Dialogmöte - Kompetensförsörjning i Västerbotten, livslångt lärande

Mellan Umeå Universitet och Region Västerbotten finns ett samverkansavtal där ett utpekat fokusområde är kompetensförsörjning. För att konkretisera samverkan inom området bjuder vi under 2021 och 2022 in till dialogmöten, inriktade på olika kompetensförsörjningsteman. Genom dessa möten vill vi stärka samverkan mellan Umeå Universitet och Region Västerbotten samt knyta an till andra aktörer inom området. Vi önskar också öka kunskapen kring såväl aktuell forskning som det operativa arbetet som sker inom kompetensförsörjningsområdet genom Region Västerbotten. Nu bjuder vi in till vårt tredje möte, denna gång på temat livslångt lärande. De möten som genomförts i juni och oktober har fokuserat på ökat arbetskraftsutbud respektive inflyttning och attraktionskraft.

Personer, möte, utbildning. team

Målgrupper

Västerbottens kommuner och där funktioner inom näringsliv, utbildning, tillväxt samt politik. Arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Främjandesystem och intresseorganisationer. Myndigheter. Branscher och företag.

När Tisdag den 14 december 2021, klockan 9.00-11.30

Länk till det digitala mötet!

Bakgrund och fakta

Fler måste arbeta. Så kan man sammanfatta vad som behövs för att möta Västerbottens utmaningar med kompetensförsörjning. Den redan stora efterfrågan på arbetskraft inom alla yrkesområden har blivit än större i och med tillväxten och etableringarna i vår region. Bristen på arbetskraft är en utmaning för alla länets kommuner och för såväl offentlig som privat sektor. Samtidigt är den demografiska situationen i de flesta kommuner utmanande med allt färre personer i arbetsför ålder (20-65) och en allt högre andel äldre. Under åren 2014-2020 minskade antalet personer i åldrarna 20-65 i alla kommuner i länet utom Umeå. Nu finns tendenser att flyttströmmarna vänder, fler väljer att stanna i Västerbottens kommuner och att flytta norrut. Men för att vi ska klara våra utmaningar med kompetensförsörjning krävs också att vi utvecklar vår egen arbetskraft, att fler matchas mot rätt utbildningar och yrken, att anställda fortbildas och att fler jobbar längre.

Kommande dialogmöte

Dialogmöte kompetensförsörjning på Västerbotten på Grand Hotel – januari 2022

Proram och mer info (pdf)