NYHETER 2022-07-06

Västerbotten i Almedalen, program 6 juli

Onsdag 6 juli bjuder Region Västerbotten in till seminariet ”Vad händer i norra Sverige?” där representanter från politiken, EU, näringslivet och Region Västerbotten medverkar. Det blir även seminarier om främjande av fysisk aktivitet och ett kvällsmingel där vinnaren av Almedalens bästa Stockholmsperspektiv 2022 tillkännages. Regionpodden livesänder: ”Hur kan vi ha så olika syn på skogen?”

– I Sverige är vi vana att bruka och använda skogen industriellt i byggande, men även som en möjliggörare i den gröna omställningen för att exempelvis ta fram biobränslen. Vi ser också skogen som en stor kolsänka där nyplanterad skog bidrar till detta. EU:s syn på skogsbruket hotar nu att gå på tvärs med den svenska modellen. Att enligt EU minska på brukandet av skogen i tron att det förbättrar koldioxidupptagningen skulle direkt slå mot den svenska tillväxten och minska skogens bidrag i den gröna omställningen, säger Anna Pettersson regional utvecklingsdirektör, Region Västerbotten.

Hör mer om EU:s och Sveriges olika syn på det svenska skogsbruket i Regionpodden. Obs! Ny tid: 13:00-13:30 regionvasterbotten.se/play

Alla seminarier och arrangemang hos Västerbotten i Almedalen 6 juli, Novgorodgränd 1

8.15-8.45
Seminarium 1: Hur kan vi främja fysisk aktivitet och hälsa med hjälp av innovativa synsätt och metoder?

9.00-9.45
Seminarium 2: Hur kan nya synsätt på design av fysiska miljöer bidra till hållbart välbefinnande?

Medverkande: Tom Englén, verksamhetsledare, Change the game, Grim Jernudd, metodutvecklare, Change the game, Ahmed Al-Breihi, projektledare, Riskful play, Niklas Huss, innovationsstrateg, Mindshift Sverige, Mir Grebäck von Melen, utvecklingsledare friluftsliv, Vallentuna kommun

Arrangör: Change the game och Riskful Play

10.00-12.00
Seminarium: Vad händer i norra Sverige?
Den gröna omställningen i norra Sverige går i rasande fart och sätter tryck på̊ den hållbara samhällsomvandlingen. Infrastruktur, tillgången till fossilfri energi, nybyggnationer och allmän service som ska klara att möta 100 000 fler invånare i närtid. EU ser nu norra Sverige som motor i den gröna omställningen, vilket även innebär möjligheter till olika EU-stöd. Seminariet Vad händer i norra Sverige? kommer att lyfta möjligheter men även svårigheter som norra Sverige, tillsammans med hela Sverige och EU, står inför.

Medverkande: Anna Pettersson, regional utvecklingsdirektör, Region Västerbotten, Rickard Carstedt (S) regionråd, Region Västerbotten, Peter Larsson, regeringens samordnare för norra Sverige, Lotta Rönström, North Sweden European Office, Isak Frohm (S), riksdagsledamot, Helena Lindahl (C), riksdagsledamot, Joakim Berg, marknads och kommunikationschef Norrtåg, Magnus Rudehäll, enhetschef Digitalisering och Innovationsledning, Region Västerbotten, Christina Friberg, näringspolitisk ansvarig och expert på stadsutveckling, Fastighetsägarna, Joachim Nordin, vd, Skellefteå Kraft

Se seminariet på Novgorodgränd 1 eller på regionvasterbotten.se/play

13.00-13.30
Regionpodden sänder live: Hur kan vi ha så olika syn på skogen?
EU och Sverige har helt olika syn på det svenska skogsbruket. Hur kan det komma sig och vilka blir konsekvenserna?

Medverkande: Christina Christiansen North Sweden, Christian Danielsson EU-kommissionen i Sverige, Viveka Beckeman VD på Skogsindustrierna, samtalar på scenen tillsammans med Elin Leyonberg.

Se podden på Novgorodgränd 1 eller på regionvasterbotten.se/play

17.00-19.30
Västerbottensmingel
Vinnaren av Almedalens bästa Stockholmsperspektiv 2022* tillkännages, Ella Nilsson matambassadör Västerbotten, bjuder på västerbottenstallrik och det blir underhållning av musikerna Olivia Schönfeldt och Johan Wållberg.
Arrangör: Region Västerbotten

*Region Västerbotten utser sedan 2015 Almedalens bästa Stockholmsperspektiv där en aktör eller person prisas för sin sunda inställning till ett urbaniserat Sverige där alla landsändar och egenskaper behövs.

Läs mer om Västerbotten i Almedalen här: motesplatser/almedalen

För mer information

Thomas Hartman
Chef Externa relationer och strategisk platsutveckling, Region Västerbotten