Ny intensivvårdsavdelning för patienter med covid-19

På bara ett par veckor har Region Västerbotten byggt upp en helt ny intensivvårdsavdelning vid Norrlands universitetssjukhus för att ta emot 13 patienter med covid-19.

– När det blir akut läge så är Region Västerbotten en organisation som har otroligt mycket muskler. På en och en halv vecka har man köpt in utrustning och tillsatt de resurser som behövs, säger Göran Caspersson, avdelningschef på nya IVA-2.

Många har hjälpt till

Förutom sjukvårdspersonal har en mängd medarbetare från till exempel fastighet, logistik och it hjälpt till vid uppbyggnaden av den nya avdelningen.

– Dessutom har sjuksköterskor och undersköterskor snabbutbildats för att kunna sköta intensivvårdspatienter, säger Göran Caspersson.

Ännu en ny avdelning

Denna typ av sjukvård bygger mycket på standardisering så att personal i en akut situation känner sig hemma.

– Men arbetet stannar inte här. Nu samlas vi alla för att bygga ytterligare en IVA-avdelning, förklarar Göran Caspersson.