NYHETER 2022-06-10

Regionpodden: Nya förutsättningar, kreativitet och hållbara lösningar

Ett Västerbotten som de kommande 10 åren behöver bli 100 000 fler – vad ställer det för krav på kompetensförsörjning, byggande och elmarknad? Hur skapar vi attraktiva livsmiljöer som dessutom är inom ramen för den gröna omställningen? Dagens poddgäster ser positivt på framtiden. Kanske är det just de hållbara lösningarna som är en del i attraktiviteten?

Karin Ahnqvist, Magnus Stenvall och David Carlsson medverkar i ett nytt avsnitt av Regionpodden. Foto: Elin Leyonberg

Vi har en helt ny situation med tillväxt på många ställen i norra Sverige. Vi behöver inrekrytera till regionen, både från Sverige och internationellt och kan inte luta oss mot den lokala och regionala rekryteringsstruktur som vi tidigare haft. Det räcker inte med att bygga bostäder, vi måste erbjuda attraktiva livsmiljöer. Det handlar om allt ifrån idrottsplatser, parker, cykelvägar, tågstationer och mötesplatser. Vissa vill ha urbana kvalitéer medan andra vill ha lugn och ro, det finns inte en lösning som passar alla.

Det blir också viktigt att kunna erbjuda en arbetsmarknad med stor flexibilitet att arbeta och leva sitt liv närmare sitt hem, vilket har blivit en förstärkt trend under pandemin. Men tappar vi rekryteringsmöjligheter för att vi inte kan erbjuda en bra lösning för den medföljande familjen?

Hållbar tillväxt, går det?

Den gröna energin här i Norrland är en av de absoluta drivkrafterna till den utveckling vi ser i till exempel Skellefteå, Luleå och Boden. Men när allting behöver expandera så snabbt, går det att bygga hållbart då? Hur fungerar samverkan i den här omställningen? Hur är samarbetet mellan städerna? Och hur ser en stadsdel ut när vi strävar mot visionen: Social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och ekologisk hållbarhet?

I studion tillsammans med Elin Leyonberg finns:

Magnus Stenvall, affärsutvecklare på Umeå Energi
Karin Ahnqvist, hållbarhetschef på Rönnskärsverken
David Carlsson, VD på Balticgruppen

– tre tongivande namn som vill samverka och sätta strålkastarljuset på de kvalitéer vi har i norra Sverige.

Visa alla avsnitt av Regionpodden