NYHETER 2023-05-09

Han blir ny direktör för digitalisering och service

Det är nu klart att Johan Gammelgård blir Region Västerbottens nya direktör för digitalisering och service. Han börjar sin tjänst den 1 september 2023.

Johan Gammelgård, född 1972, arbetar sedan 2019 som direktör för administration och innovation i Umeå kommun. Han har en gedigen bakgrund som chef och ledare inom kommunen och var tidigare tillväxtdirektör, administrativ direktör och chef för kommunledningsstaben.

– Det är mycket som händer i Region Västerbotten nu och det ger stora möjligheter, men innebär också utmaningar. Johan har en lång och bred erfarenhet som chef och ledare och det känns mycket positivt att han tackat ja till uppdraget, säger Tommy Svensson, regiondirektör.

Johan Gammelgård börjar sin tjänst den 1 september 2023. Han efterträder Sara Lewerentz som blivit ny regiondirektör i Region Jämtland Härjedalen.

– Digitalisering och service har en mycket viktig roll i att skapa bästa möjliga förutsättningar för att hälso- och sjukvårdens målbild ska kunna uppnås. Det känns fantastiskt spännande att tillsammans med alla medarbetare inom digitalisering och service ta oss an framtiden, säger Johan Gammelgård.