NYHETER 2021-07-09

Tidbokning för vaccination mot covid-19 öppen för alla myndiga i Västerbottens län

Är du 18 år eller äldre? Nu kan även du boka tid för vaccination. Idag fredag öppnar Region Västerbotten upp för vaccinering av alla västerbottningar som fyllt 18 år. Parallellt med att yngre kan boka tid så pågår vaccinering med dos två hos en stor del av invånarna vilket påverkar mängden lediga tider som läggs ut.

Vaccination är det effektivaste sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö i covid-19. Genom vaccination kan vi bromsa pandemin. Nu kan du som är född 1992–2003 boka tid för gratis vaccination. Observera att du måste ha fyllt 18 år innan du bokar.

Region Västerbotten har valt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendation att vaccinera de äldsta först. Detta är anledningen till att regionen väntat med att öppna upp tidbokning för alla över 18 år tills nu.

– Vi har en mycket hög vaccinationstäckning i länet och anledningen att vi väntat lite mellan grupperna är att vi brukar vilja att åldersspannet som ligger före ska ha kommit upp till mellan 50 och 70 procents vaccinationsgrad, berättar Ronny Lestander, vaccinationssamordnare i Region Västerbotten.

Vaccination pågår

På 1177.se finns information om hur du bokar tid för vaccination. Det går inte att ringa 1177 Vårdguiden på telefon för att boka tid.

– Kom ihåg att inte boka tid för dos ett om du inte kan komma på dos två sju veckor senare, då måste du boka om den första dosen, informerar Ronny Lestander.

Nya tider läggs till allteftersom regionen får vaccin. Om tiderna är slut så försök igen om några dagar.

– Parallellt med vaccineringen av dos ett är det många västerbottningar som också får sin dos två i sommar. Vi har vaccinerat en stor mängd människor under våren och början av sommaren som nu ska få bli fullvaccinerade. Därför är det färre tider under vissa veckor. Alla kommer att få vaccin och all vaccinering är gratis, säger Ronny Lestander.

Vaccinationsmottagningar i länet

Vid flera av vaccinationsmottagningarna i regionen görs kösystemet utomhus för att minska smittrisken och ge möjlighet att hålla avstånd. Med de temperaturer som är i veckan och om vi har en varm sommar framför oss är det av största vikt att tänka på att ta med och dricka ordentligt med vatten, använda huvudbonad eller paraply och inte komma mer än några minuter innan sin vaccinationstid.

På Folkets park i Skellefteå där Vaccina utför vaccineringar fick 600 personer sin första dos under förra helgen. Planen är att fortsätta ha helgöppet för att kunna ge ett större utbud av tider att boka. Utöver Skellefteå erbjuder Vaccina också vaccination mot covid-19 i Norsjö, Bjurholm, Vindeln, Robertsfors, Vännäs och Nordmaling.

– Tidbokningen har varit en utmaning för Vaccina men vi ser ljust på den närmaste tiden. Det är framför allt kopplat till bemanning och resurser, det är svårare att hitta vaccinerande personal under högsommar än det varit tidigare i vår, men Vaccina räknar med mer personal från och med nästkommande vecka, avslutar Ronny Lestander.