NYHETER 2025-11-06

Gamification ska stärka Västerbottens landsbygd

Gamification, eller spelifiering, ska användas som ett led i att komma tillrätta med flera utmaningar i landsbygd i ett nystartat projekt där Region Västerbotten deltar. Genom samverkan med andra glest befolkade regioner i Europa ska man hitta lösningar som stärker och utvecklar våra samhällen.

Projektet InnoGS stärker utvecklingen av regioner och landsbygder genom digitalisering och spelifierade metoder, som gör aktiviteter mer engagerande och motiverande. I projekt skapas innovativa miljöer där unga och underrepresenterade grupper kan delta, kompetenser utvecklas och nya samarbeten växer fram.

Resultaten bidrar till ökad digital infrastruktur, kunskapsutbyte och långsiktig regional hållbarhet samtidigt som ekonomiska och sociala möjligheter i landsbygdsområden stärks. Samverkan mellan Västerbotten och glest befolkade regioner i Finland, Irland, Island och Grönland ger möjlighet att samla många kompetenser och erfarenheter för att lösa gemensamma utmaningar.

 

Målgrupper för projektet

Målgrupperna för projektet är främst unga vuxna och underrepresenterade grupper, exempelvis nyanlända och individer som står utanför arbetsmarknaden. Projektet vänder sig även till myndigheter, skolor och högskolor, företag och organisationer i det civila samhället som jobbar med regional utveckling. Genom att engagera dessa grupper vill InnoGS öka deras digitala kompetenser, främja inkludering och skapa nya möjligheter för samarbete och innovation i både städer och landsbygder för att främja hållbar regional utveckling.

 

Aktiviteter som planeras inom InnoGS

Deltagarna kommer att få möjlighet att delta i kompetensutvecklingsprogram för att bygga upp deras kunskaper och självförtroende. Genom engagerande och interaktiva lärandemiljöer ska projektet också främja nätverks och samarbete mellan ungdomar, underrepresenterade grupper och institutioner, vilket kan leda till ökad sysselsättning och integration i samhället. Dessutom kan de innovationsmiljöer som finns idag bidra till att skapa gemenskap och delaktighet bland deltagarna.

Projektet ska skapa livfulla platsbaserade samhällen i form av innovationsekosystem som kopplas upp mot alla deltagande parters regioner; regionala "Digital Innovation Districts", som ger ett fysiskt och digitalt samarbetsutrymme.

 

Mål: ett mer jämställt och dynamiskt samhälle

På lång sikt förväntas projektet leda till betydande och varaktiga effekter både hos målgruppen och i samhället som helhet, genom dessa steg:

 

  • Förbättrad digital kompetens hos målgrupperna.
  • Ökad anställningsbarhet och möjlighet till utbildning för målgrupperna.
  • En mer inkluderande arbetsmarknad.
  • Bättre chanser till ekonomisk självständighet för målgrupperna och bättre social sammanhållning i samhället.
  • Ökad innovation och kreativitet i samhället, bland annat genom stärkta samarbeten mellan företag och utbildningsinstitutioner.
  • En mer dynamisk och resilient ekonomi.

 

Dessutom kan projektet fungera som en modell för andra initiativ som syftar till att öka inkludering och engagemang i digitaliseringen, vilket skapar långsiktig samhällsutveckling och hållbarhet. Innovation kommer också bli en naturlig del i sättet att leva och verka på lång sikt.

 

Intresset för samverkan är stort

Projektet har under sin uppstartsfas etablerat strukturer för samverkan mellan de deltagande parterna – och även hunnit knyta många nya kontakter. Bland annat höll Region Västerbotten ett uppskattat seminarium i norska Bodø i oktober, där många organisationer visade ett stort intresse för att bidra till projektet.

– Under evenemanget skapade vi värdefulla nya kontakter och fick en bredare förståelse för pågående projekt. Genom att använda en rollspelsmetod i vår parallella session visade vi hur spelifierade angreppssätt kan inspirera till kreativt tänkande när man hanterar regionala utmaningar, säger Mariia Hämäläinen, projektledare för InnoGS på Savonia University of Applied Sciences, Finland

 

– Det var inspirerande att möta kolleger från andra NPA-regioner, det vill säga glest befolkade nordliga områden, och väldigt givande att ta del av resultat och erfarenheter från andra projekt. Vi knöt också ett antal viktiga kontakter för vidare samverkan, berättar Tapio Alakörkkö, projektledare för InnoGS på Region Västerbotten.

 

Den 21-22 november ordnas en träff i Sorsele, med ett spel-LAN, info om e-sport, gamification och InnoGS med mera. Träffen riktar sig bland annat till unga, föräldrar, föreningar, kommuner och beslutsfattare. Håll utkik efter mer information i Region Västerbottens kanaler på webb och sociala medier (Tillsammans för regionens utveckling).

 

Huvudpartner i InnoGS är Savonia University of Applied Science i Finland. Övriga deltagare är:

 

InnoGS finansieras av Interreg Northern Periphery and Arctic (EU) och pågår mellan 2025 och 2028. Läs mer om InnoGS på Region Västerbottens webbplats här: https://www.regionvasterbotten.se/naringsliv-och-samhallsbyggnad/digitalisering-och-innovationsledning/innovationsledning/innogs-innovation-through-gamification-solutions

  • Region Västerbotten
  •  Creative Crowd AB, Sverige
  •  Galway Film Resource Centre CLG t/a Ardán, Irland
  •  Humak, Finland
  •  Grönlands regering, Grönland Islands universitet, Island
Tillbaka till nyhetslistan