NYHETER 2022-03-02

Region Västerbotten hissar den ukrainska flaggan

För att visa sitt stöd för Ukraina och det ukrainska folket har Region Västerbotten beslutat att hissa den ukrainska flaggan utanför Regionens hus i Umeå. – Det känns bra att vi kan visa solidaritet för det ukrainska folket utifrån den situation som nu råder i Ukraina, säger regionstyrelsens ordförande Peter Olofsson (S).

Ukrainas flagga
Oleksiy Horonskiy, Julia Pinchak överlämnar den ukrainska flaggan till regionrådet Nicklas Sandström (M). Foto: Jan Alfredsson

Beslutet togs i går och redan i dag onsdag fick regionen besök av tre representanter från en ukrainsk förening i Umeå som överlämnade en ukrainsk flagga.

– Det gör mig stolt att Region Västerbotten i dag hissar den ukrainska flaggan för att visa vår solidaritet och stöd för Ukraina och dess befolkning, säger regionråd Nicklas Sandström (M).

– Vårt stöd har betydelse i kampen för fred, frihet och demokrati samt det tydliga avståndstagandet mot krig och förtryck, säger han.

En av medlemmarna av den ukrainska föreningen är Julia Pinchak, som också själv sytt den flagga de överlämnade. De andra medlemmarna vid överlämnandet var Oleksiy Horonskiy och Andriy Rebryk.

– Vi vill tacka folket i Sverige och speciellt i Västerbotten för deras stöd. Det saknar motstycke och vi är rörda av deras handlingar och förstår att Ukraina blivit omfamnade av Europas länder. ”You are breathtaking”, säger Andriy Rebryk.