NYHETER 2022-03-07

Lyckad drop in-vaccination på Ersboda

Under lördagen genomförde Region Västerbotten drop in-vaccination mot covid-19 på Ersboda tillsammans med flera andra aktörer. Regionens vaccinationssamordnare bedömer att satsningen var lyckad. Den ska även utvärderas inför fler eventuella punktinsatser.

Bakgrunden till satsningen är att Ersboda är ett område där vaccinationstäckningen är något lägre än i övriga samhället.

Vaccinationerna genomfördes i en paviljong bakom Östra Ersbodaskolan. På plats fanns bland annat vaccinatörer från regionen och volontärer från Röda Korset.

Totalt vaccinerades omkring 50 personer under de tre timmar som den tillfälliga mottagningen var öppen.

– Det var en handfull personer som kom för att få sin första dos. Självklart hade det varit bra om ännu fler kom, men varje person som tar de doser de rekommenderas är viktig för helheten. På det stora hela tycker jag att det var en mycket lyckad insats, säger Ronny Lestander, vaccinationssamordnare i Region Västerbotten.

Insatsen ska utvärderas

Insatsen var ett samarbete mellan Region Västerbotten, Länsstyrelsen Västerbotten, Umeå kommun, AB Bostaden och Röda Korset.

– Vi har haft ett väldigt gott samarbete inför den här dagen. Nu ska vi utvärdera för att se om liknande insatser kan bli aktuella på andra platser i länet, säger Ronny Lestander.

Enligt Folkhälsomyndighetens statistik har omkring 93 procent av västerbottningarna som är tolv år eller äldre fått minst en dos vaccin mot covid-19, varav 91 procent har fått minst två doser. Bland de som är 18 år eller äldre har 66 procent fått en tredje dos.

– Vi jobbar på för att ännu fler ska få de doser som de rekommenderas. En del kanske avvaktar för att de redan har haft covid-19, men vår rekommendation är att man vaccinerar sig ändå för att få ett bredare skydd. Just nu finns det gott om lediga tider, så vänta inte med att vaccinera er, säger Ronny Lestander.