NYHETER 2024-06-19

Malins praktikplats blev till 30 år i regionen

När Malin Johansson fortfarande gick i skolan fick hon en praktikplats på kommunikationsstaben service på Region Västerbotten. Nu har hon jobbat där i över 30 år och stortrivs.

Det är en solig måndag morgon och i vanlig ordning är det full rulle på kommunikationsstaben service. Malin Johansson sitter vid en av alla kopieringsmaskiner och skriver ut svarskuvert, som är en av hennes huvuduppgifter. Två dagar i veckan hjälper hon till på kommunikationsstaben med diverse sysslor, så som att laminera och att ta fram svarskuvert till olika verksamheter i regionen.

– Jag har jobbat här sedan 1992, och då gick jag fortfarande i skolan, berättar Malin.

Malin började på regionen som en praktikant men fick senare en anställning där genom Umeå kommun. Nu har hon varit på regionen i över 30 år och kollegorna är en stor anledning till varför hon trivs så bra.

"En arbetsmyra skulle jag säga"

– Jag stortrivs med alla de här arbetskamraterna. Alla här har sina sidor och hjälper till, säger Malin.

En av hennes kollegor är Hans Lundkvist. De har jobbat tillsammans sedan Malins första dag på regionen och de senaste 15 åren har han även varit hennes handledare.

– Malin är verkligen bra på att arbeta, om jag säger så. En arbetsmyra skulle jag säga. Hon är alltid positiv. Det är sällan som det är några sura miner, berättar Hans och fortsätter:

– Att jobba med Malin är intressant. Vi har ett speciellt förhållande. Jag är ju lite barnslig och håller på och dummar mig och Malin har ofta en räv bakom örat. Vi har jobbat med varandra i över 30 år, så vi känner liksom varandra.

Sedan Malin inledde sin praktik på regionen, som då var landstinget och låg på Ridvägen 10 i Umeå, har en hel del hänt.

– Det var inte så handikappanpassat förr, förklarar hon.

Som rullstolsburen var det svårt att ta sig fram i byggnaden. Hissen var besvärlig och det fanns inga dörröppnare för de tunga och tröga dörrarna. Hon tog därför saken i egna händer och såg till att det installerades dörröppnare i byggnaden.

– Jag var inne hos direktören, Tommy Svensson. Då sa jag att dörrarna var så tröga där nere att jag inte kom igenom, berättar Malin.

Kreativa intressen

Det är inte bara på jobbet som det är fullt upp för Malin. Förutom hennes jobb på kommunikationsstaben, så är hon även på en daglig verksamhet som heter ”Läs och hör”. Där är hon med och gör tidningar, anordnar tävlingar och skriver berättelser. På fritiden håller hon på med teater och går i kör.

Ett annat intresse hon har är att bygga 3D-modeller med plus-plus, en slags byggbitar som kan sättas ihop i två- eller tredimensionella strukturer. Nyligen ställde hon ut sina 3D-modeller på Väven i Umeå.

– Just nu håller jag på och bygger Eiffeltornet och Kaknästornet. Hela köksbordet är fyllt med pyssel, säger Malin och skrattar till.

– Hon är verkligen kreativ. Det ser man på allt hon gör, avslutar Hans.

Text: Wilma Brommare Magnefors