NYHETER 2021-03-10

Delaktig i vårdens utveckling

Patientnämnden och dess kansli lever en förhållandevis undanskymd tillvaro inom hälso- och sjukvården och kopplas ofta samman med klagomål på vården. – Förutom att vara en oberoende part mellan patienten och vården är vi en viktig medaktör i vårdens utveckling och arbetet med patientsäkerhet, säger Peter Sjöstedt Wirén, chef vid patientnämndens kansli.

Peter Sjöstedt
– Vi är opartiska i förhållande till både patienter och vården och tar inte ställning för någon, säger Peter Sjöstedt Wirén. Foto: Jan Alfredsson

 

 

Patientnämndens politiska del består av sju förtroendevalda ledamöter som vanligtvis sammanträder sex gånger per år. Nämnden har en särställning och är direkt underställd regionfullmäktige, på samma sätt som till exempel revisionen. Det finns också sex anställda tjänstepersoner på patientnämndens kansli.

– Vi är opartiska i förhållande till både patienter och vården och tar inte ställning för någon. Vi riktar heller inte kritik och ifrågasätter inte vårdens bedömningar, säger Peter Sjöstedt Wirén.

Uppmuntrar direktkontakt

De flesta kontakter med patientnämnden sker via telefon, men också med e-post, 1177.se, vanliga brev och undantagsvis fysiska besök.

– Vi hjälper invånarna att konkretisera sitt ärende och ser sedan till att de antingen får kontakt med vården via ett telefonsamtal eller möte eller får ett skriftligt svar, förklarar Peter Sjöstedt Wirén.

– Ibland vill patienten själv ta kontakt och då förmedlar vi kontaktuppgift till berörd verksamhetschef, vi försöker uppmuntra direktkontakt, säger handläggare Christine Bygdén.

Hjälp att kommunicera

Ofta får patienten kontakt med handläggare vid Patientnämnden inom en vecka, ibland så snabbt som bara efter ett par dagar.

– I den bästa av världar, med öppna kanaler mellan medborgarna och vården, skulle patientnämnden inte behövas. Men patienten är ofta i beroendeställning gentemot sin doktor, som till exempel skriver ut läkemedel. Då kan patienten ta hjälp av oss för att kommunicera med vården, säger Peter Sjöstedt Wirén.

Men nämnden är inte bara en portal för klagomål.

– I cirka hälften av fallen begär vi ett yttrande från hälso- och sjukvården, i de andra ger vi information till vården utan krav på återkoppling, berättar Christine Bygdén.

Stöd som medmänniska

I patientnämndens uppdrag ligger också delar som kanske inte är så kända för varken den breda allmänheten eller för många inom hälso- och sjukvården.

– Vi har avtal med ett 70-tal arvoderade stödpersoner som ska hjälpa patienter som av olika anledningar tvångsvårdas, och därför enligt lagen har rätt till en stödperson.

Det kan handla om tvångsvård inom psykiatrin eller rättspsykiatrin eller i sällsynta fall enligt smittskyddslagen.

– Det är viktigt att det finns stödpersonerna i olika åldrar med olika kön och etnicitet och att de har en hög kompetens. De ska fungera som medmänniskor som patienten kan luta sig mot och prata med om andra saker än om själva vården, förklarar Peter Sjöstedt Wirén.

Allvarliga ärenden

Ett annat uppdrag som patientnämnden har är att återkoppla statistik till verksamheten och att lyfta fram aktuella trender och tendenser.

– Alla på kansliet har en bred erfarenhet av att jobba inom vården och en god förmåga att bedöma om något inte är bra och att föra det vidare. Vi lyfter fram exempel på allvarliga eller principiella ärenden, säger Peter Sjöstedt Wirén.

En uppgift som är förhållandevis ny för patientnämnden är de analysrapporter från de fokusområden som nämnden beslutat om. Förra året handlade rapporterna om långvarig smärta samt när patienterna var barn.

– Det är inga forskningsrapporter utan mer analyser av ärenden som kommit in det senaste året, säger Peter Sjöstedt Wirén.

– I år har vi valt att bland annat fokusera på specifika diagnoser som ME, kroniskt trötthetssyndrom, där vi stöter på många patienter som riskerar att komma i kläm eftersom man inte riktigt vet var de hör hemma. Vi rapporterar också om covid-19 vid varje sammanträde vilket även delges Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Bidra till utveckling

Patientnämnden har den senaste tiden valt att kommunicera rapporterna till andra politiker som till exempel hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Både politikerna och vi som tjänstepersoner kan bidra till vidareutveckling av det förebyggande patientsäkerhetsarbetet. Det är detta vi vill vara en del av, säger Peter Sjöstedt.

Tillbaka till nyhetslistan