NYHETER 2021-05-20

Mötesplats Lycksele 2021 med hållbarhet och samverkan i centrum

För åttonde gången men för första gången digitalt, genomfördes Mötesplats Lycksele idag. Temat var Det hållbara samhället, vilket det digitala formatet även förstärkte när människor slöt upp från sina hemmakontor på olika håll i Västerbotten och från andra delar av Sverige.

Elham Pourazar och Ibrahim Baylan

– Mötesplats Lycksele är vår gemensamma plattform för att utbyta erfarenheter, föra dialog och lyfta exempel på goda insatser, och gemensamt diskutera framtida utmaningar för att utveckla Västerbotten. Vi behöver kroka arm och göra saker i bred samverkan och vi behöver hjälpas åt att uppdatera varandra om vad som händer i Västerbotten, för det är så mycket på gång, säger Anna Pettersson utvecklingsdirektör, Region Västerbotten.

Näringsminister Ibrahim Baylan var en av dagens huvudtalare och han menade att norra Sverige är i ett guldläge med tanke på skogen, malmen, vattnet, den rena luften och den rena elen, tillsammans med den digitalisering som pågår. Han sa att det som händer i norra Sverige just nu är viktigt både för resten av Sverige och Europa, eftersom vi visar att klimatomställning inte behöver innebära att gå bakåt i utvecklingen.

Inom ramen för temat Det hållbara samhället fortsatte ämnena att koppla till varandra, med panelsamtal om attraktiva livsmiljöer, energifrågor och transporter. Kjell A Nordström och Per Schlingmann knöt an till hur pandemins omställningar kommer att påverka oss även i fortsättningen, där hållbarhetsvärderingar har blivit ännu viktigare för oss. Nordström och Schlingmann framtidsspanade bland annat kring att medelstora städer och stadsnära landsbygd är de platser som växer i attraktivitet.

Goda nyheter
Inslag av goda nyheter från Västerbotten, prisutdelning RF-SISU, liveintervjuer i Lycksele, kulturkryss och musik skapade variation i programmet. Alla deltagare hade möjlighet till interaktivitet genom chatt och digitala mötesrum och kunde ladda ner en podd och en ebok under konferensens gång.

Dagen innehöll även ett intressant inslag om Västerbotten som Europas mest hållbara region, där bland andra Erik Bergkvist (S) ledamot Europaparlamentet och Jessika Roswall (M) andre vice ordförande i riksdagens EU-nämnd medverkade.

– Vi ska utveckla världens mest hållbara plats här i norra Sverige, säger Rickard Carstedt (S) regionråd, Region Västerbotten. Det finns alltid en risk att vi västerbottningar lever kvar med en gammal uppfattning om vilka vi är och hur det är här. Vi måste förstå att vi på många sätt är centrum från och med nu och en av Europas mest hållbara platser. Kanske behöver vi börja med oss själva och uppdatera vår egen självbild, avslutar Rickard Carstedt.

För mer information
Thomas Hartman
Chef Externa relationer och strategisk platsutveckling,
Region Västerbotten