Små kommuner i framkant mot framtiden

Med avstamp i välfärdsbegreppet syftar dagen till att blicka mot alternativa arbetssätt, samverkan över kommun- och aktörsgränser, utvecklingsarbetet God och nära vård samt att reflektera över vad kunskapsstyrning kan innebära för mindre kommuner. Dagen avslutar det Vinnovafinansierade GINO-projektet med fokus på socialtjänstens IFO och är kostnadsfri.

Välkommen till en framåtblickande konferens på Folkets Hus i Storuman den 30 oktober!

Några av de medverkande:

• Kalle Grill, lektor i filosofi, Umeå universitet tar sig an välfärdsbegreppet och vad som inryms i det. Genom att dela med sig av sina tankar, lockar Kalle oss att fundera på vad som egentligen avses.
  • Lisbeth Löpare Johansson, samordnare för God och nära vård vid SKL tar tillsammans med Peter Berggren, chef vid närsjukvården i Södra Lappland, ett grepp om vad detta utvecklingsarbete kan innebära för samverkan på bred front mellan samhällets aktörer, till nytta för kommunernas invånare.
  • Henrik Ingrids, kansliråd vid enheten för familj och sociala tjänster, Socialdepartementet, med kunskapsstyrning inom socialtjänst som ett av sina områden. Hur denna styrning kan bidra till kompetensutvecklingen i mindre kommuner kommer att belysas.

Målgrupp: Politiker, chefer, verksamhetsutvecklare, medarbetare inom socialtjänst inklusive äldreomsorg, regionens och kommunernas hälso- och sjukvård, folkhälsa, polis och andra aktörer med intresse för samverkan.

Tid och plats: Onsdagen den 30 oktober, Folkets Hus, Storuman. Kaffe från 9.00, start 9.30.

Ingen avgift: Buffélunch från Mat till kalas ingår.

Anmälan: Senast den 24 oktober på länk: http://forms.gle/GNHk8hYEBKSkRT7U8

Kontaktperson: annika.nordstrom@regionvasterbotten.se projektledare för GINO, FoU Välfärd, Region Västerbotten