Handlar’n Åmsele – byns hjärta och motor

När Konsum stängde i Åmsele 2012 stod byn inför ett tomrum. Skulle det ens vara möjligt att driva en livsmedelsbutik här?

Två privatpersoner köpte butiken och fyra år senare kom
Mathias Haglund in i bilden. Sedan dess driver han butiken med tre anställda och med Anders Boström i bakgrunden.


– Det var en utmaning, men vi ville skapa en plats för service och gemenskap i byn, säger Mathias.


Idag är butiken navet i Åmsele, där hög service möter innovation. Med satsningar på självbetjäning, lokala råvaror och en utbyggnad byggd av bygdens egna hantverkare har
Handlar’n Åmsele blivit mer än en butik – det är en plats för möten, vardagsservice och utveckling.


– Vi har en fantastisk köptrohet i byn. Många av våra kunder är äldre och ensamhushåll, men nu ser vi också en ny trend med yngre som flyttar hit.
Handlar’n Åmsele satsar på att erbjuda så många lokala produkter som möjligt – ägg, kött, grönsaker, fisk och vindelnrökt. Mathias med personal lyssnar noga på kundernas
önskemål.


– Det kan vara allt från pitepaltmjöl till en speciell sockerkaksmix – små saker som betyder mycket för våra kunder.


Med stöd från Region Västerbotten har butiken kunnat förnya sin utrustning och satsa på självbetjäning.


– När vi införde självbetjäning valde vi att komplettera BankID-inloggningen med ett taggsystem, eftersom många av våra kunder är äldre. Vi har delat ut 40 taggar och fått väldigt fin respons. Det har gjort att fler vågar handla själva och förenklar processen genom att minska tekniska moment. Självbetjäningen har inte bara förenklat, utan också lockat nya kunder. Cirka 30–40 % av de som handlar i obemannade tider skulle annars inte ha gjort det.


Sedan en månad tillbaka rymmer utbyggnaden ett fikarum där man kan värma mat och ta en kopp kaffe, en satsning som även uppskattas av de som stannar för att ladda bilen
mittemot.


– Vi försöker alltid tänka: vilka tjänster kan vi erbjuda som gör att människor slipper åka härifrån?


Butiken och macken utgör nu ett litet centrum som stärker byns attraktivitet. Sommarmånaderna innebär en fördubblad omsättning tack vare sommargästerna, något
som först överraskade Mathias. För att locka ännu fler planerar han att sätta upp skyltar med öppettider i byns början och slut. På agendan framåt står även byte av
kassaleverantör när Windows 10 fasas ut. – Man måste hela tiden ligga steget före, säger Mathias.

 

Tips till andra handlare


• Ha ordning på rutiner och var beredd att lära nytt.
• Bygg nätverk – både lokalt och med andra handlare.
• Våga prova nya saker – kunderna kan överraska.
• Nyttja bidragen som finns men prioritera rätt.
• Skriv genomtänkta ansökningar och ta professionell hjälp när det behövs.
• Var inte rädd för installationskostnader – rätt investeringar betalar sig i längden.
– Det viktigaste är att aldrig bli hemmablind. Se över verksamheten med nya ögon och var
beredd att förändra, säger Mathias.