Digitala mässor om framtidsyrken lockade stor publik

Över 200 personer deltog digitalt i Multibranscharenan och YH-mässan som arrangerades av Region Västerbotten under den gångna veckan. Syftet med mässorna var att öka förutsättningarna för en bättre matchning mellan arbetsmarknadens behov, utbildningsutbud och elevers studie- och yrkesval.

– I oroliga tider är det viktigt att blicka framåt och bädda för framtiden, säger Tobias Thomson, strateg, Utbildning och Näringsliv vid Region Västerbotten. När effekterna av Covid-19 klingat av har vi all anledning att tro på ett fortsatt starkt näringsliv i Västerbotten där framväxten av nya branscher och en snabb digital utveckling innebär förändrade yrkesroller och nya kunskapskrav. Vi behöver fortsätta att lyfta denna utmaning och ytterligare stärka samarbetet mellan nyckelaktörer och intressenter, fortsätter Tobias Thomson.

Årets Multibranscharena lockade drygt 100 digitala deltagare från privat- och offentlig utbildningssektor, studie- och yrkesvägledare samt näringsliv. Här fick deltagarna ta del av kunskapshöjande föreläsningar och aktuella rapporter från bland annat Region Västerbotten, Arbetsförmedlingen, Umeå universitet samt Svenskt Näringsliv. Dagen avslutades med två parallella branschseminarier där företag och organisationer informerade om sina framtida kompetensbehov. Deltagande företag under Multibranscharenan var Northvolt, Boliden och Komatsu Forest.

Stort intresse för YH-utbildningar

Dagen efter Multibranscharenan arrangerades YH-mässan, i år i form av olika webinarier. Där presenterade utbildningsanordnare från Västerbotten och Norrbotten kommande YH-utbildningar och intresserade, potentiella studenter gavs möjlighet att ställa frågor. 13 enskilda webinarier erbjöds under dagen och antalet deltagare varierade mellan 25-35 personer på varje.

– Dessa yrkeshögskoleutbildningar har en stark uppbackning av näringslivet i regionen. Studenterna har stora möjligheter att få anställning direkt efter avslutad utbildning, de flesta stannar kvar på de företag där de genomfört sin praktik, säger Ulf Olofsson, rektor för Vuxenutbildningen i Skellefteå kommun och ansvarig för 8 utbildningar.

I höst startar 58 utbildningar som sträcker sig över 1-2 år, samt ett stort antal kortare fristående kurser vilket är en välkommen nyhet för i år. En stor del av utbildningarna erbjuds på distans och spänner över en rad olika områden, allt ifrån teknik och tillverkning till pedagogiskt arbete och media och design.

– Utbildningarna är eftergymnasiala och framtagna tillsammans med näringslivet, just för att innehålla det branscherna efterfrågar, berättar Stina Johansson som arbetar med näringslivsfrågor vid Region Västerbotten.