får själv bekosta dessa.  

2.16

 

Kvalitet och patientsäkerhet  

Vårdgivaren förväntas följa Socialstyrelsens föreskrifter avseende ledningssystem för systematiskt 
kvalitetsarbete. 

Vårdgivaren ska bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete enligt Patientsäkerhetslagen. 
Vårdgivaren ska dokumentera sitt patientsäkerhetsarbete i en patientsäkerhetsberättelse senast 1 
mars årligen. Denna ska kunna tillhandahållas för Region Västerbotten på förfrågan. 

Vårdgivaren ska ha ett system för avvikelsehantering samt rutiner för dels avvikelser som berör egna 
tandkliniker, dels avvikelser som berör annan vårdgivare. Inkomna avvikelser från annan tandklinik 
eller vårdgivare ska alltid besvaras och svaret ska delges avsändande tandklinik. 

Vårdgivaren ska anmäla allvarliga avvikelser enligt Lex Maria och tillhandahålla de resurser som krävs 
för en snabb utredning och handläggning av dessa ärenden. Detta gäller även när en allvarlig 
avvikelse helt eller delvis inträffat på annan enhet samt när begäran om deltagande i utredning 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

13 

 

kommer från annan vårdgivare. När vårdgivarens anmälningsansvarige gör anmälan enligt Lex Maria 
som rör händelser inom Hälsoval tandvård ska kopia av anmälan, utredningsmaterial och åtgärder 
skickas till Region Västerbotten för kännedom. Handlingarna ska vara avidentifierade. Beslut av 
Inspektionen för vård och omsorg i ärendet ska tillställas Region Västerbotten. Vårdgivaren ska 
informera Region Västerbotten om resultat av tillsyn. 

Vårdgivaren har ansvar för att det finns rutiner för analys, uppföljning och erfarenhetsåterföring till 
berörda av lokala avvikelser. Ärenden ska kommuniceras och användas i lärande syfte.               

2.17

 

Vårdhygien 

Vårdgivaren ska tillämpa hygienrutiner enligt Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och 
omsorg. 

2.18

 

Tillgänglighet 

Vårdgivaren ska svara för att det finns lättillgänglig och lättförståelig information om öppettider och 
tidsbeställning. Tandkliniken ska vara tillgänglig på telefon under vardagar på klinikens ordinarie 
öppettider. Vid stängning ska hänvisning finnas till annan överenskommen tandklinik inom Hälsoval 
tandvård. Vid de tider då tandkliniken inte har öppet ska information ges om var patienten kan få sin 
vård enligt överenskommelse med annan vårdgivare.  

2.19

 

Smittskydd  

Vårdgivaren ska samverka med Region Västerbotten för att adekvata smittskyddsåtgärder vidtas så 
att smittsamma sjukdomars utbredning bland befolkningen i länet minimeras. 

2.20

 

Krisberedskap  

Vårdgivaren utgör en del av Region Västerbottens krisberedskap och ska ingå som resurs vid inträffad 
särskild händelse. Det innebär att vårdgivaren omfattas av Region Västerbottens kris- och 
katastrofplan och är skyldig att följa direktiv ställda av lokal och/eller regional krisledning vid kriser, 
katastrofer samt vid höjd beredskap.  

2.21

 

Samarbete  

Vårdgivaren ska samarbeta med berörda vårdaktörer, annan huvudman och myndigheter när 
patientens behov inte kan tillgodoses enbart av vårdgivaren. Samarbetet ska bedrivas på ett sådant 
sätt att det bidrar till en väl fungerande vårdprocess vad gäller utrednings-, behandlings- och 
rehabiliteringsplaner och insatser. Vården ska utformas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt 
och med patientens/vårdnadshavares samtycke och delaktighet. Samarbete kring patient vid 
vårdövergångar ska ske strukturerat och patientsäkert.  

 

 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

14 

 

3

 

ALLMÄNNA VILLKOR 

3.1

 

Kompetens och bemanning  

Verksamhetschef  
Vårdgivaren ska ha utsedd, namngiven verksamhetschef som ska vara väl förtrogen med de lagar, 
förordningar, föreskrifter, riktlinjer, råd och rekommendationer som gäller för tandvården. Vid byte 
av verksamhetschef ska vårdgivaren skriftligen informera beställarenheten innan förändringen träder 
i kraft. 

Kompetens  
Vårdgivaren ansvarar för att all personal i verksamheten har tillräcklig och aktuell kunskap inom det 
odontologiska ämnesområdet samt fortlöpande erhåller erforderlig fortutbildning som särskilt berör 
tandvård för barn och unga vuxna. 

Uppdraget kräver svensk yrkeslegitimation för tandläkare respektive tandhygienist. Vård ska ges av 
tandläkare eller tandhygienist inom ramen för deras respektive legitimationsansvar. Icke legitimerad 
tandvårdspersonal (tandsköterskor) kan aktivt delta i vårdens utförande under ledning av 
tandläkare/tandhygienist 

3.2

 

Arbetsgivaransvar 

Vårdgivares anställda omfattas av sekretess och ska också omfattas av den yttrande- och 
meddelarfrihet som anställda inom Region Västerbottens egen regi har. Om vårdgivare inte har 
tecknat kollektivavtal, ska denne kunna uppvisa sitt systematiserade angreppssätt för hur relationen 
arbetsgivare - arbetstagare regleras på ett sätt som motsvarar god sed på svensk arbetsmarknad. 

3.3

 

Lokaler och utrustning 

Tandkliniken ska för verksamheten ha säkra, ändamålsenliga, tillgängliga och verksamhetsanpassade 
lokaler och utrustning. Lokaler och utrustning ska vara utformade så att vården av patienterna kan 
ske med full respekt för individens behov av integritet och ostördhet. I de verksamheter där patienter 
vistas ska miljön vara barnanpassad.  

3.4

 

Lagar, förordningar och övriga styrdokument 

Vårdgivaren har ansvar att känna till och följa gällande konventioner, lagar och andra författningar, 
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd som berör vårdgivaren vid utförandet av uppdraget. 
Vårdgivare ansvarar för att vårdgivarens personal är väl insatt i och följer de av Region Västerbotten 
beslutade styrdokument, riktlinjer, rutiner och vårdprogram som är relevanta för uppdraget. 

3.5

 

Remisshantering 

Remisshantering ska ske enligt Socialstyrelsens föreskrifter för tandvård.  

Remiss för specialisttandvård ska sändas i så god tid att denna vård kan

 

slutföras inom den avgiftsfria 

tandvården, vilket innebär före det år patienten fyller 24 år. 

Vid remiss till annan klinik ska kontakt upprätthållas mellan hemmaklinik och remissklinik.  

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

15 

 

3.6

 

Miljöansvar 

Vårdgivare som utför verksamhet på uppdrag av Region Västerbotten ska bedriva sin verksamhet på 
ett miljömässigt hållbart sätt så att vårdgivaren därigenom medverkar till att målen i regionens 
miljöarbete uppnås. Miljöarbetet ska vara en naturlig del i verksamheten och i linje med 
kvalitetsarbetet. Verksamheten ska bedrivas så att användningen av miljö- och hälsoskadliga kemiska 
produkter minskar. 

3.7

 

Patientenkäter 

Vårdgivaren ska samverka med Region Västerbotten vid genomförande av patientenkäter. Region 
Västerbotten äger rätt att anvisa metod, frågeformulär och tidpunkt för gemensamma 
patientenkäter som vårdgivaren ska delta i. Region Västerbotten äger rätt att ta del av allt 
grundmaterial och resultat från de patientenkätundersökningar som beslutats ska genomföras.  

3.8

 

Patientnämnden 

Vårdgivarens verksamhet inom Hälsoval Tandvård faller under ansvarsområdet för regionens 
patientnämnd. Patienten ska informeras och ges erforderlig möjlighet att vända sig till regionens 
patientnämnd. Vårdgivaren ska till patientnämnden lämna de uppgifter som nämnden behöver för 
att fullgöra sitt uppdrag.

 

3.9

 

Patientavgift och övriga avgifter 

 
Avgifter som kan tas ut av vårdnadshavare eller ung vuxen är: 

1.

 

Avgift för uteblivande, men endast om tiden avtalats och godkänts av både kliniken och 
patienten/vårdnadshavare 

2.

 

Avgift för förlorad tandställning och bettskena 

3.10

 

Sjukresor 

Vårdgivaren ska följa Region Västerbottens tillämpningsanvisningar för sjukresor och vara patienten 
behjälplig med att ordna sjukresa. Vårdgivaren har inte kostnadsansvar för sjukresor. 

3.11

 

Tolkservice 

Vårdgivaren ska tillhandahålla tolk till patient som inte förstår eller kan uttrycka sig på svenska 
språket samt teckenspråkstolkar och vuxendövtolkar till döva, dövblinda och hörselskadade 
patienter. Vårdgivaren har inte kostnadsansvar för tolk. Privata vårdgivare ersätts för tolkutgifter 
förutsatt att de använder regionens avtal. Information om bokning av teckenspråkstolkar och 
vuxendövtolkar till döva, dövblinda och hörselskadade patienter finns via länk på Hälsoval tandvård 
barn- och unga vuxnas 

webbplats.

 

Vid frågor kontakta beställarenheten.

 

3.12

 

Patientjournal/Arkivering 

Vårdgivare ska upprätta patientjournaler enligt Patientdatalagen (2008:355), Socialstyrelsens 
föreskrifter om informationshantering och journalföring i hälso- och sjukvården, SOSFS 2008:14 och 
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i 
hälso- och sjukvården, HSLF-FS 2016:40. 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

16 

 

Region Västerbotten medger att journalinformation från regiondrivna vårdenheter som avser patient 
som söker vård eller behandling vid tandkliniken får lämnas ut under förutsättning att patientens 
samtycke inhämtats. På motsvarande sätt ska vårdgivare medge att journalinformation upprättad i 
vårdgivares verksamhet, och som avser patient som söker vård eller behandling vid regiondriven 
vårdenhet, får lämnas ut under förutsättning att patientens samtycke inhämtats. Patientens 
samtycke får inhämtas muntligt av vårdansvarig person, men ska enligt lag alltid dokumenteras 
skriftligen i patientjournalen på så sätt att den som inhämtat samtycke är identifierbar. 

Vårdgivaren ska, med patientens medgivande, på förfrågan utlämna kopia av patientjournal till 
annan vårdgivare som ger hälso- och sjukvård/tandvård till patienten. Vårdgivaren har rätt respektive 
skyldighet att kostnadsfritt erhålla respektive tillhandahålla kopia av patientjournal från respektive 
till den offentliga sjuk- och tandvården eller från/till vårdgivare inom Hälsoval Tandvård. 

Om en tandklinik upphör ansvarar vårdgivaren för en fortsatt god arkivvård av patientjournaler. 

3.13

 

Personuppgiftsbiträde  

Varje tandklinik är var för sig ansvarig

 

för behandling av personuppgifter enligt 

Dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Tandkliniken ska teckna personuppgiftsbiträdesavtal med 
Region Västerbotten. Sveriges kommuner och regioner (SKR:s) mall för personuppgiftsbiträdesavtal 
ska användas. 

3.14

 

Underleverantör 

Vårdgivare ansvarar mot Region Västerbotten för underleverantörs arbete som för eget arbete. Vid 
tillkommande av, eller byte av underleverantör ska beställarenheten meddelas. 

 

4

 

LISTNING 

4.1

 

Icke-valsalternativ  

Personer som är folkbokförda i Västerbotten och som avstår från

 

aktivt val tilldelas tandklinik inom

 

Folktandvården i det geografiska närområdet (icke-valsalternativ). Skatteverkets kod baserat på

 

län/kommun/distrikt kombinerat med postnummer avgör vilken Folktandvårdsklinik som individen 
får som tilldelad klinik.  

4.2

 

Patientens/vårdnadshavares val 

En tandklinik förbinder sig att ta emot minst 30 patienter i målgruppen som önskar lista sig vid 
kliniken. Om kapacitet saknas för utökad verksamhet till fler än 30 patienter ska tandkliniken skriftligt 
anmäla till beställarenheten om listningsstopp. Det finns inget krav för minimiantal patienter som ska 
vara listade vid en enskild tandklinik.  

Region Västerbotten ansvarar för att information finns på 1177.se om listningsstopp. 

4.3

 

Tillvägagångssätt för listning 

Listning sker genom val av tandklinik och bekräftas genom samtycke från personen/vårdnadshavare 
att hen vill listas och få sin tandvård hos den valda kliniken. Vårdgivaren försäkrar 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

17 

 

patientens/vårdnadshavarens eget val i listningssystemets registreringsfunktion. Uppdateringar som 
gäller nytillkomna 3-åringar, inflyttade, utflyttade och avlidna sker fortlöpande i listningssystemet via 
daglig avisering från Skatteverket.  

4.4

 

Skyddade personuppgifter 

Personer med skyddade personuppgifter kan välja tandklinik, men får inte registreras i 
listningssystemet. Vårdgivaren ersätts för utförd tandvård enligt Region Västerbottens 
tandvårdstaxa. Vårdgivaren skickar faktura till beställarenheten på aktuellt belopp. 

4.5

 

3-åringar och inflyttade 

Nyinflyttade och 3-åringar tilldelas ett icke-valalternativ i avvaktan på att patienten/vårdnadshavaren 
gör ett eget val.  

Information om Hälsoval Tandvård med uppmaning att välja skickas ut under början av kalenderåret 
till vårdnadshavare för de barn som fyller tre år.  

Till nyinflyttade personer/vårdnadshavare skickas informationen efter inflyttning. 
Personen/vårdnadshavaren väljer sedan tandklinik inom Hälsoval tandvård. 

Omval av tandklinik kan göras när så önskas. Den nya tandkliniken övertar vårdansvaret månaden 
efter det att ny listning skett.  

4.6

 

Flyttning inom länet 

Personer som har gjort ett eget val av tandklinik och flyttar till ny folkbokföringsadress inom länet är 
listad på den valda tandkliniken tills dess ett nytt val görs. 

Person som tilldelats en tandklinik, icke-valalternativ, och flyttar till annat geografiskt område i länet, 
tilldelas tandkliniken i det geografiska område som den nya folkbokföringsadressen tillhör.   

4.7

 

Tandklinik flyttar 

En tandklinik som flyttar till en ny adress ska informera de patienter som är listade vid tandkliniken 
om den nya adressen. 

4.8

 

Tandklinik upphör 

Om tandkliniken upphör med sin verksamhet har Region Västerbotten det yttersta ansvaret för att 
den listade har tillgång till och kan listas vid en ny tandklinik.  

  

5

 

INFORMATION OCH MARKNADSFÖRING 

 

5.1

 

Hälsovalssymbol 

Införande av valfrihetssystem för allmän tandvård för barn och unga vuxna 3-23 år

 

i Västerbotten 

sker under varumärke Hälsoval tandvård.  

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

18 

 

5.2

 

Information om kontaktuppgifter och uppdrag 

Vårdgivaren ansvarar för information till invånare, patienter, samverkansparter och övriga 
intressenter om vårdgivarens verksamhet. 

Region Västerbotten ansvarar för att informera invånarna om vilka tandkliniker som har avtal om 
Hälsoval Tandvård och kontaktuppgifter till dem.

 

Vårdgivaren ansvarar för att uppgifter om tandkliniken som levererats till Region Västerbotten är 
aktuella och korrekta. När en förändring sker ska vårdgivare lämna uppdaterad information till 
Region Västerbotten. 

5.3

 

Information mellan Region Västerbotten och vårdgivare 

Region Västerbotten ansvarar för att utförare av Hälsoval tandvård via Region Västerbottens externa 
webbplats kan ta del av sådan information som behövs för att fullgöra åtagandet. Vårdgivaren ska ha 
e-postadress så att Region Västerbotten ska kunna kommunicera med vårdgivaren. Vårdgivaren ska 
hålla Region Västerbotten underrättad om aktuell e-postadress. 

Vårdgivaren har ansvar för att söka aktuell information som Region Västerbotten ger ut på Region 
Västerbottens externa webbplats samt via post och e-post. 

5.4

 

Patientinformation  

Vårdgivaren ansvarar för att kommunicera aktuell information om Hälsoval tandvård med 
vårdnadshavare/ung vuxen. Region Västerbotten förbehåller sig rätten att placera ut information på 
tandkliniken. 

5.5

 

Marknadsföring 

Region Västerbotten ansvarar för att personer i målgruppen/vårdnadshavare informeras om 
möjligheten att välja tandklinik.

 

Region Västerbotten ansvarar för att ta fram information om vad Hälsoval Tandvård innebär, hur 
valet går till och vilka tandkliniker som kan väljas.  

Vårdgivaren ansvarar för att tandklinikens marknadsföring av verksamheten är saklig och korrekt. Det 
ska klart framgå att verksamheten drivs på uppdrag av Region Västerbotten.  

6

 

INFORMATIK OCH TELEFONI 

6.1

 

Patientadministration 

Vårdgivaren ska använda av Region Västerbotten anvisade administrativa IT-tjänst Symfoni för 
patientadministration och patientdokumentation. IT-tjänsten ska användas för listning av patienter 
samt vårdrapport/undersökningsåtgärd och hälsodata. Onlinemanualer finns tillgängliga i IT-tjänsten 
efter tilldelad behörighet och inloggning. 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

19 

 

6.2

 

Behörighetsregister till IT-tjänst 

Vårdgivaren ska leverera aktuella personuppgifter enligt anvisning om sina användare av 
administrativ IT-tjänst Symfoni för Hälsoval Tandvård. Uppgifterna levereras till beställarenheten för 
registrering i internt behörighetsregister.  

6.3

 

Övriga systemfunktioner 

HSA-katalog, HSA-ID  
HSA är en del i den Nationella IT-strategin och ett nationellt samarbete kring elektronisk katalog med 
information om organisation och anställda inom svensk vård och omsorg. HSA möjliggör utbyte av 
kontaktinformation mellan tandkliniker, men utgör också grund för behörighetshantering i lokala och 
externa system. 
 
HSA-ID för vårdgivare och dess samtliga användare av administrativ IT-tjänst registreras i internt 
behörighetsregister av beställarenheten. 

SITHS och säkerhet  
Vårdgivaren ska använda de SITHS-lösningar, nationella tjänster eller lokala tjänster, som är eller kan 
bli aktuella inom ramen för Hälsoval tandvård. 

Tillgång till IT-tjänsten för listning av patient och rapportering av data kräver personligt eID-kort med 
SITHS-certifikat. Kostnad för eID-kort belastar vårdgivaren. 

Inloggning till anvisad IT-tjänst görs via Region Västerbottens externa webbplats. 

6.4

 

Informationssäkerhet  

Vårdgivaren ska följa lagstiftning för personuppgifter samt Region Västerbottens regler för 
informationssäkerhet. Vårdgivaren ska tillsammans med Region Västerbotten genomföra riskanalyser 
när så bedöms lämpligt. 

Behörighet och åtkomstkontroll till IT-tjänst 
Vårdgivare ska samarbeta med beställarenheten för att tilldela och bortta behörigheter till 
administrativ IT-tjänst inom Hälsoval tandvård. 

Loggkontroll av patientjournaler 
Vårdgivaren ska utföra loggkontroll i vårdgivarens patientjournalsystem enligt SOSFS 2008:14. Vid 
misstanke om otillbörlig åtkomst ska vårdgivaren i tillämpliga fall samverka med Region Västerbotten 
för att följa upp och klargöra eventuella överträdelser.  

Servicedesk 
Vårdgivaren har möjlighet att nyttja Region Västerbottens Servicedesk vid felanmälan samt för 
service- och supporttjänster enligt kontrollschema fram till och med inloggning i Region 
Västerbottens administrativa IT-tjänst för Hälsoval tandvård. Efter inloggning så ges supporttjänster 
via Funktionsbrevlåd

tandvardsstod@regionvasterbotten.se 

 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

20 

 

7

 

 MEDICINTEKNISK UTRUSTNING 

7.1

 

Utrustning för rengöring, desinfektion och sterilisering 

 
Utrustning för rengöring, desinfektion och sterilisering är vårdhygieniskt kritisk utrustning som måste 
hanteras, skötas och underhållas korrekt för att fungera på avsett sätt och bidra till en säker vård. 
Vårdgivaren ansvarar för att tekniskt säkra produkter som uppfyller gällande standarder anskaffas 
och att nya produkter är kompatibla med äldre produkter ur funktions- och säkerhetssynpunkt. 
Vårdgivaren ansvarar för att de anskaffade produkterna kontrolleras och underhålls enligt 
tillverkarens anvisningar så att de upprätthåller funktion och säkerhet under hela produktens livstid.  

Utrustning för rengöring, desinfektion och sterilisering anskaffas av vårdgivaren.  

Region Västerbotten äger rätt att granska vårdgivarens utrustning för rengöring, desinfektion och 
sterilisering och ge direktiv för eventuell åtgärd. 

 

8

 

UPPFÖLJNING  

Region Västerbotten har ett ansvar att kontrollera och följa upp att hälsocentralen utför uppdraget 
på ett tillfredsställande sätt. Uppföljning sker enligt den uppföljningsplan som fastställs årligen.  

Verksamhetsstatistik insamlas med stöd av den information som samtliga tandkliniker registrerar i 
vårdadministrativa systemet. Tandkliniken ska därutöver medverka med faktaunderlag och lämna de 
uppgifter som Regionen behöver för att följa upp:  

 

att den allmänna tandvård för barn och unga vuxna bedrivs i enlighet med de mål och 
riktlinjer som regionen fastställt  

 

för att upptäcka avvikelser  

 

för att utveckla verksamheten  

 

för att möjliggöra allmänhetens rätt till insyn enligt 10 kap 9 §

 kommunallagen.  

Förutom den standardiserade uppföljningen kan Region Västerbotten kalla till uppföljningsmöte. Vid 
uppföljningsmöten ska från vårdgivarens sida medverka minst verksamhetschef och odontologiskt 
ansvarig. Vårdgivaren ska förse beställarenheten med efterfrågat uppföljningsunderlag samt ansvara 
för att inrapporterade uppgifter är riktiga. 

 

Region Västerbotten har rätt att såväl använda som publicera resultaten. Publicering/redovisning ska 
ske vid den tidpunkt och på det sätt som Region Västerbotten fastställt och i de system eller i de 
sammanhang som Region Västerbotten anvisar. 

Region Västerbotten eller annan på dess uppdrag har rätt att hos vårdgivaren följa upp/inspektera 
verksamheten för att bland annat säkerställa att vårdgivaren uppfyller överenskomna krav och 
specifikationer. Vårdgivaren ska medverka i framtagande av de uppgifter, information och handlingar 
som begärs vid sådan uppföljning. 

                                                       

                                                    

 

 

 

 
 

21 

 

 

8.1

 

Metoder för uppföljning 

Avsnittet beskriver fyra olika metodtyper, årsrapport, gemensam dialog, enskild uppföljningsdialog 
samt särskilda fördjupningar som kan användas parallellt.  

Årsrapport 

Den årliga uppföljningen och analysen syftar till att kunskap om målgruppens tandhälsa och 
tandklinikernas måluppfyllelse.   

Dialog mellan beställare och utförare  

Uppföljning av tandvårdens, inom Hälsoval tandvård, generella läge och utvecklingsbehov genom 
gemensam dialog syftar till att ge en samlad bild av tandvårdens situation, förutsättningar och 
utmaningar. Samtidigt ska den skapa förutsättningar för utveckling i samarbete mellan 
verksamhetsföreträdare och företrädare för Region Västerbottens beställarenhet.  

Minst en gång per år kallar företrädare för Region Västerbottens beställarenhet till träff med 
verksamhetsföreträdare.  

Enskild uppföljningsdialog 

Vid behov kan uppföljning av enskilda tandkliniken göras. Syftet är att granska och bidra till goda 
förutsättningar för verksamhetsutveckling vid den specifika enheten. Dialog är den centrala 
arbetsformen för identifiering av förbättringsområden och problemlösning. Uppföljningen har också 
ett inslag av kontroll i relation till gällande uppdrag och regler.  

Särskilda fördjupningar  

Kompletterande fördjupningar vid särskilda behov, t.ex. om det framkommer tecken på särskilda 
problem eller brister inom någon verksamhet, eller om man ser behov av fördjupad kunskap inom 
något särskilt område.  

Fördjupad riskbaserad uppföljning syftar till att minska särskilda risker för brister och oegentligheter 
och genomförs när det finns indikationer på särskilda problem vid någon enhet eller inom något 
specifikt område.  

När så behövs kan Region Västerbotten begära fram underlag och vid behov formulera krav som 
verksamhetschefen ska möta med en åtgärdsplan.