NYHETER 2022-07-03

Regionpodden sänder live från Almedalen

Söndag 3 juli hos Västerbotten i Almedalen ägnas åt ämnet kompetensförsörjning. 16:00-17:00 sänder Regionpodden live med rubriken ”Hur får vi tag på rätt arbetskraft?” Välkommen till Novgorodgränd 1 eller delta digitalt.

– Befolkningsförsörjningen är den största utmaningen vi har i norra Sverige från och med nu. Det är inte helt uppenbart exakt hur vi ska lösa den, men vi vet att alla goda krafter kommer att behöva bidra till lösningen. Bara tillsammans kan vi lägga det här komplicerade pusslet, som inte kommer att bestå av en ”huvudnyckel” utan av väldigt många små insatser och samarbeten, säger Rickard Carstedt (S) regionråd, Region Västerbotten.

Dagens gäster i Regionpodden är Rickard Carstedt (S) regionråd, Region Västerbotten, Maria Mindhammar, generaldirektör Arbetsförmedlingen och Jonas Lundström, chef för Näringsliv och samhällsbyggnad, Region Västerbotten, som tillsammans med Elin Leyonberg samtalar om hur den stora tillväxt som norra Sverige står inför, med nya etableringar som ställer krav på kompetensförsörjning. Redan nu vittnar företag och organisationer om svårigheter att hitta personal. Hur kan vi tillsammans hitta lösningar?

Ämne: Hur får vi tag på rätt arbetskraft?
Var: Novgorodgränd 1, Visby
När: 3 juli 16:00-17:00
För digitalt deltagande: regionvasterbotten.se/play

Regionpodden sänder live varje dag mellan den 3-6 juli.
För Västerbotten i Almedalens fullständiga program:almedalen/veckans-program-2020

För mer information
Thomas Hartman