NYHETER 2019-11-20

Skandinavisk design till New York

Den 19 oktober landade 16 svenska designföretag i New York. Arctic Design of Sweden har samlar en grupp unika, kvalitetsmedvetna designers från norra Sverige, vars produkter kommer att visas på ”Gateway”, Svensk-Ameriakanska Handelskammarens innovationshub.

Bild på utomhusbadkar från Hikki

Skandinavisk design har stort inflytande i stora delar av världen, och under de senaste fem åren har norra Sverige visat framfötterna och banat väg. Här finns djupt rotade traditioner, god kunskap om lokala material och råvaror och en känsla för design. Något som genererat både i nya produktionsprocesser och ett hållbarhetstänk.

Arctic Design of Sweden är en plattform som marknadsför unik design av hög kvalitet från norra Sverige. Det handlar om allt från utomhusbadkar till kläder, accessoarer, keramik och möbler. Uppdraget är att stödja regionala designföretag med ambitioner att etablera sig på den internationella marknaden.

- Designers från norra Sverige har ett fokus kring hållbarhet. I new York samlar vi 16 av dem - alla förknippade med minimalism, stilren design och passion för olika material, säger Stina Berglund, projektledare Arctic Design of Sweden.

Fram till den 22 november är företagen på plats i New York med sina produkter för att medverka i affärsträffar och vid ”Swedish Sustainable Fashion Forum” på Gateway, i samarbete med Svensk-Amerikanska handelskammaren.

Designers: Akenberg, Artby, C/O Gerd, Catharina Carlsson Design, Duodje by KSS, Erica Huuva, Hikki, Humlebäck, Idunn Wine, Lotta Lampa, Monica L. Edmondsson, Sigr, Style of Norrland, The Pattern Landscape, Vemødalen boots and Wyilda af Norden.

För mer information

Stina Berglund