Lunchföreläsning om klimatförändringarnas påverkan på människors hälsa

Maria Nilsson, professor i folkhälsovetenskap berättar om hur klimatförändringarna påverkar människors hälsa, med ett särskilt fokus på Europa. Stigande temperaturer, stigande havsnivåer och en ökning av extrema väderhändelser får konsekvenser för människor över hela världen.

Välkommen till en lunch-föreläsning med professor Maria Nilsson under SEE hållbarhetsvecka!

När: Tisdagen den 19 september 12.15-12.45
Var: Bergasalen, Norrlands universitetssjukhus, södra entén.

Mer om föreläsningen:
Under de senaste årtiondena har kunskapen ökat om klimatförändringens koppling till vår hälsa. Klimatförändringens hälsoeffekter uppstår främst som en konsekvens av stigande temperaturer, stigande havsnivåer och en ökning av extrema väderhändelser. De allvarligaste effekterna ses hittills framför allt i låg- och medelinkomstländer på låga breddgrader, men effekterna syns även i vår del av världen. Under föreläsningen berättar Maria om en del av konsekvenserna, med ett särskilt fokus på Europa.

Maria Nilsson är professor i folkhälsovetenskap med inriktningen klimatförändring och hälsa. Hon arbetar vid institutionen för Epidemiologi och global hälsa vid Umeå universitet. Maria har sedan 2013 deltagit i arbetet med årliga uppdateringar om klimatförändringens hälsopåverkan i den medicinska tidskriften The Lancet.

Kontaktpersoner:
Sofia Elwér, jämställdhetsstrateg, sofia.elwer@regionvasterbotten.se

Så hanterar Region Västerbotten dina personuppgifter (regionvasterbotten.se/gdpr)