NYHETER 2021-01-29

Glädjebesked: Västerbotten får ta del av Fonden för rättvis omställning

Västerbotten blir en av fyra regioner som får ta del av EU:s fond för rättvis omställning, trots att det fram till idag såg ut som att endast Gotland och Norrbotten skulle få ta del av resurserna.

Natur skog sjö

EU-kommissionen vill med Fonden för rättvis omställning, JTF, förmå medlemsstaterna i Europa att drastiskt sänka sina koldioxidutsläpp. När regeringen i slutet av 2020 uppdrog åt Tillväxtverket att ta fram ett program för implementeringen av fonden i Sverige blev resultatet att endast stålindustrin i Norrbotten och mineralindustrin på Gotland skulle få ta del av fondens medel. Västerbotten har sedan beskedet bedrivit ett ihärdigt påverkansarbete mot näringsdepartementet och regeringen för att påvisa vikten av att bredda nyttjandet av fonden.

Under fredagen kom det glädjande beskedet från regeringen att Tillväxtverket får ett tilläggsuppdrag att skriva en territoriell omställningsplan för Västerbotten och Västra Götaland och därmed utöka antalet regioner som får tillgång till fondens resurser.

- Västerbotten är en betydelsefull aktör i EU:s gröna omställning, säger Rickard Carstedt (S), ordförande för regionala utvecklingsnämnden vid Region Västerbotten. Tillgången till metaller är stor i Västerbotten och vi är redan världsledande genom bolag som t.ex. Boliden att förädla och återvinna dessa på ett hållbart sätt. Att vi får vara med och utveckla EU:s hållbarhetsarbete genom JTF är extremt viktigt och det vore oklokt att inte ta till vara på våra kompetenser.

Som argument har region Västerbotten bland annat pekat på att Tillväxtverkets tidigare tolkning frångått regeringens ursprungliga uppdrag om att åtgärder för klimatomställning ska kopplas till stålindustrin i Norrbottens och Västerbottens län. Man har även poängterat att Tillväxtverket missat att stål- och metallindustrins värdekedjor är sammanlänkade och ingår i ett gemensamt kretslopp, det vill säga att för att få maximal effekt bör fonden även omfatta förädling och återvinning av metaller.

Sverige tilldelas 165 miljoner Euro inom fonden, medel som nu kan gå till olika former av hållbarhetssatsningar inom metallindustrin i Västerbotten.

- Vi har fört dialog med departement, utskott i riksdagen, enskilda politiker och även skrivit debattartiklar, säger Rickard Carstedt. Vi har samarbetet med flera aktörer i detta och det ger nu resultat, inte bara för Västerbotten, men för den gröna omställningen i hela Europa. Vi kan verkligen bidra.

Om Fonden för rättvis omställning

EU:s fond för en rättvis omställning (JTF, Just Transition Fund) ska ge stöd till alla medlemsländer men framför allt till de områden och regioner där klimatomställningens påverkan är som störst. Fonden ska bidra till att mildra de ekonomiska och sociala konsekvenserna i de regioner och sektorer som, på grund av beroendet av fossila bränslen eller energiintensiva industrier, påverkas mest av omställningen.

Läs mer hos regeringskansliet.