NYHETER 2022-05-10

Luda Teren har flytt från krig ”Jag vill hjälpa på alla sätt jag kan”

För åtta år sedan flydde ukrainskfödda Luda Teren från Syrien med sin familj. Idag hjälper hon sina landsmän och kvinnor från Ukraina som flyr från kriget. Hon är bland annat kulturdoula och stöttar gravida kvinnor som inte kan svenska.

Luda Teren står utanför förlossningen i Umeå. Hon har långt mörkt hår och tittar in i kameran. Foto.
Jag vill hjälpa kvinnor att känna sig trygga trots denna otrygga tid, berättar Luda Teren. Foto: Linn Johansson

Luda Teren är född och uppvuxen i Ukraina men flyttade med sin man till hans hemland, Syrien, där de bodde i 13 år och fick två barn tillsammans. Oroligheter bröt ut i landet och de sista två åren levde de i krig innan hela familjen tvingades fly till Sverige.

De hamnade till slut i Vilhelmina i Västerbotten län. Där bodde de i fyra år som asylsökande. När de efter en lång väntan fick uppehållstillstånd flyttade hela familjen till Umeå och Luda kunde äntligen studera till barnskötare för att sedan få jobb på en förskola.

Rysslands invasion av Ukraina

Den 24 februari 2022, när hela världen nåddes av nyheten om att Ryssland invaderat Ukraina, fick Luda en chock.

– Jag vet inte hur jag ska förklara. Jag fick panik. Jag blev nästan galen. Det gjorde ont inom mig. Jag kunde inte förstå hur det här kunde hända med mitt land, berättar en berörd Luda Teren.

En önskan om att hjälpa

Eftersom hon själv levt i ett krigsdrabbat land och vet hur det känns att behöva lämna allt och fly ville hon hjälpa till. När Maria Österberg som är barnmorska och samordnare för Kulturdoula Västerbotten hörde av sig och frågade om hon ville bli kulturdoula och stötta gravida kvinnor från Ukraina som inte talar svenska tackade hon ja på en gång.

– De är min familj och jag kände att jag ville hjälpa till på alla sätt jag kan, säger Luda Teren.

Kulturdoula skapar trygghet

En kulturdoula är en kvinna som är tränad i att ge stöd till den gravida kvinnan och hennes närmaste under graviditet, förlossning och den första tiden efteråt med det nyfödda barnet. Hon är etablerad i Sverige och har samma språk, ursprung, kultur och tradition som den gravida kvinnan. Eftersom hon tolkar språk och signaler utifrån ett kulturellt perspektiv ökar förutsättningarna för en bra dialog under förlossningen.

I april deltog Luda i en två dagars utbildning i Umeå för att bli kulturdoula tillsammans med sex andra ukrainsktalande kvinnor. De fick också föreläsningar om bland annat barnhälsovården, socialtjänsten, smittskydd och hälsoundersökningar för att kunna ge ett bredare stöd.

– När jag fick förfrågan från Maria så tänkte jag, wow! Jag hade aldrig hört talas om att det här fanns, det är verkligen en jättebra grej, säger Luda Teren.

Att det kan vara svårt att göra sig förstådd i ett nytt land när man inte kan språket kan Luda känna igen sig i. När Luda och hennes man hade bott i ett år i Syrien blev hon gravid med deras första barn.

– Jag kunde prata kurdiska men det officiella språket i Syrien är arabiska och jag hade inte lärt mig det ännu. Som tur var träffade jag en kvinna från Ukraina som kunde språket och hon hjälpte mig. Nu är det min tur att hjälpa andra. Jag vill hjälpa kvinnor att känna sig trygg trots denna otrygga tid, berättar Luda Teren.

Fakta om kulturdoula

Som kulturdoula arbetar man på uppdrag av Region Västerbotten och är ett stöd för den gravida kvinnan vid ett antal tillfällen. Det kan handla om att följa med på olika besök till exempel till hälsocentral, barnmorskemottagning, föräldrautbildning och att vara ett stöd under själva förlossningen.

Det finns ett 40-tal kulturdoulor i Region Västerbotten som tillsammans talar fler än 20 språk. Kulturdoulor erbjuds i Skellefteå, Umeå och Lycksele både inom öppen och sluten vård.

Kulturdoula – stöd för dig som är gravid på 1177.se