Folkhälsa ❤ Forskning - Samverkan med universitetet som utvecklingskraft i folkhälsoarbetet

Forum för folkhälsa hälsar er välkomna till ett digitalt seminarium på temat samverkan med universitetet. Hur kan samverkan mellan universitet och praktiskt folkhälsoarbete se ut? Under seminariet får vi ta del av flera exempel på samverkan mellan universitet, offentliga aktörer och civilsamhälle.

Foto: Matilda Hall på uppdrag av Länsstyrelsen Västerbotten

Syfte: Att stimulera till mer samverkan mellan forskning och praktiskt folkhälsoarbete.

Målgrupp: Tjänstepersoner, chefer och andra aktörer som arbetar med praktisk folkhälsoarbete inom offentlig förvaltning, civilsamhälle eller arbetsmarknadens parter samt forskare inom områden som är relevanta för folkhälsoarbete.

När: 23 november 2022, 10-12.00

Plats: Arrangemanget genomförs digitalt via Teams.

Sista datum för anmälan: 16 november

Om samverkan med universitetens forskare, lärare och studenter
Annika Nordstrand berättar om olika typer av samverkan med universitetets forskare, lärare och studenter.
Annika är projektsamordnare vid enheten för forskningsstöd och samverkan, Umeå universitet

Samverkan och forskningskommunikation
Catarina Lundqvist och Magnus Bergmark berättar om hur de genom samverkan vill erbjuda bred kunskap om hur städer och samhällen kan göras socialt hållbara och hur kommuner kan minska segregation på bostadsmarknaden, skapa bostadsområden som upplevs som trygga och säkra samt arbeta för att stärka marginaliserade och utsatta gruppers ställning.
Catarina är FoUI-samordnare, Vetenskaplig ledare Utbildning och Arbetsmarknad, PhD, Norrbottens Kommuner
Magnus är lektor vid institutionen för socialt arbete, Umeå universitet

Centrum för utvärderingsforskning UCER och utvärderingsforskning i samarbete
Björn Blom berättar om nätverket Centrum för utvärderingsforskning (UCER) och utvärderingsforskning i samarbete.
Björn Blom är professor vid Institutionen för socialt arbete Umeå Universitet

Utvärdering av Region Västerbottens hbtq-diplomering
Sara Bäckström berättar som sitt praktik på regionens folkhälsoenhet där hon arbetade med en utvärdering av regionens hbtq-diplomering.
Sara är doktorand vid institutionen för kultur- och mediavetenskap

Sofia Elwér, jämställdhetsstrateg, sofia.elwer@regionvasterbotten.se