Hjälpmedel

Här hittar du information för förskrivare av hjälpmedel. Nyheter finns längre ned på sidan.

Hjälpmedel på 1177 Vårdguiden

Har du som privatperson frågor kring hjälpmedel?

Svar på vanliga frågor om hjälpmedel på 1177.se

Hjälpmedel Västerbotten kundtjänst

Öppettider: vardagar klockan 8.00‒12.00, 13.00‒16.00
Telefon:
  090-785 93 65
Fax: 090-13 26 93
E-post:
hmv.kundtjanst@regionvasterbotten.se    
Adress: Mariehemsvägen 14, 906 54 Umeå

Hjälpmedel Västerbotten butik

Öppettider: vardagar klockan 9.00‒16.00
Telefon:  090-785 74 24
E-post: hmv.butik@regionvasterbotten.se
Ny adress: Nus, Analysvägen 2, Målpunkt T, By 1D, 907 37 Umeå

 

Sesam - inloggning  Logotyp för Sesam

Se Sesamdokument för behörighetsansökan och manualer     

 

Nyheter

  • Invigning av nya hjälpmedelsbutiken

    Den 4 april klockan 10.00 sker den officiella invigningen av hjälpmedelsbutikens nya lokaler på Nus. Kenneth Andersson, ordförande i utskottet för funktionshinder och samverkan, klipper bandet och håller tal. Butikenspersonalen bjuder på snittar och alkoholfritt bubbel samt erbjudanden för alla besökare. Läs mer här.

  • Vår hjälpmedelsbutik smygöppnar på Nus

    På torsdag den 28 mars slår vi upp dörrarna till hjälpmedelsbutikens nya lokaler mittemot apoteket på Nus. Här kan kunderna hitta olika slags hjälpmedel som underlättar i vardagen, till exempel gånghjälpmedel, hjälpmedel i köket och för personlig vård, sittdynor och strumpor med mera.
    Till en början är butiken öppen på vardagar klockan 9-16.

    Den 4 april kl. 10.00 är den officiella invigningen med fina invignings-erbjudanden för alla besökare. Du är välkommen att besöka oss och spana in sortimentet!

  • Arbetsorder kopplad till kundorder (AOKO)

    Vi har noterat att det är otydligt hur man beställer en anpassning i samband med en nybeställning av ett hjälpmedel (kundorder). För att vi på Hjälpmedel Västerbotten ska uppmärksamma att anpassning ska utföras på ett beställt hjälpmedel så krävs det att kundordern kopplas samman med arbetsordern på ett särskilt sätt i Websesam. Annars finns risken att hjälpmedlet skickas utan att den önskade anpassningen är gjord.

    För att undvika detta, var god och läs den här korta instruktionen.

  • Nya regler för anpassning av tröskelramper

    Numera gäller det nya upphandlingsavtal på portabla ramper, och i samband med det slutar vi på Hjälpmedel Västerbotten med vissa anpassningar.

    • Vi kapar inte längre tröskelramper längs långsidan för att uppnå en lägre höjd. Att förkorta en långsida kan enligt leverantören försvaga tröskelrampen och betraktas som en specialanpassning.

    • Anpassningar längs kortsidorna innebär inte denna risk, så Hjälpmedel Västerbotten fortsätter med dessa ändringar som tidigare.

    Har du funderingar, hör av dig till den sortimentsansvariga hjälpmedelskonsulenten.

  • Ny instruktion då Bussgods ändrat i sitt datorsystem

    När du beställer en fraktsedel för helpall måste det stå 20 i viktrutan i stället för 100. Beställer du en fraktsedel för halvpall ska det stå 10 i viktrutan i stället för 50. Paket skickas som tidigare med 1 i viktrutan.
    Läs hela instruktionen här:
    Instruktion för beställning av hämtning via bussgods
    (2019-02-04)

     

Säkerhetsmeddelanden

Viktig information - Permobils vårdarstyrning (Co-pilot)

Sorrento duschpall/stol (samt åtgärder)

Eldriven rullstol C500

Hygienhjälpmedel Aquatec Laguna Vip

Rollator Futura

 

Dokument att skriva ut till brukare

Övriga dokument

Hjälpmedelsavgifter VLL 2018 
Riksavtal utomlänsvård - inklusive anvisningar 
Vem får beställa reparation?