NYHETER 2020-09-17

Vill bjuda alla på en rörelse

Under en vecka, 21-25 september, ska barn-, ungdoms och vuxenhabiliteringen i Region Västerbotten främja rörelserikedomen hos både besökare och personal i projektet ”Habben i rörelse”. – Barn som besöker vården kan ibland få ett klistermärke. Vi vill istället bjuda våra besökare på en rörelse, oavsett vem man träffar hos oss, säger Kim Öhman, en av tre projektansvariga fysioterapeuter vid Habiliteringscentrum.

Rörelserikedom
Fysioterapeuterna Viktoria Johansson, Ebba Kling Odenkrans och Kim Öhman bjuder både på en rörelse och på sig själva under veckan med rörelserikedom. Foto: Jan Alfredsson

För att lära sig att läsa och skriva är det bra att ”ha bokstäverna i kroppen”. På liknande sätt är det med hälsa och fysisk aktivitet, barn behöver tidigt lära sig att röra på sig, en förmåga som fler och fler i dagens stillasittande samhälle saknar.

Fler ska röra på sig

Det Umeåbaserade projektet Change the game vill få barn och ungdomar att utveckla sin rörelserikedom så att de får förutsättningar för att kunna må bra i framtiden, också som vuxna. Forskning visar också att fysisk hälsa hör ihop med psykisk hälsa och att ha en rik tillgång till olika rörelser är därför oerhört viktigt.

”Habben i rörelse” är ett av tio delprojekt i Västerbotten som ska får fler att öka sin förmåga, lust och möjlighet att röra på sig.

Habben i rörelse

Barn-, ungdoms och vuxenhabiliteringen arbetar med personer med intellektuell funktionsnedsättning, autism, samt med barn som har medfödda och varaktiga rörelsenedsättningar. Under vecka 39, 21–25 september, ligger fokus på rörelse i olika former vid verksamheterna i Umeå, Skellefteå och Lycksele.

Krypa tillsammans

– Förutom att bjuda vår målgrupp på rörelser vill vi också att alla, barn, föräldrar och personal, ska förstå vad rörelserikedom betyder i teori och praktik, säger fysioterapeut Viktoria Johansson.

– Även personal ska våga vilja röra på sig och bjuda våra besökare på rörelser. Kanske kan både barn och personal tillsammans krypa in i rummet eller hoppa ut. Det är viktigt att alla är med och det är en utmaning för medarbetarna.

Hoppa och springa

Inför veckan ska man undersöka vad man som verksamhet kan göra för att underlätta rörelserikedom.

– Kanske kan vi rita en hage att hoppa i på asfalten utanför våra byggnader eller låta barnen springa eller rulla fram i korridorerna, säger fysioterapeut Ebba Kling Odenkrans.

Det finns fler idéer för att främja rörelserikedomen. I coronatider kan sättet att hälsa utan att röra vid varandra utvecklas och med hjälp av skyltar med QR-koder, som sitter uppe likt en tipsrunda, kan besökare ladda ner och testa olika rörelser med sin mobiltelefon.

Onödig ohälsa

Också entréerna och väntrummen ska inbjuda till rörelser och gruppen planerar för en rörelsevecka på Facebook. Men det är en utmaning att hitta rörelser som inte är prestationsinriktade.

– I den målgrupp vi jobbar med har många en onödig ohälsa eftersom de ofta inte har tillgång till det som samhället erbjuder för att röra på sig, säger Kim Öhman.

Roligt och meningsfullt

De tre projektansvariga hoppas att veckan med rörelserikedom ska vara rolig, meningsfull, inkluderande, engagerande, utvecklande och utmanande, något som också stämmer med Habiliteringscentrums egen vision. ”Världens bästa hälsa i ett samhälle för alla”, en liten omskrivning av Region Västerbottens mångåriga vision Hälsa 2020.

– Vår inriktning är att alla funkar olika och vår förhoppning är att alla ska kunna säga; jag kan, jag vill, jag vågar, säger Kim Öhman.

Fakta: Veckan med rörelserikedom pågår vid verksamheterna på Kandidatvägen 31–33 och Norrlandsgatan 18B i Umeå, vid Stenbergska hälsocentralen i Lycksele och vid barn- och ungdomshabiliteringen, Skellefteå lasarett. Varje morgon vid åttatiden är det morgonlek för personalen vid alla verksamheter.