Utbildning till stöd för individbaserad systematisk uppföljning i socialtjänsten

I höst erbjuder FoU Välfärd tillsammans representanter från länets uppföljningsnätverk en utbildning i praktisk individbaserad verksamhetsuppföljning. Utbildningen riktar sig till kommunala verksamhetsutvecklare, metodstödjare, processledare, chefer och personal som vill bygga på sin kompetens att stödja och arbeta praktiskt med individbaserad systematisk uppföljning för att utveckla socialtjänstens verksamhet. Utbildningen passar för alla verksamhetsområden.

Utbildningen följer samma upplägg som den nationella utbildning som SKL och Socialstyrelsen erbjuder tillsammans och består av två heldagsworkshops där deltagarna arbetar praktiskt med individbaserad uppföljning i en verksamhet med stöd och handledning från kursledarna. Deltagande förutsätter en verksamhet inom socialtjänsten att följa upp under utbildningen samt en beredskap att arbeta praktiskt med planering och uppföljning innan och mellan tillfällena. Utbildningens fokus ligger på praktiskt arbete och erfarenhetsutbyte, men en introduktion ges även till Socialstyrelsens webbaserade verktyg till stöd för systematisk uppföljning, SU-Pilot.

VAD INNEHÅLLER UTBILDNINGEN?
Vid den första workshopen arbetar vi med att planera och lägga grunden för den individbaserade systematiska uppföljning ni tillsammans med en verksamhet vill sätta igång, stötta och genomföra under utbildningen. Vi diskuterar bland annat vad ni tillsammans behöver ta reda på om brukarna och verksamheten för att få svar på era uppföljningsfrågor samt hur och när informationen ska samlas in. Vi introducerar webbverktyget SU-Pilot, som kan laddas ner utan kostnad från Socialstyrelsens utbildningsportal och som kan användas för att registrera och sammanställa information i uppföljningen. Det går dock bra att använda andra verktyg för registrering av uppgifter om ni har tillgång till sådana, t.ex.
webbenkätverktyg eller Excel.

Under den andra workshopen följer vi upp hur arbetet med er lokala uppföljning har fungerat på hemmaplan sedan sist vi sågs. Vad har fungerat bra och vad har varit svårt? Har ni fått svar på de frågor ni ställde er? Varför/varför inte? Vi tittar också på sammanställningar av den information ni samlat in hittills
och diskuterar hur den kan analyseras och tolkas.

Mellan utbildningstillfällena kommer kursledarna ha kontakt med varje uppföljningsgrupp för ett handledningstillfälle via webb, telefon eller på plats beroende på deltagarnas önskemål.

Deltagarna ska innan utbildningen har genomfört Socialstyrelsens webbutbildning i individbaserad systematisk uppföljning (tar ca 1 timme). Den finns på Socialstyrelsens utbildningsportal. Om du inte redan har ett användarkonto, skapa ett och logga in för att ta del av utbildningen.

INTRESSEANMÄLAN TILL UTBILDNINGEN
Sista datum för intresseanmälan är den 18 juni 2019. Bekräftelse om plats på utbildningen skickas ut senast den 20 juni. När du anmäler dig kommer du att få ange en eller ett par frågor som ni vill söka svar på i den uppföljning ni genomför under utbildningen. Det är viktigt att dessa frågor är förankrade med den berörda verksamheten, liksom med såväl chefen för verksamheten som chefen för den/de eventuella stödfunktioner som ska arbeta med uppföljningen. Kroka gärna arm med andra kommuner och gör en gemensam uppföljning!

Om du har frågor om utbildningen kontakta Daniel Örnberg:
daniel.ornberg@regionvasterbotten.se

NÄR? 29 AUGUSTI OCH 4 DECEMBER, KL. 9.00-16.00

VAR? UMEÅ FOLKETS HUS, UMEÅ

KOSTNAD: 1600 KR (DÅ INGÅR FÖR- OCH EFTERMIDDAGSFIKA OCH LUNCH BÅDA DAGARNA SAMT UTBILDNINGSMATERIAL) . DELTAGARE FRÅN NORRBOTTEN ÄR VÄLKOMNA ATT DELTA TILL EN AVGIFT PÅ 2600 KR PER PERSON.