NYHETER 2025-10-30

Nytt umesamiskt datorspel släpps idag

Geävrrie är berättelsen om en stulen trumma som åter hittat hem till Sábmie. Följ med på en resa längs Vindelälven genom en unik spelupplevelse skriven av Sara Ajnnak och Anna Nutti Wiandt. Biblioteksutveckling Västerbotten har samordnat arbetet med spelet som släpps på den globala spelplattformen Steam.

Sara Ajnnak och Anna Nutti Wiandt vid lanseringen i Ammarnäs 16 oktober. Foto: Biblioteksutveckling Västerbotten

Berättelsen Geävrrie utspelar sig längs Vindelälven och kretsar kring en huvudperson som hittar en trasig trumma på en vind. Trumman har förlorat kraften i sina traditionella symboler efter att ha varit borta från Sábmie i många år. Det är upp till spelaren att klara olika uppdrag för att återställa den genom att lära om och utföra vissa delar av olika traditioner och hantverk.

Trumman i spelet är verklig. Den härstammar från umesamiskt område men beslagtogs under 1700-talet. Under 2024 visades den på Ájtte museum i Jokkmokk. Genom fotogrammetri har en exakt kopia av trumman tagits fram för spelupplevelsen.

För ett par veckor sedan firades lanseringen av spelet på plats i Ammarnäs och Sorsele, idag släpps det som en del av spelet Tale Smiths på spelplattformen Steam. Förutom Geävrrie innehåller Tale Smiths delar från Finland, Irland, Norge och Färöarna.

För att spela spelet behövs en dator, en skärm och en webbkamera. Tekniska specifikationer för bästa upplevelsen finns på Steam. Saknar du utrustning går det att spela Geavrrie och övriga spel i Tale Smiths på Sorsele bibliotek. Under nästa år kommer flera bibliotek i Västerbotten kunna erbjuda upplevelsen. 

Manuset av Sara Ajnnak och Anna Nutti Wiandt har översatts till umesamiska av Sophia Rehnfjell och Sara-Helén Persson. Sara Ajnnak har också producerat musik specifikt för spelupplevelsen. Karaktärerna i spelet gestaltas bland annat av ungdomar i Västerbotten. 

Läs mer om och ladda ner Tale Smits på Steam

Manusförfattare Anna Nutti Wiandt och Sara Ajnnak om Geävrrie

Tänk dig en resa där trummans slag leder vägen.

I spelet Geävrrie bjuds du in till en värld där tid och rum delar plats, där gamla minnen och nutida erfarenheter vävs ihop i en levande berättelse. Här är trumman mer än ett instrument. Den är hjärtat som pulserar genom historien, ett ekande band mellan då och nu.

Som spelare följer du trummans väg: från heligt redskap och förbjuden tystnad både här, på resa och sedan åter i vårt land, Sábmie. Resan som leder till återfunnen styrka.

Genom att lösa uppdrag, hitta symboler och möta karaktärer öppnar du dörrar till kunskap och berättelser som annars riskerar att gå förlorade. Varje steg på stigen, varje rytm i
spelet, bjuder på en ny upptäckt och en ny fråga att utforska.

Spelet riktar sig till både barn, unga och vuxna. Det vill väcka nyfikenhet, inspirera till eftertanke och låta spelaren känna sambandet mellan människan, naturen och arvet vi bär med oss.

Det här är mer än ett spel. Det är en resa både bakåt och framåt, en påminnelse om att traditioner lever, så länge vi lyssnar.

Om projektet N-LITE

Geävrrie är utvecklat inom projektet N-LITE som finansieras av EU genom Interreg Northern Periphery and Arctic Programme.

Genom projektet N-LITE stöttar Biblioteksutveckling Västerbotten kulturskapare att utforska och använda immersiv teknologi för att skapa och förmedla nya typer av litterära upplevelser kopplat till platsen.

 

För mer information, kontakta

Pia Brinkfeldt
Biblioteksutvecklare
Biblioteksutveckling Västerbotten
pia.brinkfeldt@regionvasterbotten.se 

 

Läs mer om hur Biblioteksutveckling arbetar i projektet N-LITE

Läs mer om N-LITE på Interreg NPA

 

 

Tillbaka till nyhetslistan