NYHETER 2021-10-20

Digital hälsocentral lanseras i Västerbotten

Idag lanseras Region Västerbottens nya tjänst Hälsodigitalen. I Hälsodigitalen får invånare hjälp till rätt vård där de befinner sig. Det är enkelt, det sparar tid för invånaren och skapar bättre flöden inom vården. Genom en webbapplikation kan patienter när som helst under dygnet påbörja ett vårdärende, få gratis rådgivning utifrån sina besvär och även erbjudas att chatta med vårdpersonal när tjänsten är bemannad.

Hälsodigitalen
Hälsodigitalen kan ses som något av en digital hälsocentral. Det innebär att den inte ligger på en fysisk plats och att all kommunikation mellan patient och vårdpersonal sker digitalt. Foto: Klas Sjöberg

– Hälsodigitalen blir en viktig ingång till första linjens vård. Det är ett modernt och naturligt komplement till 1177 Vårdguiden på telefon och din egen hälsocentral, säger Anders Wink, projektledare på eHälsa Västerbotten.

Hälsodigitalen kan ses som något av en digital hälsocentral. Det innebär att den inte ligger på en fysisk plats och att all kommunikation mellan patient och vårdpersonal sker digitalt. Faktum är att inte ens de fem sjuksköterskor som i uppstartsfasen bemannar Hälsodigitalen befinner sig på samma ställe. De hanterar patientärenden från sina hem i Skellefteå, Umeå, Vasa och Malaga!

Chatta med en sjuksköterska

Från och med idag kan alla patienter som är listade på en hälsocentral i Västerbotten söka rådgivning hos Hälsodigitalen genom att logga in med bank-ID via mobil, dator eller surfplatta. Invånaren möts då av en rad automatiskt genererade frågor från en chattbot för att få hjälp med att bedöma sina besvär. Baserat på svaren kan invånaren få råd om hur hen kan behandla besvären själv. Invånaren kan även välja att chatta med en sjuksköterska för att få ytterligare råd.

– Frågorna är exakt samma som du får svara på om du kontaktar 1177 och ger värdefull information till den vårdpersonal som kan komma att hantera ditt ärende, säger Virginia Zazo, verksamhetschef för Hälsodigitalen.

Ofta räcker det med egenvårdsråd från chattbotten men om behov finns kan patienten chatta med en sjuksköterska. Tjänsten gör det även möjligt att skicka bilder och att använda video. Om patienten behöver en fysisk undersökning eller provtagning får denna hjälp vidare till sin hälsocentral. Akuta ärenden hänvisas till 1177 på telefon eller 112.

Många vinster

Hälsodigitalen är bemannad dagtid under veckans alla dagar. Då hanteras även icke brådskande vårdärenden som patienter har inlett utanför kontorstid.

– För invånarna blir den stora vinsten att de lättare kan få ihop livspusslet när de kan sköta många av sina och sina barns vårdärenden från hemmet. För oss inom vården blir den stora vinsten att vi kan få effektivare patientflöden och att vi kan använda vårdens resurser bättre samtidigt som vi lär oss att förändra vårt arbetssätt som en del i digitaliseringsomställning, säger Anders Wink.

Webbapplikationen som Hälsodigitalen bygger på är framtagen i nära samarbete med hälsoteknikföretaget Platform24. Liknande lösningar finns i andra delar av landet, bland annat i Norrbotten.

– Vi har sett en stor efterfrågan på att kunna erbjuda den här typen av tjänst och sneglat på hur andra har löst det. Äntligen kan vi presentera vår lösning. Vi är väldigt nöjda med den, säger Virginia Zazo.

Hälsodigitalen kan nås via 1177.se/vasterbotten/halsodigitalen

Här kan du se en film om Hälsodigitalen: