NYHETER 2022-07-05

Västerbotten i Almedalen program 5 juli

Tisdag 5 juli hos Västerbotten i Almedalen lyfter vi frågan om hållbar livsmedelsproduktion i norra Sverige. Regionpodden sänder live med rubriken ”Kommer maten att räcka?” I Region Västerbottens lokaler blir det även seminarier om kommunikationens roll i valrörelser och flyktingars situation i världen. På kvällen politisk allsång! Välkommen till Novgorodgränd 1.

Novgorodgränd 1. Foto: Patrick Trägårdh

Dagens gäster i Regionpodden är Anna-Karin Karlsson, projektledare på forskningsinstitutet RISE och Ella Nilsson, matambassadör, Västerbotten. Tillsammans med Elin Leyonberg samtalar de om hur vi kan säkra produktionen av närproducerat livsmedel. Podden sänds live kl. 16:00-16:30.

– Det är viktigt med närproducerad mat – det handlar om överlevnad för länet. Bra för miljön och smakupplevelsen. Och för vetskapen. Att veta var köttet och mjölken kommer ifrån ger trygghet, säger Ella Nilsson, matambassadör i Västerbotten.

Seminarier och arrangemang hos Västerbotten i Almedalen 5 juli, Novgorodgränd 1

10.00-12.00
Seminarium: Kommunikationens roll i valrörelser - sett inifrån partierna
Arrangör: PRECIS

I seminariet samtalar kommunikationscheferna från Moderaterna och Vänsterpartiet kring utmaningar med att nå fram med sina budskap och strategier för att vinna röster.

13.10-15.00
Seminarium: Flyktingars situation i världen
Arrangör: SWEDO

UNHCR uppmanar idag världsledare att stärka arbetet med att främja fred.

16.00-16.30
Regionpodden: Kommer maten att räcka?
Arrangör: Region Västerbotten

Hur kan vi säkra den närproducerade livsmedelsproduktionen? Lantbrukare har drabbats hårt av rådande el- och bränslepriser. Vi är mitt i en inflation där matpriserna blir dyrare, Ukrainakriget påverkar livsmedelstillgången och klimatkrisen ger ändrade förutsättningar. Hur ser vi då till att samtidigt bli mer självförsörjande på mat och värna närproducerat?
Medverkande: Anna-Karin Karlsson, projektledare på forskningsinstitutet RISE och Ella Nilsson, matambassadör Västerbotten samtalar på scenen tillsammans med Elin Leyonberg.

Du kan se podden både på Novgorodgränd 1 och på regionvasterbotten.se/play

21.00-23.00
Politisk allsång
Arrangör: Region Västerbotten

Varmt välkommen att sjunga, skråla eller nynna tillsammans med oss! Lorents Burman kommunalråd i Skellefteå, hälsar välkommen och väljer första sången. Petra Engman och Johan Wållberg hjälper oss att hålla tonen och sånghäften finns på plats.

Regionpodden sänder live varje dag mellan den 3-6 juli.
För Västerbotten i Almedalens fullständiga program, besök: almedalen/veckans-program-2020

För mer information
Thomas Hartman