Aktuellt läge i Västerbotten vecka 39

Stephan Stenmark är smittskyddsläkare i Region Västerbotten och ger en aktuell bild av läget i Västerbotten med anledning av covid-19.

Det här sägs i filmen

Hej! Jag heter Stephan Stenmark och är smittskyddsläkare i Region Västerbotten. Idag så filmar vi från Skellefteå.

I Skellefteå så börjar man idag uppe på lasarettetsområdet en mottagning där man kan provta barn mellan 6 och 12 år för covid-19 med stöd av vårdpersonal. Det här kommer att vara öppet mellan klockan 8 och 12 på vardagar och det ligger vid byggnad 110, mellan akutmottagningen och psykiatrin. Det är samma grundsystem som egenprovtagning för vuxna och tonåringar, men här får barnen hjälp med själva provtagningen.

Just nu finns det 968 konstaterade fall av covid-19 i Västerbotten. Vi har sett en ökning senaste veckan, och inte minst till idag med 29 nya fall (Uppdatering: rätt siffra är 28 nya fall) majoriteten av de här fallen finns i Umeåområdet. Det är människor mellan huvudsakligen 20 och 60 år, ungefär lika många män som kvinnor. Majoriteten är milt sjuka.

Vi ser smittspridning i familjer, i samband med fest där man träffas flera tillsammans, på arbetsplatser, kopplat till idrottsföreningar – ja där man möts.

För första gången på flera tre veckor har vi sedan i måndags inneliggande patienter på sjukhus. Sammantaget med att smittspridningen ökar, att vi åter igen har inneliggande patienter med covid-19 så get det här en tydlig signal. Nu måste vi ta att förhindra smittspridningen på ännu större allvar. Om du har slappnat av när det gäller att hålla fysisk distans så är det dags att börja göra det igen.

Vi ska naturligtvis vara hemma när vi är sjuka. De som kan ska jobba hemifrån. Vi ska undvika större folksamlingar. Vi ska hålla fysisk distans, vi ska tvätta händerna ofta och vi ska hosta och nysa i armvecket. Allt det där som ni kan. Men nu gäller det verkligen att vi gör det här tillsammans. Vi kan påverka utvecklingen, vi kan bryta den här ökningen vi ser nu. Och jag är tacksam för att du är med och gör det!