NYHETER 2025-09-15

Bättre flöden i tandvården med egenutvecklat stöd

Med den nya flödesappen får tandklinikerna ett digitalt stöd för att jobba smartare och effektivare. När medarbetarna kan utföra sin del i behandlingen i precis rätt tid sparas tid för både medarbetare och patienter.

Freya Johansson är stolt över att utvecklare och verksamheten tillsammans tagit fram ett stöd som är anpassat efter regionens förhållanden. Foto: Klas Sjöberg

 

Allt startade 2018 på folktandvårdens innovationsklinik Idun I Umeå. Satsningen på innovationsklinker var en stor och ambitiös satsning med många projekt som skalades ner efter ändrade förutsättningar i organisationen och byte av tandvårdschef.

Det behovsbaserade utvecklingsprojektet med en app som hade målsättningen att visualisera flödet av kompetenser och arbetsuppgifter runt en patient kom att bli satsningens flaggskepp. När de flesta andra projekten avvecklades visade sig detta vara livskraftigt och har levt vidare.

Det arbetssätt som utvecklats kräver tempo och koncentration. Det är roligt och utvecklande men också ansträngande. Därför varvas det med traditionella arbetssätt, förklarar tandvårdstrateg Freya Johansson.

Patienterna i fokus

Rent konkret betyder det att sätta patienterna i fokus i var sitt rum och att teamets olika kompetenser som flödar runt patienterna gör sin del i behandlingen. Vad som pågår i varje rum, hur länge det beräknas ta och vad som blir nästa steg visas på en skärm som är synlig för behandlarna, berättar Freya Johansson.

Mitt i detta flöde befinner sig en koordinator, en funktion som kan jämföras med en flygledare, som har koll på vad som görs i rummen och som med sin överblick styr processen genom att se till att arbetet registreras och visas korrekt.

När utvecklingen startade var det med Microsoft som partner. Det var en attraktiv form för samarbete som gav uppmärksamhet och energi.

– Det var nytt för oss att hitta former för samverkan mellan ett gigantiskt internationellt bolag och en mindre organisation i offentlig sektor. Men som helhet var projektet en framgång där vi lyckades hitta formerna för partnerskap, säger Freya Johansson.

Egen utveckling

Lösningen blev att fortsätta utveckla projektet i regionens regi. Det är regionens egna utvecklare som fortsatte att arbeta i Microsofts miljö.

De har nu utvecklat en app som är skalbar och som kan anpassas efter varje kliniks förutsättningar. Med den digitala tekniken kan man få överblick över patienternas behov, de resurser som finns i form av kompetens och anpassa det teambaserade arbetssättet för att få ett effektivt flöde som är attraktivt för både medarbetare och patienter.

– Just nu används den på tre kliniker, berättar Freya Johansson.

Det nya arbetssättet innebär bland annat att uppgifter som tidigare gjordes av tandsköterskan kan göras direkt av tandläkaren då appen kopplats samman med en funktion för röststyrning. Det betyder att tandsköterskorna får tid till andra arbetsuppgifter vilket skapar variation och ger möjlighet till kompetensutveckling.

Sparar tid

– Målet är att göra allt på en gång.  De flesta patienterna uppskattar att besöken blir färre och att de får både undersökning och behandling i samma besök. Det gäller inte för barnen som kan behöva förberedas för nästa steg i behandlingen, säger Freya Johansson.

Tanken är att det nya arbetssättet ska spridas inom tandvården då det underlättar teamtandvård och gör medarbetarna mer jämställda. Folktandvårdsklinikerna får söka för att börja jobba enligt konceptet. Utvecklingen är också en kugge i tandvårdens stora omställning för att med begränsade resurser kunna ge invånarna en god tandhälsa genom hela livet.

– Vår lösning har väckt stort intresse nationellt. Jag är stolt över vad utvecklare med olika kompetenser och verksamheten åstadkommit tillsammans. Det finns färdigutvecklade system att köpa men de är både dyra och generella. Vi har utvecklat ett stöd som är anpassat efter våra förhållanden, säger Freya Johansson.

Tillbaka till nyhetslistan