NYHETER 2021-06-29

Unga med skrivlust får utmaning

Folkbiblioteken i länet inbjuder barn och ungdomar 7–15 år till en skrivutmaning mellan den 1 juli och den 31 augusti. Västerbottensförfattaren Julia Sandström har skrivit tre olika inledningar till en berättelse, och utmaningen är att välja en av inledningarna och skriva färdigt berättelsen själv. Temat är ”Ut i det vilda” och handlingen ska utspela sig i Västerbotten i dåtid, nu eller i framtiden. Bara fantasin sätter gränserna!

ungaskrivare.se och länets tre bibliotekswebbar* finns instruktioner för hur skrivutmaningen går till, med filmer, råd och tips från Julia Sandström, och förstås de tre olika inledningarna att välja mellan.

En arbetsgrupp kommer att läsa igenom alla inskickade texter och bland dem lottas några ut, för att få personliga skrivtips av Julia Sandström.

– Det här är en chans för mig att träffa barn och ungdomar från hela Västerbotten och hjälpa dem att utveckla sitt eget skrivande. Det var superkul att skriva inledningarna till berättelserna, men ännu roligare ska det bli att läsa deltagarnas fortsättningar, säger Julia Sandström.

Senast 31 augusti ska texten vara inskickad till utidetvilda@regionvasterbotten.se
Det går också bra att lämna sin text på något av folkbiblioteken i Västerbotten.
Alla som vill kan få sitt bidrag publicerat på ungaskrivare.se

– Det är viktigt att barn och unga som skriver även får chansen att göra det under skollov, säger Jenny Lindmark Svedgård, biblioteksutvecklare på Regionbibliotek Västerbotten.

Åsa Zetterström, bibliotekarie på Umeå stadsbibliotek och initiativtagare till skrivutmaningen säger:
– På senare år är det allt fler som läser och skriver digitalt. Nu håller vi tummarna för att många antar sommarens skrivutmaning och skickar in sina berättelser.

*Bibliotekswebbar för mer info:
Minabibliotek.se/skrivutmaning2021
V8biblioteken.se/skrivutmaning-2021