NYHETER 2019-01-20

Starkt misstänkt fall av mässling upptäckt i Umeå

Ett barn som besökt både primärvårdsjouren och Nus misstänks ha den smittsamma sjukdomen mässling. Region Västerbotten arbetar nu med att kontakta personal och patienter som kan ha riskerats att bli smittade.

Ålidhems hälsocentral

Mässling är en mycket smittsam virussjukdom som är ovanlig i Sverige men vanligare utomlands. Infektionen ger bland annat hög feber och utslag på kroppen. Sjukdomen kan bli allvarlig och ge följdsjukdomar som lunginflammation och öroninflammation.

Ett barn i Umeå misstänks ha mässling och Region Västerbotten arbetar nu med att kartlägga all personal och övriga patienter som kan ha kommit i kontakt med barnet för att minska risken för smittspridning.

Patienter som besökt samma avdelningar som barnet kommer att kontaktas personligen för uppföljning. Det är ännu inte klarlagt hur barnets smittats men utredning pågår.

Så smittar mässling

Mässling smittar mycket lätt när den som är sjuk till exempel hostar eller nyser. Då sprids små droppar med viruset i. Viruset fortsätter sedan att spridas genom luften och kan till exempel spridas genom flera rum eller i en hel trappuppgång. Det tar cirka två veckor efter smittotillfället innan du blir sjuk. Personer som har haft mässling en gång kan inte bli smittade igen.

De allra flesta barn vaccineras mot mässling vid 18 månaders ålder i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Därför är sjukdomen ovanlig i Sverige.

Så ska personer med misstänkt mässling kontakta vården

Personer som visar symptom på mässling ska i första hand kontakta 1177 Vårdguiden på telefon för rådgivning. Personal där kan sedan kontakta verksamheten som patienten ska besöka för att minska risken för spridning.

För att minska risken för smittspridning ska personer med misstänkta symptom inte komma till hälsocentral eller akutmottagning om inte personalen förvarnats innan.

Symptom på mässling är hög feber, torrhosta, irriterade och ljuskänsliga ögon samt utslag som först är ljusröda och sedan blir mörkare och flyter ihop. Utslagen brukar börja i ansiktet och sedan sprida sig till resten av kroppen.

Läs mer om mässling på webbplatsen 1177.se.