NYHETER 2020-06-23

Besök ditt digitala bibliotek i sommar

Under sommaren öppnar biblioteken sina digitala portar under devisen “Ditt bibliotek slutar inte här”. Detta för att allmänheten ska få upp ögonen för de tjänster som erbjuds via dittbibliotek.se, ett smidigt sätt att ta del av sitt bibliotek trots att man befinner sig långt bort från biblioteksbyggnaden.

Grafik med texten Ditt bibliotek slutar inte här

– Många känner inte till den stora mängd av spännande digitala tjänster som biblioteken kan erbjuda på distans och därför gör vi den här kampanjen, säger Jenny Lindmark Svedgård, utvecklingsledare på Regionbibliotek Västerbotten.

– Kanske vill du ta med dig bibblan i form av en ljudbok i en app, eller läsa tidningar från hela världen på din platta hemma på kökssoffan med hjälp av ditt bibliotekskort? Eller kanske är du en Legimusanvändare som läser Körkortsboken på sommarlovet, fortsätter Jenny Lindmark Svedgård.

– På dittbibliotek.se finns ditt närmaste bibliotek och personalen hjälper dig gärna vidare till just det du vill ha och behöver. Det går bra att komma in på bibblan och få hjälp att låna e-böcker, eller kanske att logga in på en tjänst för släktforskning, säger Karin Jonsson Sandström, kommunikatör på Nordmalings bibliotek.

En hel del bibliotek finns också på sociala medier, till exempel Nordmalings bibliotek som har en egen YouTube-kanal.