Utvecklingsnav för platsoberoende gymnasieskola

Projektet Utvecklingsnav för platsoberoende gymnasieskola drivs av Region Västerbotten och medfinansieras av Europeiska unionen genom Svenska ESF-rådet inom Europeiska socialfonden Plus 2021–2027 (ESF+). Projektet är lokaliserat till region Övre Norrland.

 

Projektet syftar till att skapa likvärdiga förutsättningar för gymnasieutbildning för ungdomar i Västerbottens inland. Genom att utveckla platsoberoende undervisning vill vi öka tillgängligheten till utbildning nära elevernas hemorter – oavsett bostadsort.

Mål
Att fler ungdomar ska kunna:
  • Välja gymnasieutbildning på hemorten
  • Få tillgång till både akademiska och yrkesinriktade program
  • Förberedas för vidare studier och arbetsliv utan att behöva flytta
Fokusområden
Projektet adresserar utmaningar inom kompetensförsörjning och utbildning i glesbygd genom tre huvudsakliga insatsområden:
1. Organisationsutveckling och platsoberoende lärande
  • Identifiera hinder och ta fram handlingsplaner
  • Skapa flexibla skolorganisationer för fjärrundervisning
2. Undervisningsmetoder och digital teknik
  • Kompetenshöjande insatser för lärare
  • Test och utvärdering av ny digital teknik
3. Tillgång till akademiska och yrkesprogram
  • Utreda tidigare erfarenheter från Luspengymnasiet
  • Samverka med näringslivet för att möjliggöra yrkesutbildning på hemmaplan
Bakgrund och utmaningar
I inlandskommuner som Vilhelmina och Storuman är tillgången till gymnasieutbildning begränsad. Några av de största utmaningarna är:
  • Demografi: Små och utspridda elevgrupper
  • Lagar och styrning: Regelverk som inte är anpassade för glesbygd
  • Avstånd: Långa resor och bristande kollektivtrafik
  • Könsskillnader: Fler kvinnor än män studerar vidare
  • Urban norm: Glesbygden osynliggörs i samhällsdebatten
  • Socioekonomiska skillnader: Påverkar ungas valmöjligheter
Dessa faktorer bidrar till en "flyttkultur" bland ungdomar, vilket påverkar både kompetensförsörjning och befolkningsutveckling negativt.
 
Projektorganisation
Projektägare: Region Västerbotten
Projektledare: Tomas Nybrand, Region Västerbotten
 
Samverkansparter
  • Södra Lapplands gymnasieförbund (SLG)
    Ansvarar för gymnasieskolan i Vilhelmina och Storuman. Har initierat projektet utifrån en förstudie.
  • Umeå universitet (Pedagogiska institutionen)
    Bidrar med forskning och utveckling inom fjärrundervisning.
  • Glesbygdsmedicinskt centrum (GMC)
    Samarbetar kring digitalisering och kompetensförsörjning.
  • Region Västerbotten (Mediacenter)
    Tillhandahåller teknisk kompetens för fjärrundervisning.
Tomas Nybrand Projektledare
E-post
tomas.nybrand@sgy.se
Mobil