NYHETER 2020-01-23

Sexuellt överförbara infektioner ökar i Västerbotten

Fler personer än vanligt i länet fick klamydia, gonorré och syfilis under 2019. Har du haft oskyddat sex? Då bör du testa dig för könssjukdomar.

Kondomer på ett bord i olika färger. Foto.
Kondom är fortsatt det bästa skyddet mot sexuellt överförbara infektioner. Foto: Mostphotos

Antalet diagnoser med könssjukdomar ökar i länet och de flesta är smittade i Sverige och i Västerbotten.

– Det är ett tecken på att fler tar större risker för smitta i samband med sex, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare.

Gratis kondomer

Det finns flera ställen i länet där du kan få gratis kondomer, exempelvis på ungdomsmottagningar, ungdomshälsan och hälsocentraler.

– Kondom är fortsatt det bästa skyddet mot sexuellt överförbara infektioner. Det är särskilt viktigt att använda kondom om du har en ny eller tillfällig partner, säger Stephan Stenmark.

Bor du i Västerbotten kan du även beställa hem gratis kondomer på 1177.se. Du får tre kondomer av den storlek du väljer eller ett provkit med tre olika storlekar.

Beställ gratis kondomer via 1177.se

Här kan du testa dig i Västerbotten

Gå och testa dig om du har haft oskyddat sex. Det är bättre att testa sig en gång för mycket än en gång för lite. Region Västerbotten har hög tillgänglighet till provtagning, behandling och samtal om sexuell hälsa.
– Region Västerbotten kommer fortsätta att satsa på ett aktivt arbete för att förebygga sexuellt överförbara infektioner och hög tillgänglighet för provtagning är en viktig hörnsten. Men även skolan och ideella organisationer har en viktig funktion, säger Stephan Stenmark.

Här kan du testa dig och få råd

Prov på nätet

www.klamydia.se/vasterbotten kan du som är folkbokförd i Västerbotten beställa ett gratis provtagningskit. Du tar provet hemma och skickar det sedan för analys. Testet gäller både för klamydia och gonorré. Svaret får du genom att knappa in en personlig kod på klamydia.se.

Tabell med statistik över könssjukdomar i Västerbotten under 2019 och 2018.