NYHETER 2023-09-13

Digitala kallelser via 1177.se – en satsning som kan spara miljoner

Under september börjar Region Västerbotten att skicka kallelser via 1177.se. Det gäller i första hand kallelser från länets regiondrivna hälsocentraler och vissa verksamheter inom sjukhusvården. Men målet är att all öppenvård inom hälso- och sjukvården ska kunna skicka kallelser via 1177.se. Då får invånaren kallelsen fortare och kan läsa den oavsett var hen befinner sig. Det sparar även tid och pengar för vården.

Invånaren får kallelsen till sin inkorg på 1177.se. Foto: Linn Johansson

– Att skicka digitala kallelser via 1177.se är en stor och viktig utveckling. Målet är invånarna ska ha all vårdrelaterad information samlad på ett och samma ställe – på 1177.se. Det underlättar för patienten i att vara mer delaktig i sin egen vård, säger Malin Åberg, kommunikationsdirektör i Region Västerbotten.

Stora fördelar för invånaren

Sedan tidigare skickar många verksamheter i Region Västerbotten kallelser till digitala brevlådor, som Kivra. Nu börjar verksamheterna att allt eftersom också skicka kallelser via 1177.se. Under september beräknas alla länets regiondriva hälsocentraler vara i gång med tjänsten.

Invånaren kan då förbereda sig inför ett besök genom att läsa sina journalanteckningar och se sina provsvar i journalen på 1177.se, utan att behöva logga in i flera olika tjänster. Dessutom kan vissa tider avbokas eller ombokas direkt i kallelsen.

Psykiatriska kliniken i södra Lappland, Vilhelmina sjukstuga hälsocentral och Vännäs hälsocentral var först ut att testa tjänsten och har skickat kallelser via 1177.se sedan i början av året.

 – Digitala kallelser gör stor nytta för oss i vården och våra patienter. Vi upplever att många uppskattar det väldigt mycket. Dessutom får vi mer tid över till annat när vi inte behöver skriva ut och kuvertera kallelserna för hand, säger Helen Jonsson, chefsassistent på psykiatriska kliniken i södra Lappland.

Minskade kostnader

Utöver att spara arbetstid så kan digitaliseringen av kallelser spara miljoner genom minskade kostnader för porto. Varje år genomförs omkring 1 700 000 besök i Region Västerbotten. En papperskallelse beräknas kosta ungefär 6 kronor medan en digital kallelse kostar ungefär 1 krona.

 – På sikt kan vi spara både tid och pengar. Men övergången till digitala kallelser behöver ske i flera steg. Det beror bland annat på att vi får ett nytt journalsystem nästa år. Det påverkar både den tekniska lösningen som vi har idag och hur det kommer att fungera när vi bytt journalsystem, säger Ragnberth Helleday, projektägare för införandet av digitala kallelser i Region Västerbotten.

Olika sätt att få kallelser

För att vara säker på att invånaren läser sin kallelse, väljer Region Västerbotten att i början skicka kallelserna dubbelt. Det innebär att man får sin kallelse både till inkorgen på 1177.se och till sin digitala brevlåda. Den som inte har en digital brevlåda får i stället en papperskallelse hem i brevlådan, precis som tidigare.

– Det är viktigt att de som använder tjänsterna på 1177.se eller har en digital brevlåda loggar in och slår på aviseringar för att veta när vården skickat ett nytt meddelande, säger Ragnberth Helleday.

Läs mer om digitala kallelser på 1177.se

Tillbaka till nyhetslistan