NYHETER 2023-11-09

Sara gjorde 1800-tals fynd i Skellefteå

I en karg och dammig skyddsrumslokal inne på Skellefteå lasarett låg högar av osorterat material som lämnats för länge sen och glömts bort. – Vi fick höra att det fanns grejer ända tillbaka till 1800-talet och då blev vi intresserade, säger Sara Salberg, arkivare på regionarkivet i Umeå.

Frågan är ju, hittade ni något spännande?

– Ja, det har vi. Ganska mycket historik för bland annat lokala verksamheter och diagnosregister som kan vara intressant både för historisk- och medicinsk forskning i framtiden, säger Sara Salberg.

Det som är av intresse kommer tas ned till Regionarkivet i Umeå och läggas in i arkivteckningssystemet. Det fysiska materialet, där mycket är skrivet för hand, kommer förvaras i arkivboxar på ett sätt som är anpassat för att bevara gammalt material.

Klumpig av handskar

Hur gör du när du går igenom materialet?

– Jag tycker man blir klumpig av att ha handskar och jag har en tendens att riva sönder materialet då. Men helt ska man inte ta med nakna händer på text. Vi rensar bort metall då det så småningom färgar av sig och plast då det kan klippa ihop och förstöra handlingar.

Vad kommer det här användas till?

– Vi har mycket hobbyforskare i regionarkivet, dels för släktforskning och lokalhistoria.

Det är ingen stackars arkivarie som behöver sitta och digitalisera detta?

– Nej, inte som vi har det nu.

Drömfynd

Vad är din dröm att hitta på ett sådant här ställe?

– Det vore kul att hitta material från verksamheter där vi inte har något arkiv alls så att vi kan bevara historien. Ibland saknas det material och register under vissa tidsperioder. Förmodligen har det kastats men det vore kul om man kunde gräver fram mer material som kompletterar det vi redan har.

Blir det som en sport likt för samlare?

– Ja, man vill ju ha en komplett historia. En annan liknelse med sport är att få hjälpa personer att söka fram så gammalt material som möjligt eller material vi inte sökt fram förut.

Om du själv hittar något

Om någon ute i verksamheten hittar gammalt material komplett till regionen, vad gör man då?

– Då kan man kontakta oss på regionarkivet så kommer vi överens om hur vi tar hand om det. Vi har dock tyvärr dåligt med plats.

Men historien växer ju hela tiden, det måste väl ni också göra?

– Det hoppas vi, vi vill gärna växa.

Dag för stora och små

Lördag den 11 november är det Arkivens dag. Regionarkivet och samarbetspartners från Arkivnätverket i Umeå bjuder in till aktiviteter på Väven. Evenemanget pågår mellan klockan 10–16 och det finns aktiviteter både för stora och små. Du hittar programmet på Allt om Västerbottens hemsida.

Video, text, foto och fotomontage: Daniel Marklund