Artificiell Intelligens - strategiska dimensioner och ledarskap

Föreläsare: Professor Dr. Christian Guttmann Global Head of Artificial Intelligence and Data • Vice President, TietoEVRY AB Executive Director, Nordic Artificial Intelligence Institute

Under våren 2021 en serie seminarier kring Artificiell Intelligens och dess strategiska betydelse för näringslivet i länet. Syftet är att adressera den potential och de utmaningar som Artificiell Intelligens innebär för länets näringsliv och hur strategier och affärsmodeller påverkas av denna tekniks intåg.

Detta seminarium är ett samarbete mellan IT & Telekomföretagen, TietoEvry och projekt RegAI.
Projektet finansieras av Tillväxtverket via  Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Västerbotten och Malå kommun.

Christian Guttmann, TietoEVRY AB talar i detta seminarium om de grundläggande strategiska dimensioner som måste adresseras när företag ska inkludera Artificiell Intelligens i sin värdeskapande verksamhet. Han talar även om kraven på det ledarskap som behövs för att inkluderandet av Artificiell Intelligens ska skapa reell effekt i företag och organisationer.

Christian Guttmann är en australiensisk-tysk AI-entreprenör. Han leder alla globala AI-utvecklingar och innovation på TietoEVRY, en av de största IT bolagen i Europa. Han är adjungerad professor vid University of New South Wales i Australien och forskarassistent vid Karolinska Institutet. Guttmann är en entreprenör och har startat flera företag inom området artificiell intelligens. Han har publicerat flera böcker och publikationer inom området artificiell intelligens och har utsetts till topp 100 internationella ledare i Artificiell Intelligens, tillsammans med andra globala ledare som Andrew Ng.