NYHETER 2020-04-23

Besöksnäringen får hjälp genom digital kunskap

Som en hjälp i tuffa tider satsar Region Västerbotten Turism på att öka den digitala kunskapen hos länets företag inom besöksnäringen.

Projektet Digitala steget anordnar just nu tre digitala seminarier med syfte att öka besöksföretagens synlighet. Inbjudningarna till seminarierna skickades ut strax före påsk och blev snabbt fulltecknade.

– Gensvaret är enormt och det visar att länets besöksföretag vill satsa på framtiden. Även om det just nu är riktigt kämpigt, vet vi att många människor längtar efter att resa och upptäcka världen. Därför vill vi hjälpa våra besöksföretag att blir mer synliga, så att de stärker sin beredskap inför framtiden, säger Annelie Persson, projektledare för Digitala steget i Västerbotten.

Seminarierna som Digitala steget erbjuder, handlar om att använda Facebook, Instagram, TripAdvisor och kundrecensioner, samt hur man arbetar med sitt affärskonto i Google. Seminarierna, som i första hand erbjuds företag som deltar i projektet, pågår under slutet av april och början av maj, men återkommer vid fler tillfällen under året.

Projektet kommer även att erbjuda möjligheten att lära sig Google Analytics och att skapa innehåll med text och bild. En hemsidesmall speciellt anpassad för besöksföretag håller också på att arbetas fram för att stärka företagens synlighet.

Fakta Digitala steget

Digitala steget är ett tre-årigt EU-projekt som leds av Region Västerbotten Turism i samarbete med Dorotea kommun, Gold of Lapland, Visit Hemavan Tärnaby, Vilhelmina kommun och Visit Umeå. Målet är att öka den digitala mognaden hos hundra av länets besöksföretag.