Branschvalidering som verktyg för kompetensförsörjning och livslångt lärande

Västerbotten har en arbetsmarknad i obalans med rekordlåg arbetslöshet samtidigt som arbetsgivare inom privat och offentlig sektor har svårt att rekrytera och hitta rätt kompetens. Kompetensförsörjning är en av våra största samhällsutmaningar, inte minst i den samhällsomvandling som sker i Västerbotten. Vi behöver ha tillgång till en palett av strategier för att matcha individens kompetens och tillgängliga utbildningar med efterfrågan inom privat såväl som offentlig sektor. Branschvalidering är validering av individers kompetens som genomförs i branschernas regi och ett verktyg för stärkt kompetensförsörjning och livslångt lärande. Branschvalidering, när den används rätt, kan kraftigt förbättra kompetensförsörjningen. Branschvalidering kan leda till kortare utbildningstider, smidigare byten av yrken, ökad rörlighet och bättre matchning på arbetsmarknaden.

Bilden föreställer en person som sitter vid ett schackbräde och fungerar som en genrebild.
Foto: Foto: Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash

Vi vädersäkrar konferensen denna stormiga tisdag genom att erbjuda digitalt deltagande.
Använd denna Zoom-länk:

Projektet Validering i Västerbotten (ViV), finansierat av Tillväxtverket, bjuder in till konferens på temat branschvalidering. Förra året genomförde vi en liknande konferens och nytt för i år är att du som deltagare har möjlighet att delta på plats i Umeå eller digitalt, vilket du väljer i anmälningsformuläret.

Vi har ett begränsat antal platser i lokalen i Umeå och nu är det fullsatt!
Digitalt deltagande är fortfarande möjligt.

För er som deltar på plats på Folkets Hus i Umeå öppnar vi upp för registrering kl. 09.00 över en kopp kaffe/te och en smörgås.

Programmet för dagen

Vilka är fördelarna och vinsterna med branschvalidering?

För individen
För arbetsgivaren, företaget, organisationen
För regionen
För hela landet

Hur kan vi i Västerbotten bli bättre på att nyttja branschvalidering som verktyg för kompetensförsörjning och livslångt lärande?

Ledord för konferensen: effektivisering, digitalisering, omställningsförmåga, attraktion som arbetsgivare, identifiera kompetensbehov, verktyg för kvalitetssäkring och konkurrenskraft.

Projektgruppen arbetar intensivt med att sätta ihop ett fantastiskt program men vi kan avslöja att vi får lyssna på röster med fokus på olika perspektiv, det nationella , det regionala, det kommunala och företagarperspektivet.

Medverkande: Myndigheten för yrkeshögskolan, TMF, Träbransch Norr, Nordiskt valideringsforum, Gnosjö Automatsvarvning, IUC Norr, Skellefteå kommun, Indexator, Medlearn, Drömtrappor m fl.

Målgrupp: Arbetsgivare, fackförbund, branschorganisationer, omställningsorganisationer, utbildningsaktörer, myndigheter, samt intressenter med ansvar eller intresse för frågor inom kompetensförsörjning, livslångt lärande och näringslivets konkurrenskraft

Datum och tid: Tisdag 28 november klockan 09.30-16.30 eller digitalt kl. 09.30-14.30.

Plats: Umeå Folkets hus

Mer information: